Fel och brister i systemet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Fel och brister i systemet

Inlägg av Vikingbio2005 »

Hejsan alla! Fick en önskan av "GoForIt" att starta en tråd angående fel och brister i mitt system.

Pellets panna samt brännare installerades September 2005.
Slutet av December fick vi en ny brännare pga vad den första la av, fick inte veta varför.
Sen tuffa den på jag tömde den varje vecka på aska samtidigt som förrådet "Mafa mini" fylldes på med 11 säckar 16kg. Då "Laxå Pellets", började senare komma på att man inte behövde tömma aska så ofta så ja pröva med att vänta tills brännaren sade till. Så det var misslyckad start efter ca 3½ månad då på vinter delen av året. När jag öppnade så rasa det aska ur och inre brännare röret var nästan fullt. Förstår inte hur den kunde starta med så mycket aska. Fortsättning Följer
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av Stegatorparn »

3½ månader utan uraskning, jag är imponerad. :o
Då måste du ha kört på hög effekt och haft tur med pelletskvaliteten.
Nu kör jag bara på lågeffekt och den larmade rött 4 dagar efter uraskning innan jag byggde in tryckluft.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av lövet »

Intressant med tryckluft hur har du gjort ? Bilder ?

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av Stegatorparn »

Finns beskrivet i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=13555
Fungerar bra hittills. Brännaren är nysotad i varje uppstart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag fick ett PM från Vikingbio2005, och förslog honom att starta en tråd istället för mer respons på hans funderingar..

Bristande underhåll resulterar omgående i ett högre slitage och därmed krav på byte av delar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av VH Baronen »

Du måste väl mena 3 1/2 vecka. En Viking bio måste dras ur minst två gånger per vecka om det ska fungera normalt, annars smälter brännarröret ner i molekyler.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av Vikingbio2005 »

Hejsan!

Det stod 3½ månad och det står jag för. Visst att brännaren kanske tog stryk men när jag drog ur brännaren med yttre brännare rör med som man kan göra på Värmebaronens egna pannor. Då rann det ur aska ur pannan samt den var smock full. Jag askar ur nu var annan eller varje Månad beroende på humör och gång på brännaren. Förstår inte varför man skall addera tryckluft går det inte bara att trimma befintlig fläkt eller byta ut den till en med mera luft flöde. Jag skall iaf fundera på det. Skall kolla på bilderna om tryckluft.
Jag har iaf bra fart på pannan nu med modulerande effekt.
Tack för ordet!!
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du funderat över att du ganska säkert skulle tjäna bra på att aska ur brännare och sota ur pannan oftare genom högre verkningsgrad (förutom då lägre kostnader för slitage)?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av Vikingbio2005 »

Jag har börjat att aska ur oftare, var 4e påfyllning av pellets :!: i mitt mini förråd rymmer 11 säck :D

Senaste 12 pallar jag köpt är det "Laxå Pellets"
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av OPEC »

Har du möjligen en matarslang av bakelit? Min börjar bli varm efter en vecka och skulle absolut smälta sönder
efter mer än två. Att inte aska ur regelbundet sliter någonting oerhört på brännarröret eftersom det blir en riktad låga i samband med att röret byggs upp med skit. Det blir också en väldig temperaturstegring längre in i brännaren som gör att bakre gavel slår sig och spricker, luckpackningen förvandlas till sidfläsk som glömts kvar på en grill en hel kväll. Rostret blir också sannolikt lidande om det nu inte redan är helt täckt av ett isolerande lager förstås. Slangen smälter. Extremt dålig verkningsgrad. Nä, kort sagt så tycker jag det är en riktigt dålig ide' att förskjuta rengöringsintervallet så långt. Men det skall heller inte överdrivas. Det finns ingen anledning att hålla rostret spegelblankt i tid och otid, det är bara jobbigt och orsakar förslitning. En tumregel jag brukar ha är att bara känna på matarslangen. När den nått upp i ca 40-45 grader så rensar jag. Om man inte vet hur 45 grader känns så är det en bra ungefärlig regel att man upplever att det känns brännande vid 50 grader, ungefär där man kallar det hett istället för varmt. Bara ett litet tips på vägen.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av Vikingbio2005 »

Jag har en matarslang av plast material med en järntråd som en fjäder snurrande runt hela vägen upp.
Jag har inte märkt av någon grad ökning där samt dit :evil: påhopp av hur min panna skall fungera.
Tycker du om att skriva skit om andras saker så kan du vara så snäll att avvika från denna sida.

Min panna fungerar ypperligt. 8)

Detta om :evil: "fel och brister i systemet" :twisted: var mest för att se om andra hade samma problem.

Förresten i början av min pellets karriär aska jag ur ca varannan vecka och mitt roster gick sönder efter ca 6 månader. samt mitt inre brännare rör efter 12 månader. När jag kom på att min panna rymde en hel del började jag testa hur länge jag kunde vänta. tillslut vart det 3 månader under full rusch men jag tyckte att det var onödigt, så jag valde 2 månader eller ibland 2½mån. Enligt Värmebaronen skall man se på Rökgastemp. när den ökat med 30-40 grader kan man aska ur. och även dra rent i rökkanalerna.

Samt så har man justera i diverse :scratch: vred o dyl så fungera panna bra nu. pust å stön :salut:

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av OPEC »

Synd att du uppfattade det så. Det var inte avsikten.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Vikingbio2005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 jan, 2013 12:57

Re: Fel och brister i systemet

Inlägg av Vikingbio2005 »

Jag är snabb att svara på saker som känns som påhopp. I ditt fall när ja läser det igen känns det som hårda ord men inget påhopp, som att du försöker lära mig min egen panna
Värmebaronen Joker+ Viking Bio med Mafa mini förråd. installerat 2005
Hus 157kvm biarea 69kvm. 1½ sutteräng. 3glas isolerglas. Extra isolerat i väggar och tak. byggår 1980.
Skriv svar