stänga av inför sotning?
stänga av inför sotning?
Sotan ringde i eftermiddags och min tid hade flyttats fram.
Så imorgon kl 9kommer han.. ska pannan va avstängd då? Behöver jag i så fall stänga av den långt innan? Mvh
Så imorgon kl 9kommer han.. ska pannan va avstängd då? Behöver jag i så fall stänga av den långt innan? Mvh
Re: stänga av inför sotning?
Avstängd: Ja.
Tid innan: 2-4 timmar.
Tid innan: 2-4 timmar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Stäng av pannan ca. klockan 7 så hinner all glöd brinna ut. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kanon. Tackar för den snabba hjälpen. Om inte annat kommer sotan va tacksam.

-
- Entusiast!
Välkommen åter Bergatorparen 

Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Tack. Jag blev hämtad av någon som behövde hjälp med sin shuntstyrning, och sedan rullade det bara på 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Låt det rulla BergaT..
MVH

MVH
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag förstår inte vad det är som är så magiskt med att glöden ska brinna ut innan man askar ur eller sotar. Är det för risken för gengassmällar
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Sotaren gillar inte om skorstenen är för varm.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Sotaren som sotar hos oss har aldrig sagt något om att skorstenen är varm. Jag brukar försöka stänga av straxt innan han kommer. Sist han jag inte hem från jobbet så lång tid innan sotaren kom så jag stängde brännaren med termostaten då han kom. Jag berättade för honom att jag precis stängt av brännaren och att den håller på med avsvalningsfasen. Bra då går jag upp på taket och börjar så länge sa han. När brännaren gick sista delen av avsvalningen hörde jag lodet och viskan i skorstenen. (inte optimakt förståss)
När är risken för gengasexplosion störst? Precis efter att brännaren blåst ur pannan med fläkten som den gör vid avsvalningen eller då glöden har legat och pyrt en stund? När man söker på gengas på forumet så verkar det som om de flesta explosionerna sker under uppstartsfasen och inte efter avstängning.
Det jag funderar på är om det är farligt på grund av explossionsrisk att öppna pannluckorna direkt efter att brännaren stannat eller om det är endast på grund av att sotaren inte tycker om att jobba med en varm panna som är grunden till att stänga av pannan två timmar innan sotaren kommer.
(förlåt att jag lånar någon annans tråd men frågeställningen tycker jag stämmer bra med topic)
När är risken för gengasexplosion störst? Precis efter att brännaren blåst ur pannan med fläkten som den gör vid avsvalningen eller då glöden har legat och pyrt en stund? När man söker på gengas på forumet så verkar det som om de flesta explosionerna sker under uppstartsfasen och inte efter avstängning.
Det jag funderar på är om det är farligt på grund av explossionsrisk att öppna pannluckorna direkt efter att brännaren stannat eller om det är endast på grund av att sotaren inte tycker om att jobba med en varm panna som är grunden till att stänga av pannan två timmar innan sotaren kommer.
(förlåt att jag lånar någon annans tråd men frågeställningen tycker jag stämmer bra med topic)
Har en bekant som öppnade en pannlucka ganska fort efter att den var nereldad och avstängd, det blev en stor eldkvast som brände upp ansikte, händer och armar....fick genomgå flera plastikoperationer, numera är han betydligt mer försiktig när vi ska öppna pannluckorna.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
-
- Energiprofet!
Jag vet inte vad du har för panna , men jag skulle nog vänta 4 timmar. Jag sotade efter 3 timmar och skulle göra ren koppen men, då pyrde det längst ner i koppen !
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Jag är "egensotare", brukar räcka bra med 15-30min här. Har dock varit lite för snabb vid uraskning ett par gången och fått glödbrand i cyklonsugen.
När sotaren kommer vartannat år för brandskyddskontroll brukar jag inte stänga pannan alls längre. Första gången han var här hade jag skrivit en stor lapp att han skulle slå igång brännaren innan han körde då jag inte var hemma...kom hem till ett väl utkylt hus. Sist frågade jag om jag skulle stanna brännaren när han kom, men det behövdes inte. Kameran klarar väl lite temperatur då kan man gissa
/Vednisse
När sotaren kommer vartannat år för brandskyddskontroll brukar jag inte stänga pannan alls längre. Första gången han var här hade jag skrivit en stor lapp att han skulle slå igång brännaren innan han körde då jag inte var hemma...kom hem till ett väl utkylt hus. Sist frågade jag om jag skulle stanna brännaren när han kom, men det behövdes inte. Kameran klarar väl lite temperatur då kan man gissa

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Glöden i sig bekymrar inte mig så mycket. Jag tar ur askan med skyffel och lägger i en plåhink som jag låter stå utomhus. Värmen bekommer inte mig heller jag använder handskar. Men explosiva gaser bekymrar mig. Hittills har det alltid gått bra. Jag plockar ur brännaren när det blåst klart sedan börjar jag med övre delen av panna och jobbar mig nedåt. Jag har ganska bra drag (för bra gissar jag). Det är sällan några stora mängder glöd då brännaren stannat men lite glöd finns det.
Jag antar att det är tillförsel av syre som får eventuella gaser att tända. Men syrenivån borde ju vara ganska hög eftersom fläkten har blåst flera gånger. Sedan tar jag ur brännaren och då drar ju pannan in syre den vägen så det blir inte direkt syrefattig förbränning i pannan.
Jag antar att det är tillförsel av syre som får eventuella gaser att tända. Men syrenivån borde ju vara ganska hög eftersom fläkten har blåst flera gånger. Sedan tar jag ur brännaren och då drar ju pannan in syre den vägen så det blir inte direkt syrefattig förbränning i pannan.
-
- Stor entusiast!
Om du har ett insatsrör (flexibelt) som mår bra av att sotas med nylonkrejs är det ju bra om det inte smälter i botten av skorstenen.
Ju varmare skorsten dess bättre drag och större andel av sotet som flyger upp i ansiktet på sotaren.
Innan jag började egensota var sotaren här första gången och slog av pannan och brännaren med huvudströmbrytaren på väggen. Därefter ser jag till att jag är den som slår av anläggningen på mitt sätt (och numer även sotar). Han kommenterade emellertid inte att jag missat stänga av innan.
Själv låter jag en timme gå mellan brännarstopp och skorstenssotning (med hänsyn till första meningen). 30 min när jag bara askar ur pannan och brännkoppen.
Ju varmare skorsten dess bättre drag och större andel av sotet som flyger upp i ansiktet på sotaren.
Innan jag började egensota var sotaren här första gången och slog av pannan och brännaren med huvudströmbrytaren på väggen. Därefter ser jag till att jag är den som slår av anläggningen på mitt sätt (och numer även sotar). Han kommenterade emellertid inte att jag missat stänga av innan.
Själv låter jag en timme gå mellan brännarstopp och skorstenssotning (med hänsyn till första meningen). 30 min när jag bara askar ur pannan och brännkoppen.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.