Polar

Här kan företag lägga in länkar till sina egna hemsidor
Polar
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 29 aug, 2012 15:32

Polar

Inlägg av Polar »

Funderar ni på pelletsbrännare?

http://www.polarpellets.se

Bild
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Polar

Inlägg av ragge2 »

Har tittat på den här sidan många gånger. Blir bara så jag funderar mer.
Hur fungerar styrningen? Ingen eltändning? Hur går det med rökgastemperaturen om brännaren ska gå hela tiden. Är det konstruktionen med horisontalmatning som gör att eltändning blir svårt att få dit.
Finns ju också någon baltisk brännare och Pelleco och Infraheat med horisontalmatning och utan eltändning.

Vägen till kundernas bankkort går via information. De flesta brännartillverkarna är dåliga på att ge förhandsinformation.
Men roligt att se att det är någon aktivitet hos polarbrännaren!
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Polar

Inlägg av micke_932 »

Gissningsvis av samma anledning som Infreaheat, denna går på 12V för att den ska kunna köras på bilbatteri vid avbrott från leverantören, vilket gör det svårt att få till eltändning.

Nu är sidan som du säger rätt informationsfattig men i databladet står det sekundärspänning 24V, vilket ju mycket väl kan betyda att allting i brännaren går på 24V vilket medför samma problem som för Infraheat, vet som sagt var inte om så är fallet med denna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Polar

Inlägg av Icecap »

Det må vara att den är enkel och kan köras på 24V - men det finns en del brister i informationen.

Brännaren kan köra på 24V, dra upp emot 5A, ett par vanliga 60Ah fritidsbatterier klarar alltså driften under ung. 6 timmar (man kan inte ta ut mer än ung. hälften ju). Under 6 timmar blir huset inte katastrofalt kallt - men sen då?

* Men pelletsen ska från förråd till brännaren, är även det en 24V motor? Ser inget om detta och är det en 230V motor kan jag ju bara lägga mig på golvet och skratta hysterisk. Vill man kan en Janfire NH rent faktisk köras på 24V - men alla motorer är till 230V så det enda man kan hålla igång är elektroniken och fläkten.

* Ingen värmluftstart! Stort problem. Jag skulle aldrig ens fundera på en sådan brännare, inte ens om jag fick den gratis. Ändå är den tänkt att drivas från 230V, alltså borde man enkelt kunde bygga en funktion som avkänner om det finns 230V eller "bara" 24V och sedan köra driften enligt detta.

* Hur få värme runt i huset utan cirkulationspumpen igång? Är ju en 230V pump...

Sammantaget ville en riktig/modern brännare med varmluftsstart samt en el-inkoppling som möjliggör att man kan koppla brännare, cirkulationspump, förrådsskruv osv. till en koppling som man sedan kan växla till el-verk vara mycket mer vettigt. Till det köper man ett diesel-elverk och allt med 6 timmars nedsläckning av brännaren (vilket batteridrift reellt betyder i detta fall) är en saga - som ingen vill höra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Polar

Inlägg av ragge2 »

E de någon som har påstått att polarbrännaren går på 12 volt eller 24 volt.
Tror problemet ligger i att det är svårt att få plats med eltändning om allting ska in i ett oljebrännarhål.

Men för de som tror på modulerande styrning halleluja så är nog polarbrännaren idealisk.
Jag tror på batchförbränningens gud. On-Off On-Off hela tiden. :)
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Polar

Inlägg av Icecap »

Enl. databladet för Pa12 & Pa20, pos. 6: Drivspänning - sekundär: 24V. Krav 20-28V.

Så - ja, någon påstår att Polarbrännaren kör på 24V: tillverkaren själv. Sedan kan man ju undra vilken betydelse det har, utan en rejäl ackumulatorbank och en skaplig inverter är det ju totalt likgiltigt i back-up sammanhang.

Och modulerande drift då? Nja... jag är ju ganska mycket fadder till den funktion i Janfire NH - men jag använder den sällan faktisk! Normalt kör jag, som du, on - off men när det blir kallt nog (-20°C eller kallare) behöver mitt hus mer än 7kW varför den byter till modulerande drift, helt enkelt för att detta har visat sig vara mest ekonomisk för mig (vinst ung. 3-5%).

Samtidig betyder det att brännaren kan köra med lägst möjliga effekt vilket ger mindre slitage av brännkoppen osv.

Men underhållseldning/glödhållning har jag bannlyst! Jag har t.o.m. en speciell funktion i min brännare så att jag kan avsluta detta om min experimenterande medför att funktionen aktiveras. Underhållseldning sotar, svinar, ger dåliga förbränningsvärden och kostar pellets i onödan. Det kan förvisso ha ett berättigande om man har många och täta starter - men då borde en bättre termostat vara en bra investering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Polar

Inlägg av danei »

Att den sitter i oljebrännar hålet påverkar inte möjligheten till el tändning. Jag har en Brännare med den diametern och eltändning.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Polar

Inlägg av rod02 »

Cirkulationspump är inte ett måste i alla hus. Med grova rör kan man få självcirkulation. Men systemet reagerar snabbare med cirkulationspump. Har provat här en tid av misstag. Ingen vidare värmekomfort. Men krisar det så håller jag frostfritt utan cirkulationspump.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
snoddas
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 sep, 2012 10:02

Re: Polar

Inlägg av snoddas »

Hej.
Jag har själv eldat med Polarbrännaren sedan -05 och har god kontakt med tillverkaren. Dessutom har jag servat konkurrentbrännarna i många år så jag vet hur "grönt" det är på andra sidan. Svaren på flera av era frågor och argument mot flera av era mindre genomtänkta påståenden är:
- Polarbrännaren har förmodligen marknadens bäst fungerande UH-fyr som standard. Den är adaptiv - d. v. s. anpassar sig efter förutsättningarna till skillnad mot kollegornas ask- och sotgenererande lösningar. Om man inte är nöjd med det går det att komplettera med automatttändning, vilket inte många gör efter att ha börjat elda UH-fyr. UH-fyr funkar, ger mindre slitage på delar och mindre elförbrukning för det var väl pellets vi skulle elda...?;
- vid montering av automattändning används den så lite som möjligt för att undvika "kolade" tändpatroner som brukar kosta 500 - 1500 kr/år för kollegornas brännare;
- ett populärare alternativ till automattändning är batteribackup, och som utöver att den eliminerar stillestånd efter strömavbrott, dessutom möjliggör eldning medan strömmen är borta. Det är som någon inflikade en stor skillnad mellan ett sönderfruset system och ett mindre varmt sådant p. g. a. varierande grad av självcirk. Naturligtvis drar brännaren heller inte 5A kontinuerligt bara för att max. strömförbrukning är uppgiven till 5A. Två st. bilbatterier brukar räcka ca. ett dygn och är man inte nöjd med den "räckvidden" går det naturligtvis att ha två till på lut, laddade och klara;
- bortsett från möjligheten till batteribackup, möjliggör även 24V-drift små och smidiga DC-motorer vars karakteristik är optimerade för skruvmatning i stället för konkurrenternas otroligt klumpiga 220-motorer;
- 24V är en ofarlig spänning, vilket kan kännas skönt för familjer med "små fingrar";
- brännaren har inbyggd självdiagnostik, vilket underlättar felsökning dramatiskt då den i de flesta fallen själv pekar ut felet;
- självdiagnostiken, tillsammans med övrigt säk-tänk, gör förmodligen brännaren till marknadens säkraste;
- modulerande förbränning, d. v. s. variabel effekt från 10-100% ger mindre slitage och avsevärt bättre totalverkningsgrad (inga eller väldigt få stillestånd med endast tjuvdrag);
- mycket smart förfarande för att kompensera för bränslebyte utan behov av ny rökgasanalys eller krånglande och dyr CO2-givare;
- smart styrsystem med möjlighet till styrning och larm via mobil och/eller PC;

Jag skulle kunna fortsätta att räkna upp fördelar med Polar men i slutänden är det som som med en iPhone - den är bättre på det mesta!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Polar

Inlägg av Icecap »

Uj uj uj, vilken smörja... Först är det ganska farligt att jämföra med en iFån som bevisligen inte är bättre än andra - eller också är det alldeles korrekt jämförelse...

