Jag var ganska nära med mitt försök. Pulvret kan nog ersätta "kolnat bommullstyg", vilket jag ser som fusk som första eldstart vid krisläge. Kan man ha det med sig, kan man ha tändare gas bensin m.m. När Cody Lundin gör en kniv av stenar (liknande i filmen ovan). Och eld med pinne och bara händer. Då är det från scratch

. Men som jag skrivit i början alla sätt är intressanta. I vissa läge har man "fuskprylar" att tillgå.
Repris: När mitt tändelement i brännaren är trasigt hand tänder jag på följande vis. Ca 1cm pellets i botten på en konservburk, och brännbar vätska tills det slutar suga plus en liten skvätt. Starta brännaren och låt startdosen jobba klart. Stäng av. och häll i blandningen i brännarröret. Tänd på och åter montera brännaren och starta. Dra ur sladden till matarskruven tills startdosprogrammet är klart. Plugga in matarskruvs sladden igen. Klart bättre att frysa eller bränna el

.
Finns hemköp på Island eller alaska

. Snön verkar "kram" så relativt varmt i filmen. Ett bättre sätt att koka snö sökes. Ju mindre fusk, desto bättre. Pappers gryta skall funka, men var hittar man papper...
Ingen vedeldare som vill avslöja sina hyss(i vedpannan)?