Behöver jag använda shunten??

Skriv svar
Vanhelsing66
Frö

Behöver jag använda shunten??

Inlägg av Vanhelsing66 »

Hej!

Har nyss flyttat in i ett hus med en gammal kombipanna el/ved/olja och nu kör vi pellets. Vi har en fristående varmvattenberedare så vår panna värmer endast vattnet till de vattenburna systemet. Min fråga är nu hur/ska jag använda shunten? Jag har förstått att den styr hur mycket av returvattnet som ska blandas med det nya uppvärmda men ur ett energieffektivt perspektiv hur påverkas det? Kan jag spara pellets på att använda mig av shunten?? Vi har ingen utomhusgivare kopplat till pannan så vi får ju ställa termostaten vartefter utomhustempen ändras.

Tacksam för svar!!
msh16
Energiprofet!

Re: Behöver jag använda shunten??

Inlägg av msh16 »

Har du termostatventiler på elementen och värmeledningarna dragna inne i huset är det ingen fara.
Till skillnad mot värmepump så är pelletseldning inte känsligt för framledningstemperaturen.
Ska man elda meden gammal skruck till kombipanna ska man inte börja kosta på någonting annat än möjligtvis en modernare brännare som jag ser det.
Står inte i profilen vilken panna och brännare du har.
Min gamla panna ger kanske 10-15% lägre utbyte av pelletsen än en helt ny panna men den är ju "gratis" och pengarna för en ny panna går att använda till annat.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vanhelsing66
Frö

Inlägg av Vanhelsing66 »

Ok tack för ditt svar. Men visst är det så att shunten mest är till för dem som även eldar för varmvatten?
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Pannan ska alltid vara varm, över 65 grader och regleringen av värmen sker med shuntventilen.
Kan inte se någon användning alls av shuntning när det gäller varmvattenuttag.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Shunten är till för att man ska kunna ställa in en lämplig framledningstemperatur.
Vilken termostat är det du pratar om? Är det brännaren termostaten så är det en olämplig användning av den. Har du radiatortermostater? Om du inte har det tycker Jag att du ska installera antingen det eller automatshunt. Det kommer att medföra bättre komfort och antagligen spara en del pellets.
Varför värmer du inte tappvattnet med pellets? Det skulle nog vara lönsamt det också.
Vanhelsing66
Frö

Inlägg av Vanhelsing66 »

Termostaten jag pratar om är den som sitter på pannan. Vi har termostater på radiatorerna. Anledningen till att tappvarmvatten ej värms upp vet jag inte. De sägs att när man eldade för vatten förr fanns det ingen hejd på hur varmt vattnet blev i kranen. Antar att detta problem uppstod då vi inte har någon ackumulatortank eller har jag fel?

Vi har en Ctc 265b panna och en separat varmvattenberedare som går på el. Pelletsbrännaren vet jag ej fabrikat på men på framsidan av instruktionsboken står det swepell och swebo flis och energi ab. Vi har nu ställt termostaten på pannan/pelletsbrännaren på 60 grader och sedan har vi ställt in shunten på 2 (läge 0-5) vad tror ni om detta?? Visst bör pannan hålla 60 grader och sedan reglerar vi utvattnet med shunten??
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ang. tappvarmvatten så bör (ska?) det sitta en blandningsventil efter pannan som blandar
ner varmvattentemperaturen till lagom inställd temperatur, t.ex. en sånhär:
http://www.rinkabyror.se/artikel/blandn ... -slatanda/

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Då har vi nästan samma system.
Den gamla pannan var inte försedd med blandningsventil som standard.
Onödigt köra varmvattnet från elberedare då din panna har en stor kopparberedare inbyggd.
Men en del har fixa ideer. Ordna så du kan ta varmvatten från pannan på vintern och från elberedaren på sommaren.
Du reglerar inte temperaturen till elementen med pannan utan med shunten.
Pannan ska INTE hålla 60 grader utan vara varmare.
Är brännaren kopplad direkt till panntermostaten bör du ordna en termostat som ger längre gångtid för brännaren.
En enklare här med 12 graders kopplingsdifferens.
http://www.billigtvvs.se/produkter/280/ ... -9095c-r15

Ändå bättre är termostaten TK1A från Ekontroll.
Men termostatfrågan kanske redan är löst av förre ägaren.

Här finns 2 handböcker för brännaren.
http://torsbyugnen.se/tbmini.html
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en Svebo PB20 http://www.swebo.com/uploads/media/manual_pb20_01.pdf ställer du till och frånslag i brännarstyrningen. Lämpliga temperaturer är start 70° och stopp 85°C.
Nu vet jag inte vad panntermostaten gör på din panna men brännarmatningen skall gå via panntermostatens överhettningsskydd.
Vad händer när panntemperaturen når termostatens inställning?
Slocknar allt helt eller stoppar matningen och fläkten fortsätter gå ett antal minuter innan den stoppar?

Nu framgår det inte var du bor men är det -5 - -10 ute så ställ shunten på 50° tilloppstemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det låter som att det finns förbättringsmöjligheter på anläggningen.
Varför upplever du att du måste skruva på panntermostaten vid väderomslag? Jag körde tidigare pannan med manuell shunt och radiatortermostater. Jag körde med stor hysteres och vred ytterst sallan på shunten eller termostaterna. Det borde inte du heller behöva göra.

Se till att ansluta pannans varmvattenberedare om den är hel. En blandningsventil löser problemet med hettvatten.
Skriv svar