Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Molin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 14:52

Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av Molin »

Hej
Är ny här på forumet och tänkte se om det finns nån som har svar på några frågor.. Har en Pellx P21 chipversion 5.4, brännaren är från 2001 och den sitter på en Nibe City.

Jag har svårt att få ner rökgastempen under 215-220 grader. Borde väl gå att få ner den till ca 180-190 grader? Det går bra att minska effekten genom att minska driftdosen men när jag försöker sänka luften så verkar det inte hända nånting. Har mätt spänningen på fläkten men den verkar inte ändra sig heller utan ligger på 220-230 volt. Mäter iofs med ett billigt Biltemainstrument, vet inte om detta kan spela nån roll?

Ang driftsdosen så går skruven mellan en kvarts och ett halvt varv vid varje matning, sänker jag ytterligare så stannar brännaren.

Hur ska jag gå tillväga för att få ordning på detta? Någon som vet?
Pellx P21 chip ver 5.4 sitter på en Nibe City.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av rod02 »

Instrumentet måste ha "true RMS" för att det skall funka tillförlitligt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Molin
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 14:52

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av Molin »

Ok vad innebär det?
Pellx P21 chip ver 5.4 sitter på en Nibe City.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av Eldvin »

Strunta i det där instrumentet . Det funkar ändå inte att mäta så,för beroende på vilket drag du har och vilken pellets,och vilken panna så blir det olika över allt. Men däremot kan du lyssna på fläkten,du hör när den varvar ner, sen ser du lågan ändra utseende. Har du skruva på rätt pott då?? Kan ju va så att potten inte reagerar pga oxid eller nått.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av rod02 »

Det är inte spänningen i sig som ändras. Utan den slås av och på i snabba intervaller. Detta klarar inte de flesta instrument att mäta. Och även med rätt instrument är det bara en fingervisning för just din anl. Inget som går att jämföra exakt med andras. Men om man kombinerar med mätning av skruvens tider/vikter. Kanske man kan komma tillbaka till tidigare inställningar. Och även se "att det händer nått" när man justerar. Det borde också gå att hitta ställen där potvridning ger ett värde mellan 0V och 5V. Men det vågar inte jag. Kretskortet är dYYYrt :-C . Jag skulle även vilja ha en permanent analog visare för flammvakten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av rod02 »

Jag tror (nån får rätta mig om jag har fel) att fläkten styrs så här. 3 channel Arduino AC fader/dimmer - YouTube Vilket gör det lite speciellt att mäta med voltmeter. Obs det räcker med en kanal för att styra fläkten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av Icecap »

Som gammal tekniker utbildad i flygvapnet med special mätteknisk kurser i bakfickan:
RMS är ett mätsätt som ger det "rätta bild" av det man mäter.

AC (Alternating Current = växelström) består av en spänning som växlar mellan + och -. Denna växling sker i mjuka behagliga vågor och deras rena form kallas sinusform. Men på elnätet finns det en del störningar som förvanskar detta men det struntar vi i just nu.

För att styra t.ex. en fläkts hastighet kan en dimmerfunktion vara bra, i essens är det en funktion som avkänner att växlingen passerade noll och sedan väntar den en viss tid - varefter den slår på kraften. Detta betyder att kurvformen blir en sönderhackat sinus där den första del av varje kurvdel saknas. Hur stor del som saknas beror på hur mycket man dimmer.

Nåväl, resultatet blir likaväl att fläkten rör på sig men hur ska man mäta detta?

De flesta mätinstrument av inte himla dyra typer mäter (grovt taget) den maximala spänning och utgår ifrån att kurvformen är fin sinus, då gäller det en viss omräkningsfaktor (dela med roten av 2) och sedan visa detta, klappat och klart.

Men om ni kan tänka hur en hackat sinus ser ut kan ni snabbt se att det ju bara är skit att göra på detta sätt! Och där kommer (T)RMS in i bilden!

Då mäter man istället på ett sätt som gör att elektroniken mäter den yta av vågorna som faktisk kommer ut och sedan omräknar dom till "detta värde ville en ren sinus ha för att ge samma effekt".

Slutresultatet är: mäter man en spänning med ett (T)RMS instrument kan andra ställa samma värde om det också använder ett (T)RMS-instrument!

Har man ett "billigt" instrument kan man fortfarande använda/notera värdet och återge det till andra men man kan inte mäta med ett (T)RMS-instrument och sedan ställa med ett "vanligt" instrument eller vice-versa!!!

Så man ska inte blanda korten helt enkelt men om man noterar att "innan jag testade var den på x volt" och vill återställa kan man fint göra det om man bara använder samma typ instrument.

Se bara till att inte blanda värden från de olika instrumenttyper och det mesta går bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av rod02 »

Vad blir resultatet med ett analogt instrument?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pellx P21 justera luft / rökgastemp

Inlägg av Honda »

De flesta analoga instrument likriktar spänningen och tar ett medelvärde av spänningen. Skalan visar sedan ofta värdet som RMS, men om spänningen inte är sinusformad så blir det då fel. Digitala mätare kan göra på samma sätt men de kan också som icecap sa mäta maxvärdet, men jag har för mig att det är mindre vanligt än att de mäter medelvärdet, jag kan ha fel. Mätfelet med maxvärdesmätning blir större än medelvärdesmätning, i fallet sönderhackad sinus så ger de ju exakt samma mätvärde från och med halva spänningen upp till full spänning, eftersom spänningstoppen då redan är passerad och maxvärdet ökar inte längre. En sådan mätare går inte alls att använda för att mäta på en brännarfläkt.

(Och lite kuriosa, min brännarstyrning kör inte med upphackad sinus, dvs pulser 100 gånger / sekund. Den slår istället av och på hela sinusvågen 5 gånger / sekund, vid lågfart hörs det tydligt ett 5Hz "knack". Skulle tro att varken medelvärdesmätare eller de flesta true RMS ger rätt värde på så låg frekvens).

Att med analog elektronik få RMS värdet av en spänning med godtycklig vågform är ganska invecklat se tex http://en.wikipedia.org/wiki/True_RMS_converter, men mycket enklare om man gör det digitalt. Då gäller det bara att filtrera bort allt över den maxfrekvens man är intresserad av och sampla tillräckligt ofta (=2 x maxfrekvensen) för att få med allt upp till den och sedan lite enkel matematik.

Och för den intresserade, orsaken till att RMS värdet inte är samma sak som medelvärdet av spänningen beror på att RMS värdet av växelspänningen betyder värdet på "den likspänning som skulle ge exakt samma värmeeffekt över en resistans". Och efter som det som värmer i resistansen är strömmen * spänningen, och strömmen också är proportionell mot spänningen så får vi att effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat. Eller ännu enklare uttryckt: då spänningen ökar så ökar effekten, men då spänningen ökar så ökar också strömmen vilket också det ökar effekten, vilket sammantaget gör att effekten ökar alltså proportionellt mot spänningen * spänningen. Så för att få värdet på en effektmässigt motsvarande likspänning (=RMS värdet) så måste vi ta medelvärdet av spänningen i kvadrat, och sedan ta kvadratroten av det, vilket inte är det lättaste att göra analogt med precision.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar