Pannproblem

Skriv svar
allansson
Ungskog

Pannproblem

Inlägg av allansson »

Hej.
Jag och tjejen flyttade in i kåk för ganska exakt en månad sedan. I pannrummet står en Focus Eko-ved (panna med omvänd förbränning och sugande rökgasfläkt) kopplad till 2x750 liter acktankar. Tidigare ägaren hade lyckats elda sönder den nått alldeles förskräckligt invändigt, av rostret fanns inte ett spår, bakre halvan av keramiken man lägger veden på var sprucken och flambaljan, tror jag det heter, låg som ett förvridet lik innanför askluckan.

Jag var medveten om problemen när vi köpte huset men såg det som ett mindre problem eftersom jag en gång svurit att aldrig mer elda med ved och hade för avsikt att montera in en pelletsbrännare.

Köpte en begagnad TB-mini från 2006 som jag monterade in i vedluckan, så långt var allt frid och fröjd.

Problemen är följande:

Om jag kör brännaren utan pannans fläkt inkopplad tänder brännaren och allt ser bra ut till fläkten går upp i högvarv då börjar det ryka baklänges genom fallröret. Fallröret blir hett och överhettningsskyddet på brännaren löser ut.

Om jag kör brännaren med pannans fläkt inkopplad blir draget i pannan nått så vansinnigt högt att det är suger emot ordentligt när jag öppnar vedluckan. Brännaren tänder ibland men lika ofta slocknar lågan under uppstartsfasen av det höga draget. Om brännaren lyckas tända fungerar allt helt fantastiskt bra! Laddar upp tankarna till 88 grader i toppen och 55 i botten på ett par timmar sedan står det sig ett dygn ungefär.

Jag har ännu inte skaffat någon motdragslucka men det står näst på listan, jag erkänner att jag försökte snika mig undan och klara mig utan tills vidare. Det finns ingen plats att montera den innan pannans fläkt, går det lika bra att montera den efter?
Det sitter en sotlucka NO 2 i murstocken ca 20-30 cm från pannrumsgolvet, går det montera en motdragslucka där eller är det för nära golvet? Läste något om min 30cm från botten av murstocken någonstanns.

Eller är det så att jag gjorde bort mig när jag monterade brännaren i vedluckan? Skulle jag måhända monterat den i askluckan istället?

Ja just det ja. Knölade in en tidning längst in i askluckan där rökgaskanalen börjar och fjuttade på och då drar röken ut rätt väg fint helt utan fläkthjälp.
Halva botten keramiken finns fortfarande kvar, den närmast vedluckan, kan det störa draget på något vis?

Tacksam för all hjälp.
Panna: Focus eko-ved 40 med 2x750l acktankar
Brännare: TB-mini med Tk1b brännarstyrning
Vednisse
Pannrumsnisse!

Re: Pannproblem

Inlägg av Vednisse »

Du kan prova ta bort pannans fläkt och sätta ett täcklock där, den kan ev. orsaka mottryck i pannan. Kan inte pannan så bra, men det kan behövas täta intag för primär/sekundärlufts (spjäll eller hål). Hjälper inte det kan man sätta en varvtalsreglering på pannfläkten och ställa ner den på lämplig nivå.

Det fungerar att montera en dragbegränsare i sotluckan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vad händer om du stänger av fläkten när brännaren startat? funkar det bra då?
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Vednisse: När jag kopplade bort pannas fläkt tog jag även bort fläktvingen eftersom jag misstänkte att den kunde orsaka mottryck eller liknande, men det hade jag inget för. Samma visa :( .
Har tätat primär- och sekundärlufts intag och även kittat dom. Och precis som du föreslog har jag monterat varvtalsreglering på fläkten men jag kan knappt styra ner den något alls innan den sackar. Dessutom monterade jag isär fläktvingen och plockade bort vingar så att bara 1/3 återstod. Idag sitter den en 2800 varvs elmotor som driver fläkten, om allt annat misslyckas funderar jag på att byta den mot en 1400 varvs motor.

Danei: Om jag stänger fläkten när brännaren startat är det som om draget försvinner och det ryker baklänges + överhettningsskyddet löser ut i brännaren. Från början hade jag pannans fläkt kopplad så den startade när brännaren fick startsignal men eftersom den då även dog när termostaten slog ifrån och det rök in genom brännaren och överhettningsskyddet där löste ut är den nu kopplad så den går dygnet runt.
Det tänker jag lösa genom att koppla fläkten via ett frånslagsfördröjt tidrelä så att den, fläkten, går ända till brännaren brunnit ut.

På det hela taget njuter jag av min nya hobby men det skulle vara skönt att få ordning på bröten innan vintern kommer.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Du blir nog tvungen att använda sugfläkten på pannan på något sätt då. Kan hjälpa att sänka effekten på brännaren om rökgastempen inte blir för låg.

Se upp så lågan inte slår i plåten i taket, din brännare är ju "snettuppåtbrinnande" om du inte har lågriktare. Med lågriktare bör du inte köra den över 12kW och det blir nog för lite för din panna.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Skulle en motdragslucka hjälpa något med problemet med det höga draget? Inte helt säker på att jag helt begriper mig på vad en sådan gör.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Tror inte det löser problemet, men du får ju ett jämnt drag vilket alltid är att föredra.

/Vednisse
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det bästa skulle nog vara om det gick att reglera ner farten på fläkten. Strupa skulle kunna vara en nödlösning.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Konstigt att det inte går att köra brännaren utan fläkt..... Har själv en panna med likvärdigt rökgång och där är det inga problem med draget eller att köra brännaren, dock inte samma panna eller brännaren men ändå.
Tycker det verkar konstigt. Det är inget som stör i rökrören som eventuellt kan påverka draget?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Jag får ta och kravla upp på taket och kika ner i skorsten igen när jag kommer hem till helgen igen (veckopendlar Kungsbacka -> Norrköping) såg inget förra gången jag var uppe men det är inte omöjligt att jag drabbades av tillfällig blindhet :)

Finns inget i pannan som blockerar iallafall, så mycket är jag säker på.

Någon som vet var man kan få tag på fläktvingar likt denna?
Bild
Överväger att försöka få tag på en som är något mindre än den som sitter i idag.
allansson
Ungskog

Inlägg av allansson »

Tänkte komma med lite uppföljning på problematiken.

Installerade en motdragslucka i helgen och passade även på att byta ut tändspiralen i brännaren eftersom jag fick en på köpet vid affären.
Och nu fungerar systemet som jag vill. Har tänt ungefär 2 gånger per dygn nu under helgen helt utan problem.
Misstänker att tändspiralen var det som gjorde mest nytta.

80-90grader ca 1 meter ner i skorstenen, ingen synlig rök och gul/vit låga. Det verkar väl rätt ok?

Bakom mig på arbetsbänken ligger nu ett frånslagsfördröjt tidrelä som ska installeras till helgen så jag slipper köra pannans fläkt 24 timmar/dygn. :)
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Gul/vit låga troligen lite för mycket luft, särskilt om lågan är lite "stirrig". Men det är svårt att säga beroende på vad man tittar igenom, har för färgseende....

Gul/lätt orange brukar den vara när blandningen är rätt, stabil låga, inte lång och vajande.

/Vednisse
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och det sekund man öppnar en lucka för att titta på flamman är det koll värdelöst!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Tänkte mest att även "synglas" kan luras om de är lite svagt färgade.

/Vednisse
Skriv svar