I min panna har jag, på sommaren där det bara är VV som ska produceras, en start ung var 18-20 timme. Med en UH-brännare skulle det alltså vara UH-eldning under ~84% av tiden. Min brännare använder 95Wh till elementet för att utföra en kallstart, detta motsvarar ung. 20 gram pellets. En kallstart sker då i snitt 1,12 gg/dygn kostar alltså 22,4 gram pellets per dygn och jag är ganska säker på att UH-eldningen inte klarar detta med den mängd pellets. Och man ska väl inte elda pellets i onödan eller hur?

Mindre slitage då? Du menar alltså på fullt allvar att den konstanta UH-cykel med dosering sliter mindre än ingen aktivitet alls? :roll:

"för att undvika "kolade" tändpatroner som brukar kosta 500 - 1500 kr/år för kollegornas brännare"
OK, vilka har den utgift på tändelement per år? Jag har i grunden bytt ett element sedan slutet av 2005, då för att jag bytte brännare till en med fler uttag - men den var begagnad då. Jag har aldrig bytt tändelement för att det var trasigt! Bullshit påstående alltså!

"ett populärare alternativ till automattändning är batteribackup"
Oj då, jag har faktisk inte annat än läst om folk som vill försöka med invertrar för att få ett fullt fungerande system och då räcker lite batterier inte långt, det rör sig då om el-verk. Kom gärna med lite referenser är du snäll...

"bortsett från möjligheten till batteribackup, möjliggör även 24V-drift små och smidiga DC-motorer vars karakteristik är optimerade för skruvmatning i stället för konkurrenternas otroligt klumpiga 220-motorer"
*Suck* - har du ens tittat i andra brännare? Med "vanliga" DC-motorer har man förslitning av släpkolen vilket är en kraftig levtidbegränsning.

Att 24V är en "ofarlig spänning" (eg. skitsnack men det kräver vissa lite speciella omständigheter innan den blir farlig) är väl en ganska likgiltig sak, man ska ju i grunden inte pilla i brännaren till vardag. Dessutom är det så att de effekter som ändå behövs vid lägre spänning kräver högre ström, hög ström gör att glappkontakter blir brandfarliga så låg spänning är knappast ett bra argument för något.

Modulerande effekt har jag körd med sedan många år och det är faktisk inte så värst ofta att det är en fördel - men det beror mycket på pannan. Jag har faktisk kollat vad stilleståndsförlusten är i min panna och om jag blockerade draget eller inte i viloperioden var det statistisk sett en skillnad på 3 minuter längre vid blockerat dra mot icke-blockerat. Och då var vilotiden 18 timmar! Så högre totaleffektivitet? Skitsnack, det kostar pellets! Och inte ska man väl elda pellets i onödan??

Vilken digital styrd brännare som helst har enkel justering av bränslets parameter (alltså densiteten), till och med den nya styrlåda till den uråldriga Janfire Flex-A har denna möjlighet. Sedan exakt hur man gör det beror på brännaren men enkelt är det.

"Smart styrsystem med möjlighet till styrning och larm via mobil och/eller PC"
OK, den ska ni ha! Jag har förvisso detta sedan år tillbaka men min sits är ganska unik. Jag får larm i form av klartext-SMS direkt från brännaren och jag kan styra den dels via min PC och dels via SMS till ett GSM-modem. Denna funktionalitet är dock begränsat till min brännare - just nu, test pågår ganska snart.
Men att ha detta är bra!

Säkerhetstänkandet är väl bara normalt. Vilka specifika egenskaper gör Polar-brännaren "förmodligen till marknadens säkraste"???
Tar vi Janfire NH, som jag känner till väldigt bra, kommer den att höja luften och minskar doseringen om det börjar bli varmt bakåt, detta sker med större skillnad ju högre temperatur som kommer bakåt. Räcker det inte stängs doseringen av helt och fläkten kör fullt spett och blir det ännu värmare stängs allt av med överhettningslarm.

