Eryl/Thermia

Skriv svar
Pelle Chevelle
Ungskog

Eryl/Thermia

Inlägg av Pelle Chevelle »

Har smugit runt lite i kulisserna här men nu kan jag tala att jag beställt en Thermia BeQuem 15D brännare Till min gamla Erylpanna, 3V lev, så nu kan det bli långduschar igen ;-)
Snackade med en kille på energirådgivningen och han tyckte att det var sunt att köra på befintlig panna så länge den håller och sen byta till en modernare! Har man en panna som fungerar med en pelletsbrännare så skall den ha enormt dålig verkningsgrad för att inte tjäna igen brännaren 1:a året. Brännare, veckoförråd & installation tjänar man ju igen på en tank!!! Men nytt e nytt och eldar man olja så tjänar man igen pannan med på 3-4 år! Jag shoppade av dessa glada gossar: http://www.forco.se/
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Grattis till brännarvalet. men är det inte en 20D du beställt :?:
Man räknar hem en pelletsbrännare på ca 2år om du har en hyffsad verkningsgrad, såvida du inte förbrukar >4m3 Eo1/År. såvida du inte betalat 15 000:-. en panna räknar man hem på ca 5år. låter som lite "sockrad" kalkyl.

Lycka till och välkommen i spånklubben :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Pelle Chevelle
Ungskog

Ooops!

Inlägg av Pelle Chevelle »

Ringde och kollade med dom "just in case" Jo du har rätt! Dom sa att det var 20D som ingår i installationen nu! Så nu skall man bli en tvättäkta "spån keps" :D

Räknade inte in pelletskostnaden i min haffsiga kalkyl utan konstaterar bara att olja ett år ca 25-28K = Brännare, veckoförråd & installation. Ingen djuplodad analys alltså ;)
Skriv svar