Hej! Har en Danfoss ECL 9324 regulator som plötsligt slutat fingera. Displayen visar inget och det är endast de två lampor vid pilarna på bilden som blinkar i takt med ett knäppande ljud. Jag har hittat två säkringar. Dom är hela. Har dragit ut all ström och slagit på igen men inget hjälper. Det finns en testfunktion för att se om givarna fungerar och det verkar dom göra. Ingen kabel är lös eller bränd. I början blinkade även displayen och uppmätt vattentemperatur varierade mellan 10 -12 grader upp till 65 hela tiden men sen slocknade även displayen. Ett tag slog den till skruven för pelletsen väldigt kort gång på gång så ungefär 1 -2 pellets ramlade ner. Nån som varit med om liknande eller vet vad som kan vara fel. Klicka på bilderna så ser ni bättre.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
PS24 Millenium II är kraftaggregatet till pelletsbrännarens styrning.
Får du inte fram ström där kan du inte använda brännaren.
Millenium II saker är utgångna hos Elfa för idag gäller Millenium III.
Eurofire har säkert reservdelar men då är de dyra.
Kan också vara pannan som inte ger stabil strömförsöjning till kraftaggregatet.
Har du vajsing på danforsjoxet så koppla ur den delen och vrid shunten manuellt.
Fungerar cirkulationspumpen?
Är brännaren kopplad direkt till pannans oljetermostat eller använder du brännarens egen temperaturgivare?
Senast redigerad av nyman den sön 30 dec, 2012 17:59, redigerad totalt 2 gång.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Nånting är galet. Kör pannan på el nu. Har satt på manuell styrning och vridit upp ut temperaturen till elementen till 70 grader. Men elementen är kalla och returvattnet är bara 20 grader och sjunker. Panik snart.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Borde kunna använda vilket 24 volts nätagg med likspänning som helst, finns massor med såna 24v för din-skena att handla, kolla om du inte har nån vanlig nätadapter med 24v sålänge så du får ingång prylarna.
Nån form av ström är det väl fram ändå eftersom det låter och blinkar lite. Ska försöka se var man kan mäta spänningen och se vad den ligger på. Låter annars som en bra ide. Men pannan borde fungera på elen ändå tycker jag.
Ok! Har försökt förstå hur den fungerar nu. Pannan får spänning in. Från pannan går det sen ut en strömsladd till reglersystemet. Från reglersystemet går det sen ström till brännaren och matarskruven. Är det rätt. Om det är rätt. Vilken spänning går det ut från pannan 230 växelström eller 24 v likström. Och vilken spänning går brännaren på samt matarskruven?
Ström till regulatorn kommer från trafo som ger 24v likström, som i sin tur sitter i vägguttag.
Från reglercentralen löper 2 givare, en inne och en ute.
Ut från reglercenralen går matning/styrning till shuntmotorn.
Och sedan en tåt till en givare som sitter på framledningen för värmen.
Alltså ingenting i pannan.
Gissar som änen nämnts att du har tjall på spänningen in i reglercentralen.
Vad har du om du mäter på 24v plinten inne i reglercentralen?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Brännarens styrning ska ha sin ström direkt från pannans överhettningsskydd.
Står väl klart i brännarens handbok.
Vill man ha någon danforsenhet så har inte den med eldningen att göra. Den ska bara styra vridning av shuntventilen. Koppla ur danfors helt och vrid shunten för hand så du får varmt.
Jag förstod mig inte på min Danfors med sladdar hit och dit när jag flyttade hit så den åkte i elavfallet men din kanske är nyare.
Följ ledningen som matar brännarens styrning var den är ansluten i pannan. Kan ju vara fel anslutet till något kort i pannan som inte orkat med att driva brännarens tändelement.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Olle.. Det kommer för låg spänning från nätaggregatet när den beter sig så, switchade nätagg beter sig så när kondensatorerna blir dåliga, bytt ut nätagget så kommer allt att fungera igen!
24 volten till själva shuntstyrningen fungerar. Men jag har mätt den sladd som kommer ut från pannan och där är strömlöst nu. Centralen blinkar inte längre. Det är väl 230 volt som ska komma där förmodar jag. Min tanke nu är denna: Om jag helt enkelt struntar i den sladd som kommer från pannan och kopplar in 230 V själv från ett vägguttag direkt till styrningen där pannans el skulle komma in. Borde det inte funka då? Det jag funderar på är vad det som någon skrev att strömmen ska komma från pannans överhettningsskydd. Strömmen kanske ska brytas om det blir för varmt och då gör den ju inte det om jag kopplar själv. Är jag helt fel ute nu?
xdigger skrev:Olle.. Det kommer för låg spänning från nätaggregatet när den beter sig så, switchade nätagg beter sig så när kondensatorerna blir dåliga, bytt ut nätagget så kommer allt att fungera igen!
Mvh Kim
Menar du agget i pannan eller i styrningen?
Ingen 230v över L och N vid nätagget? Har du någon strömbrytare på pannan? Antingen så kommer det både 1-fas och 3-fas till pannan från elcentralen, eller bara en 3-fas som sen är uppdelad till pelletsanläggningen, men då saknar du en fas. Tyckte du skrev att lysdioden på nätagget till plc.et stod och blinkade, och det gör den inte om spänningen är helt borta?
Tycker du ska mäta spänningen över L och N om du har en volmätare som tar växelspänning.
Jo men det har slutat blinka. Jag tog sladden direkt från pannan och mätte på stiften. Helt strömlöst. Det kanske var någon kondensator som gjorde att det blinkade ett tag. Nu är det strömlöst. Ska testa med att sätta sladden från våffeljärnet i styrningen (det är samma anslutning) och se vad som händer. Om det fungerar då avbryter jag och tar hit en elektriker som får gå in i pannan och fixa så det blir rätt. Är lite rädd för det här med överhettningsskyddet. Det fungerar förmodligen inte om jag gör så, men jag ser i alla fall kanske var felet finns.