Norsk Pellets och Thermia

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Norsk Pellets och Thermia

Inlägg av Älghår »

Thermia 20+ + Norsk Pellets.. Blev varnad av installatören för att norsk pellets kan "becka" igen pannan och att man behöver rengöra pannan mycket oftare. Finns det nån substans i detta? Norsk pellets är ju billigare än svensk. Nån som prövat Norsk pellets i en termia panna/brännare? Kan man enkelt justera brännaren för olika energirika pellets?
Biomatic 20+
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Såg precis att nån lagt samma fråga under vanliga pellets forumet, detta är inte ett försök att kidnappa någon tråd, utan detta begränsar sig till Thermia pannan naturligtvis..
Biomatic 20+
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Re: Norsk Pellets och Thermia

Inlägg av Patrik »

Älghår skrev: Norsk pellets är ju billigare än svensk. Nån som prövat Norsk pellets i en termia panna/brännare? Kan man enkelt justera brännaren för olika energirika pellets?
Jasså är den det. sist jag kollade i min närhet så var priset över 2000:-/ton
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Hum! Har i ärlighetens namn inte kollat upp priser så noga.. :oops: Finns en snubbe som imporeterar norsk pellets i närheten och den pelletsen är väldigt hårt bränd/packat (högt energivärde).. Frågan är om man törs pröva i Thermia pannan.. :roll: Allt är en djungel i pelletsvärden. Finns många olika märken.. Finns det nån "kvalitets-säkring" idag?
Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Förstår inte vad problemet skulle bli med norsk pellets..
Den är iof mer svår tänd har jag förståt då den är mycket hårdare..

Problemet är väl om pelletsen är mycket skit i då får man rengöra brännarkoppen oftare då det blir mer sintring.. :roll:

Lättaste är väl om du får tag på lite norsk pellets o testa för den har högre energi värde sägs de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sg
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 07 feb, 2005 20:21
Ort: Skurup i Skåne

Inlägg av Sg »

brevid mig sitter en man som kan det mesta om pellets/pannor och vi tror att det har att göra med energiinehållet i den norska pellets. Den innehåller mer energi vilket gör att brännaren måste justeras om från vanlig pellets. Effekten blir att den beckar igen vid byte till norsk pellets, om man inte har de självjusterande pannorna bla Österike, typ Windhager.

sanna och bisittaren P W.
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Sg skrev:brevid mig sitter en man som kan det mesta om pellets/pannor och vi tror att det har att göra med energiinehållet i den norska pellets. Den innehåller mer energi vilket gör att brännaren måste justeras om från vanlig pellets. Effekten blir att den beckar igen vid byte till norsk pellets, om man inte har de självjusterande pannorna bla Österike, typ Windhager.
sanna och bisittaren P W.
Med en liten risk för att vara tjatig men..... men denna pellets innehåller endast mer energi per m3. vilket som du skriver är ur brännarens avseende inte bra om man har justerat in den på en pelletssort som har ett lite lägre energivärde/m3.
Dock så betalar vi all pellets per Ton och den norska westmarka är hårdare pressas för att få ett högre värde.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Är det värt då att "trimma" brännaren så den klarar av att hantera norsk pellets ordentligt. Vinner man tillräckligt mycket energi så det försvarar att köpa pellets från Norge (oavsett om den nu råkar vara dyrare eller billigare än svensk?)
Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Det har ju högre Kwh.. så då borde det energimessigt vara bättre..

ekonomisk tror jag inte det lönar sig nej..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Någon som provat Vestmarka-pellets i en Biomatic?
I så fall, vilka justeringar har ni gjort?
Höjt fläkt och minskat matning?

Peter
Biomatic 20+
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den Vestmarka jag kör med (i min Janfire NH) har ett energiinnehåll på 4,88Wh/g (standart 4,8) och en densitet på 739g/L (normalt 675). Alltså är den avvikande faktorn hur mycket "energi" som blir matat in vid en matning.

Om man har en matarskruv som ger x mm³ per tidsenhet kommer Vestmarka alltså att bränna "fett" då det matas in för många Wh, alltså måste matningen sänkas och/eller fläkten höjas.

Hur man än räknar priser är det ton-priset man kan avgöra prisvärdheten vid, 1 ton Vestmarka innehåller 1,67% mer energi än 1 ton standartpellets/ved, alltså ska man ta den pellets som är bra nog kvalitet och därefter har den lägsta ton-pris.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Ingen som har kört norska pellets i sin Biomatic?

Jag har några säckar jag fick gratis stående hemma och jag skall prova bara jag eldat med andra pellets ett tag, så jag har lite erfarenhet och kan avgöra vad som händer. Jag har bara kört på pellets i knappt två veckor än....

Men om någon redan har provat och kan delge sina inställnignar, så kan jag ju utgå från dom.

Peter
Biomatic 20+
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

Jag satt och 'handmatade' min 15D i en CTC 265B några timmar en Lördagkväll.
Jag rörde inga inställningar utan körde på de gamla.
Resultat?

Det brann utav helvete! Jag öppnade vedluckan och eldslågorna slog fram från oljeutrymmet, det har det inte gjort med 'vanliga' pelletsen.
Rökgastemperaturen steg från normala 120 till 160 grader.

Nog är det mer energi i den 'bruna' alltid.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

mer energi jovist men det är ju det du betalar mer för :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag provade några säckar Vestmarka pellets i min brännare, iofs ingen biomatic men med samma förbränningsprinciper.

Och fick liknande resultat som MF 165.

Kraftigare låga och högre rökgastemperatur med inställningar enligt den "vanliga" pelletsen.

Brännaren gick lite väl "fett". Skall man köra denna pellets så får man nog justera matningen nedåt. Nu går det inte att justera matningen i min brännare utan att byta processor så jag fick återgå till den "vanliga" ljusa pelletsen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar