Jag bor i ett stort hus i Skövde sedan i juni med en oljepanna som är på väg ut nu när vintern närmar sig.
I mitt kvarter har det blivit förbjudet att borra och lägga jordvärme. Då huset enligt förra ägaren drar ca 5m2 olja återstår egentligen bara en pelletspanna.
Jag har bett offert av Bad och värme här i Skövde och håller på att rådfråga CTC vad de rekommenderar för anläggning. Killarna som besökte mig pratade om en CTC Ecoflex samt ev en värmepump.
Vad en av grabbarna sa va dock att man måste spetsa med el om värmepumpen är igång.
Någon skrev på ett annat ställe att det finns bättre pannor som kan styras att starta pelletsförbränningen för att spetsa, tror att jag läste att Nibe har en smartare styrning.
Jag vill installera en bra pelletspanna som effektivt kombineras med värmepump alt solpaneler eller andra värmekällor.
Bra panna med effektiva möjligheter att ansluta alternativa värmekällor.
Misstänker att acctankar behöver användas när väl den externa källan skall installeras men det har jag räknat med. Det jag skulle vilja slippa är att värma pannan med värme från alternativa källan samt att använda pellets som spets så länge det är effektivt.
Planen är att installera en pelletspanna i först, om det blir sol eller värmepump som komplement har jag i nye bestämt än.
Vilken panna bör jag satsa på utifrån ovan resonemang?
CTC ecoflex? Nibe? andra lämpliga kandidater...
Bästa pelletspannan att kombinera med extern värmekälla?
Re: Bästa pelletspannan att kombinera med extern värmekälla?
Bergvärme kan det ju finnas anledning att inte tillåta vid vissa geologiska förhållanden. Men hur motiverar de att inte tillåta jordvärme?
Ska du ha solvärme så måste man ha tank, men i kombination med värmepump ser jag ingen vinnst med det.
Ska du ha solvärme så måste man ha tank, men i kombination med värmepump ser jag ingen vinnst med det.
Re: Bästa pelletspannan att kombinera med extern värmekälla?
En acktank med shunt och tappvattenvärmeväxlare. Till den ansluts en laddpanna som Ecotec MiniQ.
Till tanken går det sedan att koppla in vadsomhelst.
En pelletspanna är en komplett värmeanläggning och passar inte att kombineras med allt möjligt.
Har du en fantastisk konsumtion av varmvatten mitt i sommaren så kan solvärme löna sig. Annars är det bara en utgift du aldrig får igen pengarna för.
Jag skulle satsa på endera pellets eller luftvattenpump och använda resten av pengarna till något nyttigare.
Lägga ut 70000-80000 på en pelletspanna för att spetsa en luftvattenpump när det blir kallt är knappast kostnadseffektivt. Ska du bara spetsa när det är kallt duger din gamla oljepanna med en begagnad pelletsbrännare för 6000 lika bra.
Till tanken går det sedan att koppla in vadsomhelst.
En pelletspanna är en komplett värmeanläggning och passar inte att kombineras med allt möjligt.
Har du en fantastisk konsumtion av varmvatten mitt i sommaren så kan solvärme löna sig. Annars är det bara en utgift du aldrig får igen pengarna för.
Jag skulle satsa på endera pellets eller luftvattenpump och använda resten av pengarna till något nyttigare.
Lägga ut 70000-80000 på en pelletspanna för att spetsa en luftvattenpump när det blir kallt är knappast kostnadseffektivt. Ska du bara spetsa när det är kallt duger din gamla oljepanna med en begagnad pelletsbrännare för 6000 lika bra.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.