Vednisse skrev:Ibland kan även konsumenten ställa till med saker som låter så otroliga så det inte är sant, som ingen tillverkare står emot.
Typ monterar brännaren i förrådet och stoppar in skruven i pannan, kanske inte någon större säkerhetsrisk...men ändå står användaren och undrar varför det inte fungerar.
/Vednisse
He - he Nu var det mest vanliga normala konsumenter jag hade i åtanke. Det finns alltid sådana som kan ställa till det. I Norge var det en tjej som skulle fylla diesel på studentflaket/russebilen. Hon fyllde diesel i oljepåfyllningen tills hela motorblocket var proppfullt. Men summa summarum så har de flesta reda på det som behövs för att fungera i vardagen - även om Lyxfällan och Arga Snickaren kan lämna en med funderingar om mänskligheten står inför sista dagar heliga och håller på att duka under med flaggan på halv stång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag minns då jag var barn, då var bilar något nästan alla ägare pysslade med. Det bytts olja, tändningen ställdes och allmänt eftersyn blev gjort på p-platsen framför den betongblock jag bodde i då.
Alla som hade tekniska saker förväntade sig att de fick fixa lite själv, evt. med hjälp av den händiga grannen.
Nu för tiden förväntar folk att man köper en grej, får den installerat och då ska den bara köra i evighet, helt utan tillsyn. Och blir det det minste krångel är det en skitprodukt!
Med oljepannan var det just så: den blev köpt, inkopplat och man såg till att det fanns olja på tanken, sedan behövde man inte bekymra sig om den mer. Det var ju inte så värst många som hade serviceavtal så att t.ex. de slitna munstycken blev bytt osv. och jag har för mig att det numera finns krav på sådana koll med regelbundna mellanrum.
De flesta pelletseldare vill minst ha oljebrännarens bekvämlighet men det finns ju lite problem innan man uppnår det:
* Askan. Oljan eldades upp så fint då det är ett mycket mer förädlat bränsle men av trä blir det aska.
* Justering. Oljan var även där ett mycket homogent bränsle, om man köpte oljan från den ena eller andra försäljaren var innehållet likaväl det samma. Detta gäller inte pellets pga. tillverkningsprocessen som gör att t.ex. densiteten varierar från pall till pall, inte mycket men ändå. Och den kan variera en hel del mellan olika tillverkare.
* Magasinering. Olja är enkelt: en tank, ett rör i ena hörnet och oljan kommer ut. Med pellets är det inte helt lika enkelt att ha stort förråd och transportera pelletsen till brännaren.
Men det finns ju pannsystem som mer eller mindre löser allt detta för användaren, en av tillverkarna är väl Wiessman (eller hur det stavas) - men då ska man ju betala en vacker slant för det hela och det är väl just här som det skär sig en del.
En analogi vill ju vara att ta sin gamla trotjänare SAAB 96 (a.k.a. SAAB V4) och montera en digital insprutning istället för en förgasare. Justeringen gör man på ögonmått och sedan får det räcka, nu har man en modern bil...!
Sedan inser man efter ett tag att den dåligt justerade insprutning inte har givit en mer bränslesnål bil, snarare tvärtom, inredningen är fortfarande av typen strandstol och man sitter fortfarande snett när man styr den. Men man har fått mer krut i motorn, tyvärr sliter det på frihjulskopplingen och växellådan i gemen som börjar gnälla en del.
Sedan är frågan: är det fel från tillverkaren av insprutningsenhetes sida när det visar sig att bilen som system inte riktigt mår bra av att ha denna enhet i sig eller är det användaren som gör fel vid att koppla ihop två helt OK fungerande enheter utan att få det till att spela ordentligt?
Jag är ganska säker på att nästan allt folk som konvertera till pellets inte har en tillstymmelse till erfarenhet innan varför de råd och diskussioner som finns här är av väldig ringa betydelse, de kan helt enkelt inte sålla ut vilken information som är viktig och vilken som inte är det. Inte för att de är dumma men för att de inte vet något alls om ämnet och hur ska man då kunde bedöma vad som är viktigt?
Sedan kommer det en försäljare som är snäll och trevlig och ger intryck av att "detta har vi kläm på i firman, skaffa dig en sådan mojäng här och vi får den att spela som ett orgel. Underhåll? Knappast något, bara att rensa aska ut lite då och då men det går ju på en kick! Och tänk på alla pengar du sparar!"
Att försäljaren faktisk tror på att företaget "kan" brännaren kan vara så enkelt som att serviceavdelningen helt enkelt inte berättar att de har en massa problem och klagomål.
Så summan av svamlet är: vill man klara sig billigast möjligt får man meka själv med lite primitiva grejer, vill man ha ett nyckelfärdigt system får man betala priset det kostar.
Förstå mig rätt: jag gillar verkligen SAAB 96, har haft ett par stycken men jag har aldrig skaffat dom för att de är moderna underhållsfria bilar! Jag pendlade 60km enkel riktning i sin tid med en SAAB 96 och då jag såg till att trilla lite på tändningen ibland, byta olja osv. startade den i allt väder medan grannens inte-alls-lika-gamla bil inte startade när temperaturen kom under -5°C.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Många bra poänger där, Icecap. Jag med tror att vi måste börja lära om. Jag räknade på en Viessmann Vitoligno p300 med Biotank ( den sorten man gräver ner och gjuter kring) - och kom till att med allt jobb, alla rördragningar, alla elektrikerjobb, grävmaskinhyra, arbetspenning och murarjobb - så skulle det hela gå loss på dryga 500 000 kronor. Jag kan inte se för mig någon här inne som skulle ens vilja lägga den sortens pengar på värmeanläggningen. i mitt fall skulle det innebära att värmeanläggningen kostade det dubbla av vad stöga är värd.
rod02 skrev:Går det att få tillverkarna att producera samma pellets kvalitet? Skulle spara mycket inställnings jobb.
Det är en fråga om vad de har för råvaror eftersom tall och gran har olika förbränningsegenskaper, så vill variationer i fördelningen mellan dessa träslag göra utslag i pelletsens egenskaper. Det är just så det är med biobränsle: Om man standardiserade det, skulle det komma att kosta mer än vad folk är villiga att betala för det. Man skulle kunna ha någon form av styrning på brännaren - men återigen så finns det inte så många som vill betala för sådan styrning som dessutom kräver kostsamt underhåll med jämna mellanrum.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jag ser fram emot att det skapas bättre sensorer än lambda-sensorn, jag vet att det testas med en sensor som mäter CO och ...vad det nu var..., alltså två sensorer i ett och ung. samma formfaktor som en lambdasond. Med denna sensor kan man utföra en "riktig" rökgasanalys då man ser förhållandet mellan de två gaser som mäts.
När det blir kommersiellt tillgängligt kommer snart sagt alla vettiga brännaremärken snabbt att kunde fixa självreglerande brännare och då börjar vi komma nära en vettig lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!