Pga. den mekaniska rensning av brännkoppen kan det inte komma två startdoser (som brukar leda till smällar). Vid strömpåslag kollas alla input (temperaturer osv.) för att se om det ska eldas vidare, avslutas eller annat innan något annat utförs. De gångar jag har haft strömavbrott har jag inte gjort något alls, när strömmen kom tillbaka körde allt på som förut, även när det kom fler av och påslag efter varandra.

Så "marknadens säkraste" är nog att ta i ganska mycket och definitivt totalt odokumenterat!

Och självklart ska det utföras så få kallstarter som möjligt, detta betyder ju termostat med stor hysteres och det är inte alla brännare som har detta. Men många har och andra expanderar deras system med denna funktion. Och kan du tänka dig: jag känner till två brännare som automatisk beslutar om det ska köras med UH-eldning eller kallstart, helt utan att man pillar själv. Det finns ganska säkert andra brännare med denna funktion skulle jag tro.

Och då Polar-brännaren tydligen kan köra modulerande drift skulle jag tro att det finns en temperatursensor som dels kan användas som mål för den modulerande driften och dels som termostat.
Bra funktion att ha! Exakt likadan som på en Janfire Mody...

Så snälla, ska ni reklamera är det bättre att hålla sig till sanningen istället för marknadsföringens fagre - och tomma - ord!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Polar

Inlägg av broberg »

Du och elvis har väl också matat på med tonvis av fagra tomma ord på det här forumet.
All försäljarreklam är likadan.
Men du har sagt många bra grejor också och det är det bästa. Skulle finnas ett reklamfilter i datan. :)
Reklam kan vara rolig också. Snubblaren hade festliga inlägg så synd att han slutade.
Roligt också när någon påstod att janfirebrännaren var som en maskin medan alla andra brännare var byggda som hushållstillbehör av typ brödrost eller elvisp :)

Jag eldar bara på kalla delen av året så skulle inte ha något emot en Polar om jag eldade med någon av de vanligaste brännarna som inte har underhållseld. Nu fungerar UH eld bra på bionordicbrännaren så allt flyter på som det ska. Det är bara pannan som är skraltig. Ska det läggas ned pengar så är det på ny panna.
Brorsan slår på underhållselden tidigare än vad jag gör och har en Altbergs EP18. Den fungerar också bra med underhållseld..
230V eller 24 V spelar väl ingen roll. Byta kondensator i den ena, putsa kollektorn på den andra.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Polar

Inlägg av Vednisse »

Utan att veta mycket mer än det "snoddas" skriver (första inlägget :shock: ) om Polarbrännaren får jag nog hålla med Icecap.
Behöver man byta tändelement/slinga en gång om året så är det något som är fel, på de sex brännare jag håller i drift har ett tändelement lämnat in. Då hade det varit i gång fem år, dessutom kostar de flesta fabrikat 400-500kr.

Även om jag gillar konstant modulerande drift så kommer den bara till användning när det är riktigt kallt med svenska mått, då kan den ge bättre totalverkningsgrad och komfort, men knappast över hela året sett. Det är inte så att det passar alls till vissa anläggningar och då kan det vara bra att kunna stänga av funktionen, går det på Polarbrännaren?
Dessutom krävs någon form av automatisk rensning vid långa drifttider, har Polarbrännaren detta?

De vanliga 220AC SPG/Shinmyong motorerna är mycket hållbara, en kondensator kan ge upp på en tioårsperiod kanske. De större motorerna på tex. Janfire's externskruv är kanske "klumpiga", men det har knappast någon som helst betydelse.

Eftersom du verkar inblandad i Polarbrännaren hade det varit roligt med lite mer ingående info om den.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Polar

Inlägg av ragge2 »

danei skrev:Att den sitter i oljebrännar hålet påverkar inte möjligheten till el tändning. Jag har en Brännare med den diametern och eltändning.
Hmmm. Måste man alltid invända mot allt bara för chansen att få sista ordet?
Nu gällde frågan en brännare som vad jag förstår via en horisontell skruv matar in pellets in i pannans förbränningsutrymme och där förbränns pellets. Du snackar om en brännare som eldar upp pellets utanför pannan och leder in förbränningsgasen via ett rör in i pannan.

