Jag har en lite udda historia att berätta och förhoppningsvis kan någon hjälpa mig.
Efter att ha bott i mitt hus i ganska exakt 1 år så bestämde jag mig (utan någon egentlig anledning) att ta dit servicekillar för att titta så att pannan var rätt inställd. De kom fram till att startdosen var dubbelt så hög som den borde vara men i övrigt funkade allt fint (jag hade aldrig haft något problem). Det roliga i denna historian är att innan servicekillarna var där så var askan svart-grå, det var iofs en del oförbränd pellets i askan, som säkert berodde på den för höga startdosen, men "rätt färg". Efter att servicekillarna varit där (och detta märktes mycket tydligt direkt vid första sotning) så har alla sotningar bestått av brun aska (brun-grå). Rynkade lite på pannan åt detta då alla ju säger att askan ska vara så grå som möjligt och började läsa runt på forum och så här ska det tydligen inte vara. Har ju börjat oroa mig nu i onödan och har börjat se att spiraler, askuppsamlaren och underdelen av brännarröret har börjat ärga. Har jag börjat få pannrost och i så fall, är det servicekillarna som har ställt till något?
MVH Jens
Brun aska?
Brun aska?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Re: Brun aska?
Färgen på askan bestäms till mycket stor del på vilken pellets man kör, alltså dess exakta kemiska sammansättning. Sot är svart och flygaskan vit, blandar man dessa två blir resultatet inte brunt men grått! Den bruna färg kommer helt enkelt efter vilket träslag och hur det är behandlat.
Vill du säkra dig att brännaren går rätt är spikmetoden däremot ett bra sätt, jag vill inte upprepa sen här, det finns mycket beskrivit om den.
Vill du säkra dig att brännaren går rätt är spikmetoden däremot ett bra sätt, jag vill inte upprepa sen här, det finns mycket beskrivit om den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!