Effektlägen på NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HUMPILA
Fröträd

Effektlägen på NH

Inlägg av HUMPILA »

Har bytt min gamla flex-A mot en begagnad nh.
Den fungerade ungefär ett dygn innan den stannade, skärmen blev svart och det gick inte att starta om den förrän strömmen bröts och sattes på igen. Detta hände två gånger till, har nu fått en utbytesbox och den verkar fungera. Språket på displayen är nu engelska, undrar om det går att ändra till svenska?
Effektlägen är också annorlunda, på den gamla stod det 6,9,12 och 15 kw.
På 6 och 9 kw lägena stod det -underhållsläge, på 12 och 15 +underhållsläge.
Den nya boxen har också effektläge 6-15 kw, men man ändrar en kw per gång samt att det står inte om det är underhållsläge vid vald effekt.
Det som hände vid första körning var att vid uppnådd temperatur så stannade brännaren, vid andra körning så gick den till underhållsfyr efter uppnådd.
Räknar den tiden mellan start och stopp, och utifrån det avgör om den bör gå på underhållsfyr?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Effektlägen på NH

Inlägg av Icecap »

Och lite svar från hästens mun:
Janfire NH har sedan ett bra tag automatisk styrning av huruvida de ska köras med UH-eldning eller inte. Det finns en inställning för den maximala UH-eldningstid och samma värde används för att avgöra om det ska köras med UH-eldning eller inte.

Värdet är standard på 1 timme och om UH-eldning överstiger detta slås det av. Men om den kör utan UH och en start kommer innan denna tid efter senaste stopp aktiveras UH automagisk.

Denna funktion är i övrigt kopierat till den nyaste styrning till Flex-A.

Effektlägen kan rent faktisk ställas mellan 3kW och 23kW, dock kan man ställa begränsningar (inte lägre än... & inte högre än...) i servicemenyn så 6-15kW är helt normalt.

Och språket är enkelt att ändra, man ska bara in i servicemenyn och ändra punkt 66 (har jag för mig). Hur man kommer in i servicemenyn vet jag såklart men min position gör att jag inte tror att jag får beskriva det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Håll inne "+" och "-" i drygt tre sekunder för att komma in i servicemenyn, samma sak för att backa ut.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
HUMPILA
Fröträd

Inlägg av HUMPILA »

Tack för hjälpen.
Vad bra med automatisk styrning av underhållseldning.
Med den bytta styrboxen så kan jag justera effekten med 1 kw per tryckning på + eller -.
Har därmed 10st effektlägen att välja på jämfört 4 st på den gamla?
Är det en annan version på boxen?
Ska prova att byta språket till svenska imorgon.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är bara mjukvaran, inget annat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar