Låg rökgastemperatur

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Låg rökgastemperatur

Inlägg av André »

picabo skrev:Jag har matat in nya värden i styrenheten.
Temp 70
Hyst 15
Skruv 14
Fläkt 7
Rökgasen har stigit till 95grader.
Tycker att lågan nästan blåser ut med högre fläkthastighet.
Skall jag modifiera hålet på fläkhuset?
Jag har mätt upp mängden pellets som motsvara ca 18-19 kw.
Hur mäter man upp effekten när brännaren går för fullt?

/picabo
Är rökgastempen efter dragbegränsaren?
Det måste det vara för det går inte få lägre temp på rökgaserna än pannvattentempen så du kan även öka panntempen till 80°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
picabo
Späd planta

Inlägg av picabo »

Hej och tack för alla tips.

Jag har lyckats få ordning på rökgastempen. Jag har ökat effekten på brännaren och riktat lågan mot direktspjället som är helt öppet. Sedan visade det sig att tempmätaren jag använde visade sig vara felaktig.

Jag använder mej av en elektronisk ungstemometer och rökgaserna ligger på 180 -190 grader när dom går ut från pannan. Jag får nöja mej med det.

/picabo
Storbro (1960) vedpanna + Viking b16 GL m kopplad accumulatortank m VVB samt luft/vatten vp (Kines m dålig verkningsgrad)
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det låter onödigt högt.

Det har frågats flera gånger om du mäter innan eller efter motdrags luckan. Mäter du efter så behöver inte temperaturen vara så hög. Vad den ska vara där beror precis på hur mycket luckan släppen in. Så mät innan.
picabo
Späd planta

Inlägg av picabo »

Motdrags luckan sitter i skorstenen och jag mäter temperaturen mellan pannan och skorstenen.

/picabo
Storbro (1960) vedpanna + Viking b16 GL m kopplad accumulatortank m VVB samt luft/vatten vp (Kines m dålig verkningsgrad)
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Tack.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stäng direktspjället sedan tar du ugnstermometern o går upp på taket o kollar vad tempen är där efter att brännaren gått 15 min, Är rökgastempen där då under 60° kan du behöva höja tempen ut från pannan men de kan gå fint med temp ner mot 50° i toppen på skorsten om man har dragbegränsare då den späder ut röken med torr luft
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar