Av tystnaden på tråden trodde jag inte att någon var intresserad längre så jag tog bort länken eftersom jag behövde utrymmet för annat.
Här är några bilder/filmer från projekt "
Pelletsfjölare"
Film 1: är prototypen i Lexan som kanske bäst beskriver principen, fungerade bra men var lite "sladdrig".
Bild 1: är en modifikation i träbur för att tåla vistas i dammig miljö och mobil för att kunna flytta runt i pelletsbingen för att slippa skotta den mot röret. Dessutom är medbringaren försedd med en förstärkning av plåt för att inte nötas upp så fort.
Film 2: Beskriver väl i stort sätt detsamma
Bild 2: Där har jag satt den på "räls" för att enklare kunna flytta runt den i bingen när bingen är full.
Film 3: beskriver rörelsen som allt går ut på för att få pelletsen att röra på sig och därmed tas upp av vacumet. ( den råkades filmas i lite högre upplösning så den är ganska stor 65mb)
Den runda saken med wire till slangen är ett ställbart fjäderpaket för att säkerställa att röret trycks ned lite men det fungerar lika bra med en tyngd vid skarven mellan rör och slang om inte rörets egen tyngd räcker.
Det finns säkert fler sätt att lösa problemet med att röra på pelletsen på, men just nu fungerar det bra.
Har man bara tät lucka i mottagar lådan så blir det aldrig propp i slangen med min damsugare på 230 mBar.
Det svårast problemet är faktiskt hur man skall hänga upp slangen så att den följer förflyttningen av apparaten utan att "slå knut" på sig själv.
Med tät lucka och slangen utan "knutar" så fyller den mottagarlådan på ca: 80-90 liter på ganska exakt 45 minuter. Hittade en ställbar 0-60 minuters timer hos Clas i sjön för 99 kronor.
Som synes av bilderna är elen inte fixad ännu men det får bli när slangupphängningen är fixad till belåtenhet.
Jag hoppas att eventuella förbättringar/förslag delsges på detta forum, Jag har en del ideer men pga. dålig rygg går allt i slowmotion just nu.
https://www.dropbox.com/sh/8tj7cwbf91gyydu/WZQA7hUE8Y?m
Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir annars både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator