Sabbat yttre brännarrör?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av Duetten »

Jag har noterat med stigande förvåning det sista halvåret (eller kanske till och med något längre) att övre delen av mitt yttre brännarrör blivit buckligare och buckligare, se bilden nedan:

Bild

Det kanske inte är helt tydligt men övre högra delen av yttre brännarröret (sett framifrån) har en tydlig buckla. Inre brännarröret är helt men jag har hittat en spricka i bakre gaveln. För drygt 2 år sen bytte jag inre brännarröret mot ett nytt, tjockare, rör från VB. Är det läge att även byta det yttre röret nu? Behöver jag förresten beställa mer delar förutom själva röret?

Jag har kollat så att plåten ovanför tändelementet sitter fast så lågan har i varje fall inte riktats uppåt.

När jag kollade på fotot av brännarröret upptäckte jag att jag tydligen gjort ett fel vid montaget för 2 år sen. En av packningarna skulle ju beskäras för att inte täcka för ventilationshålen i gaveln vilket inte gjordes... Det ses tydligt i bilden där man ser det vita i isoleringen i några av de bakre hålen. Synd, det är nog det som orsakat sprickorna i bakgaveln antar jag... Kanske även orsaken till att yttre brännarröret är kasst?

Vad säger ni, är det kanske till och med läge att byta rubbet, bådet inre, yttre rör samt bakgavel då jag ändå tar i sär paketet?

Några tips eller kommentarer?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Några mindre sprickor i bakgaveln har ingen betydelse för funktionen.
Bara att köra vidare. Du ska naturligtvis "frisera" packningarna så luften kommer åt alla hål.
Så länge det yttre röret är helt och du kan få ut brännaren så är det inga problem.
Kör du på hög effekt?
Röret verkar bli väldigt varmt.
Du kanske kör med lite för mycket fläkt.
Kan du se lågan vid drift?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av bergatorparen »

Jag har precis samma deformitet på mitt ytterrör och samma förbränningskammare i pannan. Orsaken, har jag kommit till, är den låga takhöjden i brännkammaren och att brännkammaren är byggt för att efterbränna avgaserna genom att tvinga dem genom lågan en extra gång innan de pressas ut genom rökrörsmatrisen (konvektionstuberna) som sitter mitt i taket i brännkammaren. Detta fungerar bra med olja, men med pellets har inte brännaren samma skydd som en oljebrännare - ergo får man sådana problem. Den rent tekniska orsaken är att materialet i den del av röret som mottar dessa stora doser av IR strålning, utmattas och ändras strukturellt. Du kan tänka dig att när det värms upp så sträcks stålet, sedan svalnar det av, och då dras det i hop - och så fortsätter det eldningscykel efter eldningscykel tills att strukturen inte klarar hålla emot längre och då bildas blåsor på röret. Jag bytte inner och ytterrör 2009 på vårparten, sedan var det nytt innerrör igen 2011. Men ytterröret är hos mig snart 4 år gammalt. En modern oljepanna är inte någon trevlig miljö för en pelletsbrännare - varför många var upprörda för en del år sedan när en del rörkrökare sålde och installerade CTC 1100 och CTC 1200 som pelletspannor.

Ditt rör kommer ganska säkert hålla säsongen ut för det ser ut att vara i lite bättre skick än mitt och mitt bedömmer jag håller säsongen ut. Det finns tyvärr inga modifikationer man kan göra för att undvika det här som inte innebär en sju helsikas massa jobb och utlägg av pengar. Ett nytt ytterrör kostar en 1000 lapp och sedan bebövs en packning till några 100 lappar. VB vet att ta betalt för delarna :twisted:

Bild

Skruvarna som håller värmeskjölden är lossade på denna bild eftersom jag stod i befattning att byta luckpackningen
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av Duetten »

Hejsan och tack för synpunkterna.

Då kör jag vidare efter att ha kapat upp packningen i bakkant. Det torde ju i alla fall inte bli sämre effekt.

Bra förklaring till bubblorna i det yttre brännarröret, visst kan det vara så att det är värmen uppifrån inne i brännkammaren som gör att det blir aningens för varmt. Min brännare är ju i alla fall över 7 år. Innerröret har jag bytt en gång under samma tid och den enda sprickan jag ser just nu är ju som sagt i bakgaveln.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av Vikingbio2005 »

Hejsan alla glada!!

Mitt brännare rör såg oxå ut så ett tag sedan vart det hål, hade då haft den igång i ca 5 år.
nu har jag haft den igång i 7 år. har bytt innrebrännare rör 3 ggr.
har varierat den på hög låg eller modulerande effekt.
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Med ett så välisolerat hus är det fullt tillräckligt att ha brännaren på låg effekt, 15 kW.
Högeffekt läget bara sliter på materialet och ger sämre verkningsgrad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av Vikingbio2005 »

vi använder varmvattnet i panna till att duscha med så då passar det bäst på hög effekt annars räcker inte vattnet länge

Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sabbat yttre brännarrör?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du testat?
Vi kör på enbart lågeffekt och fixar utan problem att duscha 4 personer på raken även om det är -20° ute, samtidigt som diskmaskinen går (ansluten till varmvatten) i ett dåligt isolerat hus med enrörssystem och 2-glas fönster..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar