Konstruktion av pelletsförråd

Skriv svar
kallebollare
Späd planta

Konstruktion av pelletsförråd

Inlägg av kallebollare »

Någon som har någon ritning eller bilder på sitt pelletsförråd.
Jag hade tänkt bygga ett större förråd för att kunna ta emot bulkleverans men har inte den riktiga hammarsvingen ännu, så skulle behöva lite input från någon som byggt pelletsförråd förrut.

När man kollar nätet så har iallafall inte jag hittat någonting, inte mer specifik än denna:
Bild

Om man tittar på en lösning som denna så förstår inte jag hur de stående reglar inte skulle trycks ut. Finns ingenting som håller ihop långsidorna förutom att man spikar ihop kortsidans stående regel med långsidans stående regel?

Funderar på att bygga med 45x70 liggande och stående reglar och 45x95 sneaställda reglar. Den inre klädningen är tänkt med spåntat 120x22.

Tips / Trix skulle vara mycket uppskattat.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

det ligger reglar över taket som håller ihop förrådet.

Finns mer detaljerade beskrivningar. titta i thermias pelletsbok t.ex (thermia.se) eller www.afabinfo.com.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Konstruktion av pelletsförråd

Inlägg av Roli »

kallebollare skrev:Om man tittar på en lösning som denna så förstår inte jag hur de stående reglar inte skulle trycks ut. Finns ingenting som håller ihop långsidorna förutom att man spikar ihop kortsidans stående regel med långsidans stående regel?

Funderar på att bygga med 45x70 liggande och stående reglar och 45x95 sneaställda reglar. Den inre klädningen är tänkt med spåntat 120x22.

Tips / Trix skulle vara mycket uppskattat.
Man kan också fästa väggreglarna i taket på samma sätt som de är fästade i golvet.

Hur högt skall du göra förrådet? Med tanke på att du funderar på att ha stående 45x70? Om du går in på
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48 som micke föreslog så finns det mycket tips. Jag tycker inte att man skall göra en sluttande botten t.ex.

Jag skulle nog inte rekommendera att göra inklädnaden med 120x22 eftersom jag tror att de kommer att krympa/röra på sig så att det inte blir tätt. Möjligen om du limmar alla sponten....... så blir det tätt.
Tror ett bättre alternativ är 22 mm golvspånskiva, mycket färre skarvar som man limmar plus att den rör sig mycket mindre i förhållande till spontat virke. Plywood är också ett alternativ men det är svårare att få tätt i skarvarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt

Avluftning

Inlägg av martar »

Kanske självklart men se till att överdimensionera avluftningen, då minskar belastningen på förrådet vid påfyllningen, händer nå't dramatiskt så händer det då. Själv har jag två 160 spirorör.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
kallebollare
Späd planta

Ritning..

Inlägg av kallebollare »

Hepp..
tack för era extremt snabba svar... bor ni i forumet eller? :D

Jag har tittat i tråden "TIPS PELLETSFÖRRÅD" förrut ett par ggr och nu även en gång till bara för att inte missa någonting. Det finns en bild som visar på konstruktion och det är första bilden. Men det är inte ett sådant förråd jag skall bygga. Eftersom jag inte är så snickarkunnig så skulle jag behöva lite mer detaljerad ritning.

Skickar en bild på hur jag funderat.
Jag skulle kunna lägga horisontella regler utanför de stående för att förrådet ska hålla ihop. men då tappar jag ganska mycket utrymme vilket jag inte har så gott om.[img]http://www.sundviksgard.se/bilder/pelletsförråd1.jpg[/img]

Det enda som håller ihop lång och kortsida är hörnet, och då var tanken att jag sätter en extra regel i kortsidans hörn och håller ihop den med långsidanregel med vinkeljärn.

För att hålla ihop botten och top av långsidorna så funderade jag på plåt band som man lägger efter golvet runt de liggande reglarna och i tak runt de stående. Detta för att slippa ta upp hål i den inre beklänaden.

Som sagt så funder jag mycket men får inget gjort..

Ingen som har bilder på sitt bulkförråd?

(Jag har 215 i takhöjd.)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall du utnyttja några befintliga husväggar som del i ditt förråd?
Jag förstod inte riktigt din skiss över pannrummet.

På din förrådsdetaljskiss ser det ut som om du skall bygga 3 sidor och den fjärde är bef. vägg är det rätt?

Skall se om jag inte kan fixa lite bilder och skisser på mitt förråd under helgen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
martar
Gallringsobjekt

Inlägg av martar »

Det viktigaste är ju att man föränkrar konstruktionen ordentligt i golv och tak. Mitt förråd som är byggt i en källare (som har betong både i golv och tak) är ordentligt fastskruvat med expanderbult både i golv och tak. Jag har sedan 45X90 reglar på cc 30, väggarna består av 12 mm plyfa. Jag har även lagt in horisontella reglar på ca 1 m höjd och använt litet spillbitar av plyfan och förstärkt ytterligare (säkert inte nödvändigt alls). Själva golvet är uppreglart för att undvika fuktproblem.

Har man inte sluttande golv med rasvinkel, vilket jag inte har så är det viktigt att man har en manlucka man hyfsat lätt kan komma in i. Jag har efter första påfyllningen byggt en "tratt" runt skruven så att jag när det börjar ta slut kan skotta upp en veckas förbrukning. Det blir snabbt en krater om det bara är pellets så man behöver ett sluttande plan som pelletsen kan glida på ner till skruven. Nu när det är andra påfyllningen jag är inne på så tycker jag det funkar utmärkt. Det stjäl inte utrymme heller eftersom pelletsen kan rasa in under tratten, dvs inget dödutrymme som ett helt sluttande golv ger. Visserligen kommer jag att få skotta fram den pelletsen men det får jag leva med.

/Martar
Ecotec A3 i en Focus Nova Top från 1996
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Helt klart så skulle jag bygga den som Micke visar med bild som har vevhantag ..lite mer jobb men helt klart värt mödan
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
kallebollare
Späd planta

Inlägg av kallebollare »

Längst upp i bilden av mitt pannrum så är det ett källarfönster (Där plockar jag in pelletsen).
Långsidorna är uppmurade väggar som inte är speciellt tjocka (vill därför regla upp så att inte trycket kommer på dessa)
Jag ska ha regler och invändig beklädnad på alla sidor av förrådet.

Jag hade inte tänkt mig att bulta fast reglar i tak och golv, vet inte rikigt men visst expanderar virket sig vilket gör att en regel kan vara en viss läng på sen sommaren och en annan på vintern. Om då reglar sitter fast upp i tak samt golv kan de inte röra sig i höjdled?

Det jag funderar på är att sätta en regel (med expanderbult) tvärs över golv och tak vid slutet av förrådet (närmast pannan) så att förrådet inte kan röra sig utåt.

hmm.. kanske bara ska lägga all pelets på golvet och skotta in det i pannan istället ;)
Skriv svar