dragregulator - sotar in!
-
- Späd planta
dragregulator - sotar in!
Pannan vill på att sota in genom dragluckan. Denna är monterad ovanför pannan där rökröret går in i skorstenen och ej i skorsten. Blir som ett " T " ovanför pannan där ena sidan går in i skorsten och andra sidan på mitt T sitter dragregulatorn.
Min första tanke var att det absolut inte skall sota genom denna lucka?
Går den att flytta? I så fall vart? Har sotningslucka längst ner i skorstenen, kan man montera dragregulatorn där?
Mycket irriterande när det sotar in i pannrummet!
Min första tanke var att det absolut inte skall sota genom denna lucka?
Går den att flytta? I så fall vart? Har sotningslucka längst ner i skorstenen, kan man montera dragregulatorn där?
Mycket irriterande när det sotar in i pannrummet!
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
Janfire FLEX-A
Re: dragregulator - sotar in!
Det borde inte komma ut sot som du säger.
Har du kollat så det inte blir någon liten "puff" när brännaren tänder?
/Vednisse
Har du kollat så det inte blir någon liten "puff" när brännaren tänder?
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hur har du det med tilluften i pannrummet?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Späd planta
har (tycker jag) bra med tilluft, en 200x200mm ventil genom ytterväggen ca 2m från pannan.
En tanke var att sotpuffarna kommer när jag öppnar garageporten som ligger i anslutning till pannrummet, dörren därimellan brukar stå öppen för värmens skull.
Men jag undrar mer om funktionen på min dragbegränsare, skall inte den stänga om det skapas under (eller över) tryck i pannrummet?
Någon annan som haft samma problem och hittat en lösning?
En tanke var att sotpuffarna kommer när jag öppnar garageporten som ligger i anslutning till pannrummet, dörren därimellan brukar stå öppen för värmens skull.
Men jag undrar mer om funktionen på min dragbegränsare, skall inte den stänga om det skapas under (eller över) tryck i pannrummet?
Någon annan som haft samma problem och hittat en lösning?
Värmebaronen STAR
Janfire FLEX-A
Janfire FLEX-A
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det kan mycket väl vara som din teori om öppnandet av garageporten.
Det ändrar helt enkelt luftens väg.
Väderlek och lufttryck spelar också in.
Jag har haft problem med att vår braskamin ryker in då och då och har inte kunnat klura ut varför och letat samband. Till slut konstaterade vi att det är badrumsfläkten som var orsaken. När den går (vid viss väderlek) så drar den ut så mycket luft att tilluften inte räcker till kaminen i källaren (trots öppna dörrar till övriga källaren).
Det ändrar helt enkelt luftens väg.
Väderlek och lufttryck spelar också in.
Jag har haft problem med att vår braskamin ryker in då och då och har inte kunnat klura ut varför och letat samband. Till slut konstaterade vi att det är badrumsfläkten som var orsaken. När den går (vid viss väderlek) så drar den ut så mycket luft att tilluften inte räcker till kaminen i källaren (trots öppna dörrar till övriga källaren).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Fluider (gaser, vätskor) strävar efter att tryckutjämna, flödet går alltså vid tryckdifferenser från övertrycket mot undertrycket.fwallstrom skrev:Men jag undrar mer om funktionen på min dragbegränsare, skall inte den stänga om det skapas under (eller över) tryck i pannrummet?
Dragbegränsaren ska dock rimligen fungera som en backventil om trycket i rökröret överstiger trycket i pannrummet.
Om det omvända tryckförhållandet istället uppstår (det normala) & differensen är större än det inställda öppningstrycket så ska dragbegränsaren öppna för att släppa in luft i rökröret. Detta för att flödet genom pannan ska hållas konstant. Se t.ex. film på Transtempers hemsida:
http://www.transtemper.se/newlook/index ... eo&video=1
Om du är säker på att det är genom dragbegränsaren som sotet kommer så är den väl inte helt tät, antar jag.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Hej alla
Det kan vara bra att veta för alla som installerar dragbegränsare.
Vist kan sot komma ut vid dragbegränsare men är inget är vanligt.
Detta kan uppstå / åtgärder
Om undertryck i pannrummet uppstår - kontrollera panrummets till luft
Vid puffar - kontrollera återtändning så att puffar kan undvikas
Tryckande fläkt som blåser ut röken i skorstenen - Här kan annan plasering vara nödvändig
Större rökgas mängd än skostenen sväljer - Minska den inmatade effekten i kW
----------
Om sotlucka finns i muren - testa om sot rök kommer ut vid normal drift innan dragbegränsare installeras.
Det kan vara bra att veta för alla som installerar dragbegränsare.
Vist kan sot komma ut vid dragbegränsare men är inget är vanligt.
Detta kan uppstå / åtgärder
Om undertryck i pannrummet uppstår - kontrollera panrummets till luft
Vid puffar - kontrollera återtändning så att puffar kan undvikas
Tryckande fläkt som blåser ut röken i skorstenen - Här kan annan plasering vara nödvändig
Större rökgas mängd än skostenen sväljer - Minska den inmatade effekten i kW
----------
Om sotlucka finns i muren - testa om sot rök kommer ut vid normal drift innan dragbegränsare installeras.
Tillverkar rökgasutrustning
Jag skulle tro att dragbegränsaren är felmonterad på något sätt. Sitter på rätt plats men ska stänga om det blir tryck åt fel håll. Vilken sorts dragbegränsare är det?
Nibe City. Eurofire
-
- Pannrumshärskare!
Det kommer lite sot/rök ur min dragbegränsare när jag startar min panna. Det tar ju ett tag innan det blir drag i skorsten. Jag får låsa luckan på dragbegränsaren ett tag vid start. Med en pelletsbrännare i pannan kan jag tänka mig att det blir en del rök som kommer ut innan draget i skorsten blir bra.M.Lindskog skrev:Fluider (gaser, vätskor) strävar efter att tryckutjämna, flödet går alltså vid tryckdifferenser från övertrycket mot undertrycket.fwallstrom skrev:Men jag undrar mer om funktionen på min dragbegränsare, skall inte den stänga om det skapas under (eller över) tryck i pannrummet?
Dragbegränsaren ska dock rimligen fungera som en backventil om trycket i rökröret överstiger trycket i pannrummet.
Om det omvända tryckförhållandet istället uppstår (det normala) & differensen är större än det inställda öppningstrycket så ska dragbegränsaren öppna för att släppa in luft i rökröret. Detta för att flödet genom pannan ska hållas konstant. Se t.ex. film på Transtempers hemsida:
http://www.transtemper.se/newlook/index ... eo&video=1
Om du är säker på att det är genom dragbegränsaren som sotet kommer så är den väl inte helt tät, antar jag.
Det är min dragbegränsare på filmen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Kul att det är din dragbegränsare där 
Vill bara påpeka för tydlighets skull att jag länkade till filmen enkom för att illustrera hur dragbegränsaren arbetar, inte för att hävda att just din skulle vara "sottät".
Eldar du med ved?
För pelletseldare antar jag utifrån egna erfarenheter & sådant jag läst att det kan vara dåligt drag innan skrotstenen värmts upp vid start av eldningssäsongen (eller när det blir ordentligt varmt ute för de som eldar för VV på sommaren). Sen när det väl blivit varmt i pipan så är väl det vanligaste att tiden mellan eldningscyklerna är för kort för att det ska hinna kylas av nämnvärt, dvs. det finns alltid drag när brännaren startar. Sen kan ju det förstås vara för lågt för att skorstenen ska kunna svälja allt när brännaren börjar blåsa på (se Olle45:s inlägg).

Vill bara påpeka för tydlighets skull att jag länkade till filmen enkom för att illustrera hur dragbegränsaren arbetar, inte för att hävda att just din skulle vara "sottät".
Eldar du med ved?
För pelletseldare antar jag utifrån egna erfarenheter & sådant jag läst att det kan vara dåligt drag innan skrotstenen värmts upp vid start av eldningssäsongen (eller när det blir ordentligt varmt ute för de som eldar för VV på sommaren). Sen när det väl blivit varmt i pipan så är väl det vanligaste att tiden mellan eldningscyklerna är för kort för att det ska hinna kylas av nämnvärt, dvs. det finns alltid drag när brännaren startar. Sen kan ju det förstås vara för lågt för att skorstenen ska kunna svälja allt när brännaren börjar blåsa på (se Olle45:s inlägg).
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
-
- Pannrumshärskare!
Ja jag eldar med ved.Det blir nog skillnad när man kör pellets.
Tänkte inte så långt
Tänkte inte så långt

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Va är det för en begränsare?? Är det den som följer med pannan så byt ut den mot en riktig. Dom gamla dragex är inte alls rolig.