Jag fick nedanstående artikel på ett grannforum på mejlen.
Olika prisbilder vid konvertering från direktverkande till vattenburet system.
http://www.byggahus.se/artiklar/vad-kos ... 4rmesystem
Tre saker förvånar mig i denna jämförelse:
- Husets effektbehov verkar väldigt lågt
- Pelletsinstallationen verkar väldigt dyr (trots att man utelämnat kostnad för ev skorsten)
- Värmepumpsinstallationen verkar (som vanligt) väldigt billig. Naturligtvis påverkar ju det låga effektbehovet även här.
Stämmer artikeln med hur ni andra upplever det?
Vad kostar det att byta värmesystem?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vad kostar det att byta värmesystem?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Vad kostar det att byta värmesystem?
Jag tycker, liksom de som kommenterat artikeln på plats, att priserna verkar milt sagt orealistiska. Att bygga in vattenburet system i en kåk som inte haft den sedan tidigare, vill typiskt gå loss på 100 000 kronor. Panna, i det här fallet med mindre bulkförråd, går på 100 - 110 000 kronor inklusive installation - i billigaste fall. Bergvärme brukar sätta sprätt på mellan 150 - 200 000 kronor. Luft/vatten bör inte ses som ett självständigt alternativ då det inte klarar hela årsförbrukningen av värme, utan måste kombineras med till exempel el eller pelletsvärme. Är stöga väl isolerat, så behövs minst 9 kW om uppvärmd yta är 150 kvm + marginal.
Summa summarum: Hela kalkylen är orealistisk utifrån både beräknat effektbehov och konverteringskostnaderna. Och som TS frågar: Är det inte typiskt att värmepump alltid framställs som billigare än det är? Svar: Jo! SVEP är en mäktig lobbyorganisation som jobbar aktivt för att så många som möjligt skall välja just deras medlemmars produkter. PELLSAM är avsevärt mesigare och liknar mer på konsumentorganisationerna: Sitter på staketet tills de slår rot där. Nu fick jag med ett par politiska poäng, så nu är dagen räddat
Summa summarum: Hela kalkylen är orealistisk utifrån både beräknat effektbehov och konverteringskostnaderna. Och som TS frågar: Är det inte typiskt att värmepump alltid framställs som billigare än det är? Svar: Jo! SVEP är en mäktig lobbyorganisation som jobbar aktivt för att så många som möjligt skall välja just deras medlemmars produkter. PELLSAM är avsevärt mesigare och liknar mer på konsumentorganisationerna: Sitter på staketet tills de slår rot där. Nu fick jag med ett par politiska poäng, så nu är dagen räddat

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25