Frågor från en "newbie"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av sänkan »

JothaR skrev: 1- dra ner luften lite och sedan justera doseringen så att röken blir svart
Dra ned på luften rätt mycket skrev jag.
Inte säkert du kommer ned så långt som till 12 kW med den här brännaren.
Du måste i slutänden ha lite justeringsmån upp och ned på bränslet för ny pelletssort eller ändrad skruvvinkel.
Vilket som sätter gränsen för hur låg effekt du kan komma ned i, luft- eller bränsle vet jag inte
Men annars så långt ned i effekten som det går med den här pannan om det räcker till för husets behov.
Behöver huset 13 kW vid -20 grader blir det problem om brännaren är inställd för 12 kW
Förutsättning för att justera luft och bränsle samtidigt är att brännaren är inställd för bara lågeffekt.

Sant att med andra vanliga brännare som har friare inställningsmöjligheter och kanske t.o.m. digital display är det en bra metod att först väga sig till rätt matning men snopet om du gör allt det jobbet först och sedan räcker inte fläktens justeringsmöjlighet till.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Icecap »

Problemet med 13kW är att mina tester gav att nästan allt jag petade i över 12kW smet direkt ur pannan igen utan att göra nytta varför 13kW är för mycket helt enkelt. Men du har helt rätt i att doseringen inte får bottnas helt, det ska finnas lite ± kvar så att den kan justeras på plats när det behövs trimmas i framtiden.

Och då kan den hamna på 13kW... och då får det vara så! Detta är sedan ett mycket bra argument för att fixa med baffel modell värre, det skulle definitivt få denna gräns på 12kW att stiga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Så där ja efter ett par "katastrofer" så tror jag nu att jag närmat mig "rätt" dosering...

Inledningsvis mätte jag upp rätt dosering, ca 520g/h (15kW/h), dock hade jag dragit ner luften så mycket så att förbränningen sög vilket medförde att pelletsen ställde sig i röret... Nu har jag än en gång doserat och ställt upp luften en del så att förbränningen funkar, nu skall här sotas idag och sedan blir det spiktest och luftjustering imorrn :-)

Minsta effekten på brännaren är ju 15kW , vilket är vad jag nu tillför... Om jag skulle tillföra mindre bränsle vad skulle det innebära för brännaren? Mågon fara på något sätt eller tar den helt enkelt vad den dår så att säga? Lägena är ju 15/20 och modulerande...
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Abbe »

Den tar vad den får, inget tar skada av det. Problemet är att det är svårt att få den brinna fint på låga effekter. Den brinner för det mesta, beroende på drag, för tunt då. 15kW är inga problem men jag har aldrig fått den att brinna bra kring 10kW tex.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har fått min att gå på 12 - 13 kW men lägre än så tror jag inte på.
Blir ingen stabil drift och mycket aska.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av JothaR »

Ytterligare en liten fråga :-)

Jag har nu ställt in min panntemperatur på 75-80° och hade velat att den skulle starta igen vid 55-60°. Går det att göra på något sätt med hjälp av temp.inställningen på brännaren? Eller är det så att jag måste styra detta genom startfördröjningen?
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av rumpmasen »

Enklast är att använda "startfördröjningen", men börja smått så att du får det att fungera bra.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av nyman »

Startfördröjningen gör dig nervös och slut. Vid -18 grader - 5 minuter startfördröjning, vid + 10 grader 50 minuters startfördröjning osv .osv. Bättre ordna en riktig termostat där man kan ställa in hysteresen.
I ditt fall vore det enklast och billigast att byta till annan beg. brännare som har egen inställbar temostat och som med lätthet kan ställas in på effekter mellan 9-13 kW. Skulle göra din panna mer ekonomisk.

55 grader är för låg temperatur att ha i en panna. Sätt lägsta till 65 grader. Temperaturen till elementen reglerar du med shunten.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av Abbe »

Det finns en tempgivare som orginaltillbehör till VikingBion. Bara man får bort snabbstartsfunktionen genom en annan bios vilket värmebaronen kan fixa så ger den utmärkt hysteres.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av nyman »

Men bios och tempgivare är inte alls gratis.
Ger som jag förstått det bara en fast hysteres. inte ställbar eller har jag fel?
Går fortfarande inte att komma ned i en effekt som är ekonomisk och ger låg förbrukning då pannan inte tar upp värmen särskilt bra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Frågor från en "newbie"

Inlägg av bergatorparen »

Temperaturgivaren från VB ger en fast ej ställbar hysteres om 16 grader.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar