separera pannkrets och radiatorkrets - hur?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
ollefax
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 sep, 2012 23:35

separera pannkrets och radiatorkrets - hur?

Inlägg av ollefax »

Hej,

Jag har sökt och sökt på forum om detta, finns många trådar men ingen om exakt detta.

Idag har jag en vedpanna (70kW Veda) i uthuset med en öppen tank (8m3). Från denna går det in en grov kulvert till slavtank med vv behållare i topp. Mellan dessa körs en puls med hetvatten när slavtanken bli kall. Från denna tank går det sedan ut till shunt och radiatorer. Ska tilläggas att det inte är jag som har satt in detta system, det fanns vid husköp.

Problemet som jag ser det idag är att jag kan riskera 8m3 vatten i huset samt att jag inte får riktigt det tryck jag vill ha i min radiator krets, alltså vill jag nu när jag ska göra om en del separera dessa system.

Hur ska jag då göra detta?

1.a Tekniktank där jag kör kulverten genom solslinga (funktion???)
1.b Tekniktank där jag kör radiator kretsen genom solslingan (funktion???)

2 system med värmeväxlare - detta har jag ingen koll på hur jag ska sätta ihop, bara lösa ideer.

Har någon ett liknande system som de kan dela med sig eller tankar om hur det ska lösas. Det ska gärna finns en elpatron någon stans också.

Jag eldar var tredje dag så skiktningen är viktig för mig.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: separera pannkrets och radiatorkrets - hur?

Inlägg av Jonas O »

Rent spontant så tänker jag på fjärrvärmeväxlare!

En sådan har ju tre kammar i sig, en för värmebärare, en för radiatorslinga och en för tappvatten.
Då behövs ingen tank alls i huset.

Behöver ju dock klura ut något bra med anslutningarna på 8m³ tanken, returen bör ju kunna hamna på rätt nivå mot skiktningen.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
ollefax
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 sep, 2012 23:35

Re: separera pannkrets och radiatorkrets - hur?

Inlägg av ollefax »

Jo jag har tänkt på dessa, det är ju fint med ett paket till allt.

Det jag ser som problem /nackdel är att då behöver man väll styra pumpen till kulverten efter det faktiska flödet som går åt? eller är det så att ett fjärrvärme paket inte släpper igenom mer än den vill ha? då får pumpen kämpa och trycka igenom så mycket som behövs...
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: separera pannkrets och radiatorkrets - hur?

Inlägg av Doc »

Jag är ju inte rörris men spekulerar gärna med här. Kan det vara fördel att behålla allt befintlig och komplettera med platt-VVX till radiatorkretsen för att skilja och och kunna trycksätta den för sig? Blir ungefär samma princip som med din förslag om solslinga men har för mig att platt-VVX är effektivare. Eller är det så att du redan har den omnämnda solslingan inbyggd? Kan tänka mig att en sådant är betydligt mindre i dimension än din nuvarande kulvert och att det blir sämre med skicktning. Tror det är fördel med pulsladdning via kulverten då detta minimerar förluster jämfört med kontinuerligt drift som en fjärrvärmecentral kräver. (Dom dimensioneras väl för 90-110 gradig vatten in?)
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar