Protokoll av brandsyn

Skriv svar
Krister_löfqvist
Frö

Protokoll av brandsyn

Inlägg av Krister_löfqvist »

Hej!

Jag är ganska ny i pelletsvärlden och jag vet inte vad som är bra eller dåligt jag bara sotar och eldar :D
Jag hade brandskyddtillsyn i förra veckan och fick hem protokollet idag där stod det följande:

Rökgas 175 grader C, O2 11%, CO2 9%, verkningsgrad 86%

Är detta bra eller dåliga värden?

Tack på förhand
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Protokoll av brandsyn

Inlägg av bergatorparen »

Det är rätt så normala värden - inget som påkallar åtgärd. Både O2 och CO2 ligger såvitt innanför vad brännarleverantörerna rekommenderar. Du bör kunna ha en skaplig eldningsekonomi. Värd att märka sig är att när vintern slår till, kommer draget att öka, och då kommer dessa siffror att ändra sig lite, inte mycket. Men jag skulle tro att en normal vinterdag att du kommer ha värden som är spot on :wink:

Lägg gärna in i din profil vad du har för panna och brännare, så blir det lättare att svara på framtida frågor eftersom normalt och onormalt inte sällan beror på vad man har för utrustning. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Krister_löfqvist
Frö

Tack för ett snabbt svar!!
Jo sotaren hade sagt att det var bättre denna gången en förra året till min fru. Vid föregående besiktning så nämnde han något om turbulatorer eller vad det nu hette? Vilket fall som helst fanns det inga sådana alls i pannan så jag åkte till en CTC återförsäljare och köpte 9st "dyra som guld" men använde jag alla blev det massa driftstopp så jag kör idag med 8 st. Det går åt betydligt mindre pellets i nuläget så det kanske var en bra investering..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Turbulatorer stämmer bra det. Har du en CTC 1200 eller 2200 är det 9 stycken till ett styckpris av mellan 700 och 800 kronor - så det är ingen liten kostnad. Men kör man utan ligger verkningsgraden på pannan under 50 %, med turbulatorerna på plats ligger verkningsgraden mellan 85 och 93 % beroende på driftsbetingelserna. Men har du en CTC 1200 40 kW så kan du få upp verkningsgraden om du ser till att brännareffekten inte överstiger 20 kW - eftersom 20 kW pelletseffekt alstrar lika mycket avgas som kring 42 kW oljeeffekt. Fastbränslen behöver dubbelt så mycket luft för att förbränna som flytande.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Gör din sotare rökgasmätning vid brandskyddskontrollen?
I vilken kommun bor du? Mycket bra service om det inte kostar en massa extra och är påtvingat.

Lite luftöverskott har du, siffrorna borde vändas. Men inte så mycket att bråka om.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Krister_löfqvist
Frö

Ni verkar vara bra pålästa :D
Jag har en CTC 1100 och en 20kw pellx brännare

Jag bor i Vetlanda kommun och hela besiktningen gick på ca 1400 då var det förutom kontroll av pannan kontroll av 2 st vedeldade spisar
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Håller med Vednisse att det är en bra service, om det stämmer. Men i mina öron låter det ändå som om det vore en "service" av dom olika installationerna som finns i huset, inte en brandskyddskontroll. I min kommun görs iaf ingen rökgasanalys utan när det görs en brandskyddskontroll kollas allt annat runt om kring ur brandsäkerhetssynpunkt.

Skall jag ha en rökgasanalys gjord får jag beställa en "brännarservice" som kostar runt 1500:- så jag undrar jag om inte begreppen har helt enkelt blandats lite. Jag menar inte att klanka ned på TS utan allt blir ju lättare när alla pratar om samma sak. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Vår brandskyddskontroll i Eskilstuna komun kostar 900:- inkl moms, och då görs ingen rökgasanalys, låter konstigt att dom skulle göra en sådan!! Men jag skulle nog betala ett högra pris för brandskyddskontrollen om den ingick! :D Det känns ju faktiskt som om det hör ihop lite med brandskydd
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

890:- senast tog kmappt 10 min, Tittade tvärt in i pannrummet o sen upp på taket o lyste me ficklampan tvärt ner i pipan... Filmade gjordes bara första gången jag hade kontroll samt kontroll på yttervindan, Kan tänka mej att han hinner iaf 4 hus/tim inom tätbebyggtområde..
Men de hade inte varit fel om han även gjort en rökgasanalys då jag vet att han har instrument samt att han gör de om man vill..

Ang värdena så är det väl 1-1,5% mindre luftöverskott samt en 40-45° lägre rökgastemp så har du 5-6% högre verkningsgrad :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar