Pellets packar igen fallrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jenzo
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 02 dec, 2010 13:42
Ort: Örnsköldsvik

Pellets packar igen fallrör

Inlägg av Jenzo »

Är det någon som varit med om att pelletsen packar igen fallröret? Har haft problem med att få brännaren att brinna kontinuerligt under en kortare period sen jag bytte pellets till Bionorrs 8mm. Märkte häromdagen att fallröret var packat från pelletsbromsen i fallröret ända upp till slangen. Misstänker att pelletsens längd är boven. Har nu tagit bort pelletsbromsen och prövar att köra utan, någon som vet om det blir problem med tändningen eller något annat då?
Nibe City VX 13kW -96, Pellx Px21 -06, Mafa miniförråd, 10m skorssten. Luftvärmepump Sanyo -10, Innova -13.
Hus boyta 182 kvm + källare byggt 1898.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellets packar igen fallrör

Inlägg av Stegatorparn »

Har du kollat matningen av den nya pelletsen?
Den kanske väger mer så matningen blir för stor och inte hinner brinna undan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jenzo
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 02 dec, 2010 13:42
Ort: Örnsköldsvik

Re: Pellets packar igen fallrör

Inlägg av Jenzo »

Nej det har jag inte, men när jag lossde brännaren var det inte en enda pellets i brännarhuset det var stopp vid bromsen. Fungerar lite bättre nu, men missade en tändning inatt, vet inte riktigt vad det kan bero på, då var brännarhuset fullt med pellets...
Nibe City VX 13kW -96, Pellx Px21 -06, Mafa miniförråd, 10m skorssten. Luftvärmepump Sanyo -10, Innova -13.
Hus boyta 182 kvm + källare byggt 1898.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: Pellets packar igen fallrör

Inlägg av Martin Sköld »

Jag har exakt samma problem. mitt fallrör är även lite "tjäraktigt" invändigt. pelletsen som packats sig i röret har ändrat yta från blank o "mörk" till sträv och ljus.

Jag funderade även jag på om pelletsen är för lång. jag har oxå tagit bort bromsplåten, men jag fick tjuvstopp ändå. så jag vet inte. Kom stoppet före det fyllde på röret?

Jag har funderingar på om man bör ta bort fler baffelplåtar eftersom röret är så svart. men det kanske är normalt.

Teorier någon?

Om det matar på för mycket, kan det då vara så att det inte hinner brinna tillräckligt fort, utan att det börjar packa upp i röret och sedan blir stopp vid bromsplåten, och därefter brinner ut med ett stopp som resultat?

nu hade jag tjuvstopp utan plåten iaf..
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets packar igen fallrör

Inlägg av Taxen »

Om den matar för fett så är risken att rökgaserna inte hinner ut och det kan bli bakvärme.
Det skall gå att hålla handen precis där fallröret är fäst vid brännaren.Blir väl också en del kondens av vattenångorna,som gör att ev.spån fastnar i nerloppet och gör att det bygger på ifall gaserna går bakåt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellets packar igen fallrör

Inlägg av msh16 »

Martin Sköld skrev: Jag har funderingar på om man bör ta bort fler baffelplåtar eftersom röret är så svart. men det kanske är normalt.
Teorier någon?
Min teori är att brännaren går på för hög effekt gentemot pannan. Pannan kan inte svälja den effekten och du börjar få bakvärme. Det får absolut inte bildas tjära i fallröret och fallslangen ska vara ljus och genomskinlig.
Rengör fallröret med gammal brännolja, kaustikoda eller något annat som biter så det blir blankt invändigt igen.
Sänk sedan effekten på brännaren och behåll alla bafflar och turbulatorer kvar i pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Pellets packar igen fallrör

Inlägg av napmaster »

Om det bildas tjära i brännarröret så får brännaren för mycket pellets. Kolla av hur mycket startdosen blir med den nya pelletsen, samt driftdosen.
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Skriv svar