Fläktfel FlexA. Nytt fel?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
buggy
Späd planta

Fläktfel FlexA. Nytt fel?

Inlägg av buggy »

Fläkten brummar bara.
Har rotat igenom forumet och givetvis hittat massvis med trådar om just detta problem. Dock har jag ej hittat någon lösning.

Kondensatorn verkar ok. Har testat ladda upp den och tagit tid. Jämförde med en annan kondensator i en fungerande databox.

Bytte ut triacen nere i hörnet i felsökningssyfte men ingen skillnad.

Av någon okänd anledning så var inte kablarna till fläktmätningskontakten inkopplade.
Mätte spänningen mellan dom tre kablarna till fläkten och chassiet på brännare och där hade jag ca220V på samtliga kablar när effektväljaren stod på läge 0. Så var det inte på den fungerande databoxen.

Har även kollat det "brända" motståndet som beskrivs i andra trådar och värdena är enl spec.

Fläkten fungerar med annan databox så den kan uteslutas.

Tacksam för tips om vad som kan vara trasigt i boxen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Fläktfel FlexA. Nytt fel?

Inlägg av Icecap »

En synnerligt tveksam mätning av kondensatorn! Den är på 1,5µF (har jag för mig) och om du kan mäta någon utladdningstid på det är min bakdel en spårvagn.

Fläkten är felfri, det kommer ström till fläkten men den snurrar inte. Det enda som är kvar är just driftkondensatorn, då antar jag förvisso att allt är rätt kopplat.

Och det sista låter ganska mysko... "Så var det inte på den fungerande databoxen."

Alltså är något felkopplat eller trasigt. Använd då den fungerande databoxen istället, det är mycket enklare.

Dessutom ser jag ganska direkt felet: "Mätte spänningen mellan dom tre kablarna till fläkten och chassiet på brännare och där hade jag ca. 220V på samtliga kablar"
OK, du har alltså ~220V på alla tre ledare, alltså på fas, kondensatorledaren samt nollan eller hur? Och hur skulle fläkten då kunde köra? Om den har 220V på samtliga ledare är det 0V till den att köra på.

Testa att se till att nollan är rätt kopplat iaf...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
buggy
Späd planta

Inlägg av buggy »

Tack för snabbt svar.

Kanske inte korrekt sätt att mäta kondingen på men hade hursomhelst ca 50% längre laddningstid på 1,5µF kondingen jämfört med en 1µF fungerande konding i en annan box.

Inget är felkopplat. Att något är trasigt är ju vad denna tråd handlar om. Frågan är bara vilken komponent som är trasig.

Den boxen som fungerar är av den äldre typen med fyrkantiga knappar och utan flamvakt. Givetvis kan jag köra med den boxen tills jag får fart på den andra men brännaren tänder inte alltid upp som den skall pga för lågt undertryck i pannan. Vilket i förlängningen inneburit att jag fått byta många trasiga kedjor i brännaren.

Om du skall citera mej så rekomenderar jag att du citerar HELA meningar.
Som jag skrev i mitt första inlägg så hade jag 220V på samtliga fläktkablar när effektväljaren står på läge 0. Detta skiljer sej ifrån spänningarna på en fungerande databox och jag skrev detta pga att någon kanske har någon aning om vilken komponent som kan vara felaktig.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen anledning att citera mer än jag gjorde, du har helt klart fortfarande inte fattat grejen.

Du har mätt ung. 220V på nollan till fläkten. Hur är det möjligt? Du har mätt gentemot skyddsjord vilket kan ge svaret att det kan vara ett av två fel:
* Nollan är av någonstans och då går fläkten såklart inte.
* Det är kastat om på fas och noll på inkommande ström. Detta är inget problem i vardagen men om något går fel kan det ställa till mycket ofog.

Allt som allt: din mätning visar att du antingen har mätt alldeles fel eller att du måste kontrollera inkommande ström rörande fas och nollan.
Är inte PK!
buggy
Späd planta

Inlägg av buggy »

Jag skall förtydliga hur jag menar: Spänningsnivåerna som jag angivit är alltså när jag slår till strömmen till brännaren och effektväljaren står i läge 0. Självklart så begriper jag att inte fläkten går när jag har dom värden som jag har. Men fläkten skall ju ej gå i detta läge när allt är som det skall. Dock så har jag ej dessa spänningsnivåer på fläktkablarna med en fungerande databox i samma läge. Hade förhoppningar om att någon eventuellt skulle kunna dra en slutsats om vilken komponent som är felaktig.

Självklart kan det vara så att nollan är av någonstans. Men frågan är ju i så fall vart? Den går ju tyvärr inte rakt igenom kretskortet utan via lite olika komponenter.

Fas och nolla är ej skiftat. Brännaren fungerar som sagt med annan databox.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nollan går rakt igenom kretskortet!!!
Är inte PK!
buggy
Späd planta

Inlägg av buggy »

Nej, det gör den inte.
Men fasen går däremot rakt igenom kretskortet ut till fläkten på den blåa kabeln.
Den bruna kabeln från fläkten går via kondensatorn på kretskortet till den svarta fläktkabeln. Alltså bör den svarta kabeln vara neutralen. Den svarta kabeln är ansluten till triac 2 på kretskortet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ack ja, så fel du har!

På din brännare är det ganska tydligt kopplat fel så att fas och noll är omkastade! Och jag har skrivit om detta tidigare! Och tro mig, jag har ett ganska ingående kunnande om detta, det är jag som har designad elektroniken åt Janfire NH-brännaren och jag har kollat mycket på vissa delar av Flex-A brännarens kopplingar.

Så du har fel! Och det är kastat om på fas och nolla till din brännare!

Men likaväl har du mätt 220V på alla 3 ledare på ett tidpunkt där fläkten ska köra och är det samma spänning på alla ledarna är spänningen som fläkten ska jobba med 0V - och då blir det inte mycket gjort!
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Även på min brännares styrkort kan man se att fasen in till detta också grenar av direkt ut till fläktmotorn
för att först därefter gå igenom Triacen till Nollan. Detta går f.ö. att utläsa tydligt i databladet för Triacens styrkrets U2008B, som ex.vis i detta från Atmel: http://www.atmel.com/Images/doc4712.pdf .

Att man då med matningsspänning till brännaren när driftväljaren är i läge noll, kan mäta 220V mellan skyddsjord och någon av de andra ledarna från fläktmotorn då Triacen inte leder, kanske inte är så konstigt eftersom spänningen ju passerar genom motorlindningarna. Det som däremot ter sig underligt, är att du inte får samma resultat vid mätning på den andra boxen.

Precis som på din box är det även på min så, att fasen ut från boxen till fläkten går genom blå ledare och tillbaks mot nolla genom svart medan den till kondensatorn går genom brun.

Med min brännare i drift med driftväljaren i läge 2 eller 3 har jag ca 95V mellan blå och svart, ca 220V mellan Jord och blå, samt ca 160V mellan Jord och svart.

Brummar fläkten som du skriver så skulle jag nog gissa på att det är kondensatorn som är kass.
TMV E20 + Janfire Flex A
buggy
Späd planta

Inlägg av buggy »

Nu är kondensatorn utbytt. Tyvärr så löste det ej mitt problem. Provade även att montera den gamla kondingen i en annan box och den fungerade som den skall.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Trist att inte mitt tips hjälpte, men det finns ju naturligtvis ytterliggare ett antal möjliga felorsaker till dessa startovilliga fläktar. Byte av just denna kondensator har trotts allt hjälpt en och annan på detta forum, som också stått med brummande fläkt, och jag har själv lyckats få igång en bekants brummande fläkt med denna åtgärd. Strax efter ditt senste inlägg såg jag i Janfire-tråden ” Brummande fläkt Flex A” ett intressant inlägg av villaägare om ännu en felkälla, men som tyvärr inte heller med säkerhet kan garantera lösningen på ditt problem.
TMV E20 + Janfire Flex A
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap går det att få styrboxarna utbytta utan extra kostnad ifall man har en där fasen går genom kretskortet och inte nollan som du säger att det ska vara så är det ju feltillverkade boxar som borde få bytas eller?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Förstår inte frågan. Menar du: "Jag har kopplat in min brännare fel så jag borde kunde byta boxen gratis för att lösa detta"?

Då jag inte jobbar eller har jobbat hos Janfire eller någon ÅF har jag ingen aning. Hade jag varit ÅF och du ställde den fråga hade jag klassificerat dig som synnerligt okunnig och livsfarlig i närheten av allt elektrisk.

Men mitt svar på den felkopplade brännaren är: koppla rätt istället! Eller bättre upp: anlita någon som kan sitt yrke och som har behörigheten som behövs.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Svar till Erik_73

Både Fas och Nolla kommer in via kontaktstycket för spänningsmatning och passerar alltså kretskortet på sin väg till de olika objekt som ska drivas. I vanliga fall låter man nollan åter grena ut till objektet och låter fasen gå via Triac:en innan den går ut till detsamma. Detta sker också på FlexA:n för de båda skruvmotorerna och för elspiralen. Men just på fläkten har man valt att vända på förfarandet p.g.a. kretsen för styrningen av fasregleringen till fläkten, och låter då fasen gå direkt ut till motorn för att sedan gå tillbaks in på kretskortet och där via Triac:en till nollan, vilket alltså inte är något tillverkningsfel utan endast beror på konstruktionen.
Just det här omvända förfarandet, samt att fasen mellan kretskortet och fläkten går i en blå ledare kan självfallet få en att undra i fall spänningsförsörjningen till brännaren är rätt polariserad. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg, ser man tydligt i databladet för fläktens fasregleringskrets varför det är kopplat som det är.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar