Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen
Re: Snart ett Janfire Flex-A format hål igenom väggen
Doseringstiden ser ganska rätt ut (1 sek) och cykeltiden motsvarar ung. 18kW om det är i en NH, jag har för mig att doseringen är väldigt lika på Flex-A och NH.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
Du ser inga problem att det är en massa damm ihop med pelletsen?
Skall jag göra en film under underhållningsbränningen så ni kan se/upptäcka några problem. För det är då den släcks.
Skall jag göra en film under underhållningsbränningen så ni kan se/upptäcka några problem. För det är då den släcks.
Om pelletsen är för smulig kan den bränna ut innan doseringen hinner med men då får man ju kompensera med doseringen.
Sedan ska UH-eldning släcka automatisk efter en timme - om det nu är problemet.
Själv matade jag min egen brännare med 70% spån från isoleringen och 30% pellets förra sommar och den reglerade doseringen till maximum - men fungerade gjorde det.
Har du mätt undertrycket i skorstenen? Eller antar du bara att den Tigex 25 du har klarar jobbet OK?
Sedan ska UH-eldning släcka automatisk efter en timme - om det nu är problemet.
Själv matade jag min egen brännare med 70% spån från isoleringen och 30% pellets förra sommar och den reglerade doseringen till maximum - men fungerade gjorde det.
Har du mätt undertrycket i skorstenen? Eller antar du bara att den Tigex 25 du har klarar jobbet OK?
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
Hur skalll dragbegränsare jobba? Jag har flyttat tyngden så nu står "locket" och småvippar hela tiden.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Dragbegränsaren skall stabilisera undertrycket i rökkanalen till 15 Pa.
http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... tionSV.pdf
http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... tionSV.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nu är jag ingen expert och allt jag lärt mig kommer från de lärda som tex bergatorparen och Icecap.
Dragbegränsaren är precis vad det låter som dvs att den begränsar draget i skorstenen. Du har ett undertryck i ditt system som genereras av skorsten/kyla/vind ute. Du kanske har märkt att när det blåser kraftigt eller är kallt ute så jobbar dragbegränsaren mer/mindre. Har du inte en dragbegränsare så blir det ett rätt högt "sug" i skorstenen och all din värme sugs mer eller mindre rakt ut (detta kan du säkert känna om du stänger till och lägger handen i pannan. Brukar gå att höra suget också). Detta kan göra att lågan slocknar då suget/vinden i din brännare bli alldeles för högt. Testa att tända ett ljus i det suget så kommer du se att ljuset snabbt slocknar då det "blåser" i din panna.
Här kommer då dragbegränsaren in och öppnar/vippar så att luften tas in ovanför pannan (utgår från att du placerat den rätt). Då blir suget/undertrycket i pannan det du ställt din Tigex 25 på. Som ovan talare skrev så får du ställa in den på 15pa (dvs 30mm) för att få korrekt undertryck.
Illustrerar med en bild (med dragbegränsare till höger)

Dragbegränsaren är precis vad det låter som dvs att den begränsar draget i skorstenen. Du har ett undertryck i ditt system som genereras av skorsten/kyla/vind ute. Du kanske har märkt att när det blåser kraftigt eller är kallt ute så jobbar dragbegränsaren mer/mindre. Har du inte en dragbegränsare så blir det ett rätt högt "sug" i skorstenen och all din värme sugs mer eller mindre rakt ut (detta kan du säkert känna om du stänger till och lägger handen i pannan. Brukar gå att höra suget också). Detta kan göra att lågan slocknar då suget/vinden i din brännare bli alldeles för högt. Testa att tända ett ljus i det suget så kommer du se att ljuset snabbt slocknar då det "blåser" i din panna.
Här kommer då dragbegränsaren in och öppnar/vippar så att luften tas in ovanför pannan (utgår från att du placerat den rätt). Då blir suget/undertrycket i pannan det du ställt din Tigex 25 på. Som ovan talare skrev så får du ställa in den på 15pa (dvs 30mm) för att få korrekt undertryck.
Illustrerar med en bild (med dragbegränsare till höger)

Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Hybenos' beskrivning är mycket bra, min är lite simplare: en dragbegränsare är till för att draget genom panna/brännare ska vara konstant. Är det konstant kan brännaren ställas korrekt och inställningen gäller "alltid".
Draget i skorstenen beror på väderlek, temperaturskillnad och en massa annat, alltså varierar draget i skorstenen och utan en dragbegränsare även genom panna/brännare varför förhållandet mellan luft och bränsle varierar kraftigt.
Draget i skorstenen beror på väderlek, temperaturskillnad och en massa annat, alltså varierar draget i skorstenen och utan en dragbegränsare även genom panna/brännare varför förhållandet mellan luft och bränsle varierar kraftigt.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
Skall undertrycket på 15 pa vara såväl vid full bränning samt underhållsbränning?
Nu har den lyckats att tuffa på 2 dgr utan flamvakten löst ut. Men inatt skedde det igen
Nu har den lyckats att tuffa på 2 dgr utan flamvakten löst ut. Men inatt skedde det igen

Undertrycket ska inte överstiga 15pa.
Om flamvakten utlöser kan det vara att doseringen måste ökas en aning, speciellt om det är lång gångtid per bränning.
Om flamvakten utlöser kan det vara att doseringen måste ökas en aning, speciellt om det är lång gångtid per bränning.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
Jag har ökat doseringen från 1 sek till 1.2, men jag vet inte om det enbart gäller vid normal dosering eller vid underhållsbränningen.
Hur går man in och justera doseringen under underhållsbränningen?
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Hur går man in och justera doseringen under underhållsbränningen?
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Det finns ingen separat doseringsjustering för UH-eldning och jag vet inte om justeringen på doseringspotentiometern även påverkar UH-doseringen.
Men en sak är säker: UH-eldningen är i normala fall välfungerande, det är bara vid för högt drag den brukar fallera.
Dock har jag inte sett svaret på: hur länge går den UH innan den larmar?
Men en sak är säker: UH-eldningen är i normala fall välfungerande, det är bara vid för högt drag den brukar fallera.
Dock har jag inte sett svaret på: hur länge går den UH innan den larmar?
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Fröträd
Jag kan inte säga tiden direkt, men brännaren slår av vid 80 grader och går på vid ca 70 grader. UH eldningen är ställd på 60 min.
-
- Fröträd
Kan man mura in en dragbegränsare i skorstenen och plugga den befintliga begränsaren?
Du kan ha den i skorstenen. Så har jag det i mitt pannrum numera. Min "nya" dragbegränsare sitter någon decimeter över där rökröret från pannan går in i skorstenen. Medans den "gamla", en Tigex som var för liten, satt på rökröret.
Men den placeringen (rökröret) tyckte inte jag var bra då den alltid var i vägen och behövde demonteras för att det skulle gå att sota.
Numera får dragbegränsaren vara i fred.
Men den placeringen (rökröret) tyckte inte jag var bra då den alltid var i vägen och behövde demonteras för att det skulle gå att sota.
Numera får dragbegränsaren vara i fred.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Fröträd
Vilken dragbegränsare monterade du och vad för sorts inmurning stos använde du?