Men som sades, fram med bilderna och utförlig dokumentation. Går inte att sälja grisen i säcken.
Gäller också andra brännare utan någon information alls. Tänker på Roslagsbrännaren och Nymo.

Tycker också en del folk är lite svajjiga. Senaste året har man tjatat till leda om hur fantastiskt det är med modulerande drift. När det nu kommer en brännare byggd för modulerande drift så backar man ur.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Polar

Inlägg av Icecap »

ragge2: Jag antar att du med "När det nu kommer en brännare byggd för modulerande drift så backar man ur" hänvisar till mig och du har delvist rätt då.

Jag har testat en hel del och insett att fast effekt är guld värd när jag kan nöja mig med att brännaren kör på den lägsta effekt jag tillåter, i mitt fall 7kW. Om huset behöver mer effekt än detta vinner modulerande effekt automatisk.

Att jag kör fast effekt vid ett lägre effektbehov än 7kW beror på sättet den modulerande effekten fungerar vid ett lägre effektbehov än lägst satta effekt:
När termostaten är kall slår brännaren till, moduleringen gasar sedan på då pannans måltemperatur är en bra bit över starttemperaturen (jag har stor hysteres).

Alltså kör brännaren full spett (högst tillåtna effekten) till pannans temperatur kommer upp till måltemperaturen - varefter den skruvar ner för effekten till minimum effekt - som ändå är för hög. Sedan tuggar den på med min. effekt till termostaten slår av och resultatet är alltså en on-off drift med en onödig rusning i mitten.

Denna rusning kostar effektivitet varför jag vill undvika den. Av den anledning är min brännare programmerat så att om inte panntemperaturen har ökat med ett visst mått inom en viss tid - eller om den rent av sjunker - efter start kopplas det automatisk över till modulerande styrning, detta ger då en rusning för att "komma ikapp" men sedan är läget stabilt så länge huset förbrukar lika mycket (eller mer) energi än lägsta effekten, då kommer den att köra kontinuerligt med modulerande drift fram till att termostaten slår av.

Så att jag inte kör modulerande drift året runt beror helt enkelt att den, vid lågt effektbehov, inte fungerar som den ska då brännaren inte kan bränna ordentligt vid så pass låg effekt som behövs.

Sedan har jag sett att jag sparar ung. 7% vid att köra modulerande kontra av/på-drift, då jag dock inte kan bevisa att förhållanden var helt identiska då jag testade det (har ingen loggning av vind men utomhustemperaturen var lika under båda veckorna) är jag lite konservativ med besparingen och anger mellan 3% och 5%.

Samtidig sliter det mindre på brännaren då den kör med minimal effekt i alla lägen och det är ett fåtal temperaturväxlingar på den så då jag bytte brännaren (för att få uttagen) var brännkoppen som ny faktisk!

Ut över det kan vi slåss om huruvida alla pannor kan fungera lagom effektivt på låg effekt, det finns en monstertråd om detta och det var väl en del väldigt spridda meningar (men väldigt lite verkställ vad jag minns) och den ids jag inte påbörja igen, jag vet bara att för mig fungerar detta sätt jag kör brännaren på väldigt bra.
Senast redigerad av Icecap den sön 30 sep, 2012 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Polar

Inlägg av velund »

Tror att den panna som Icecap har är lämplig att köra på låg effekt. Andra pannor med bättre förmåga att ta vara på värmen i röken måste eldas med högre effekt för att inte röktemperaturen ska bli för låg.
För mig skulle modulerande eldning (dvs brännaren anpassar effekten så att den aldrig stannar) aldrig fungera.
I en större anläggning med en jämn förbrukning av värme kan det fungera bättre så jag är också intresserad av mer information, alltid lär man sig något.
Synd att det blev flamewar när äntligen något nytt dök upp på forumet.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar