Värmeupptagande yta?

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Värmeupptagande yta?

Inlägg av Icecap »

Jag går och funderar på en panna. Exakt vad det ska bli är jag inte framme vid, jag skulle rent faktisk gärna bygga en egen. Men jag saknar några värden för att göra det.

Jag vet att i min [ironi]hypereffektiva[/ironi] CTC265B räcker det med 12kW när det är kallt på riktigt, alltså bör det räcka ganska fint om jag får en mer effektiv panna - och DET borde ju vara extremt lätt!

Men jag undrar: om man tar rökgasrör - hur beräknar man den värmeupptagande ytan och den totala kanalyta?

Storleken på den värmeupptagande yta avgör ju pannans verkningsgrad, den ska alltså vara så stor som möjligt - om det inte var för att rökgasen då ville bli så kall att den kondensarer i skorstenen... Så en befintlig pannas rör i en pannan som passar för ~12kW pellets borde vara ett bra utgångspunkt.

Så om någon vet diameter, antal och längd på dessa rör i pannan och kan meddela mig vore jag tacksam.

Min tanke är att se om jag kan få till en lättskött panna som jag har plats för och som kan styras på rätt sätt, brännaren har jag ju ganska bra kläm på (it's good to be the king!) och kunde jag sedan få till ett storförråd med stabil matning till brännaren börjar det bli intressant.

Men en sak i sända, en mer effektiv pannan ville definitivt vara en besparingsåtgärd. Och nej, jag köper ingen färdig panna, jag ska först beräkna om jag kan få till en bra panna på egen hand.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!

Re: Värmeupptagande yta?

Inlägg av karaff »

Problematiska parametrar i min värld när det gäller rent beräkningsarbete blir väl bland annant laminära flöden, turbulens etc.

Sen kompliceras det av att viss del av ytan utsätts för rökgaser som håller kanske 700grader medan andra delar utsätts för rökgaser som är 200 grader beroende på var i rökgasvägen plåten befinner sig.

Jag har själv gått i tankarna att bygga en panna där förbränningen sker i en stor "box" med keramik på väggarna för att elden skall få en bra miljö för fullständig förbränning, sedan leder man röken ner i ett batteri av många rör som ligger med vattenmantling, eftersom röken går nedåt så möter den det kallaste vattnet på slutet och får därigenom maximal avkylning.

Även haft tanken att först låta röken gå igenom en cyklon för att avskilja flygaskan innan man leder den igenom rökgasvärmeväxlaren.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Antar att du menar att den värmeupptagande ytan avgör pannans effekt och inte verkningsgrad, Minns jag inte fel så brukar tubrören vara runt 50mm och 2,5-3mm gods, jag hade nog gjort tuberna runt 80cm långa och med turbulatorer, tuberna som sitter i min panna är 6st och ca 60cm långa men hade gärna haft dom längre så den heta gasen får längre tid på sig att överföra värmen till pannvattnet

En rektangulärt förbrännings rum gjort i 4mm svart plåt och sen använda baffelplåtar i MA253 och styra gaserna sick sack flera vändor upp tills dom når tuberna och på så sätt få så lång sträcka och tid innan dom åker in i tuberna
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Har du funder på hur stor vattenvolym du hade tänkt dig?

Har du tänkt ha kamrörsslinga till varmvattnet så se till att sätta dit en lång eller rent av en förvärmingsslinga
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Erik_73: Min nuvarande panna är på 273l och detta mått vill jag gärna öka lite - men det är inte tvingande.
Trevligt med mått på tubrören - men hur många är dom?

Med antal, diameter och längd kan jag ju räkna ut resten. Självklart kommer jag att köra med turbulatorer, jag ämnar att ha utgångar så att jag kan mäta rökgastemperatur innan och efter tubrören samt tryck på samma ställen.

Om differenstrycket överstiger ett visst nivå är det dags att sota - och till sotningen har jag funderat på en automatisk grej där med. Men först ska jag har planerna klara för antal tubrör, diameter osv.

Då jag ju har de möjligheter jag har med min brännare ser jag det som att en samkörning av panna, brännare och shunt är "nödvändig". Detta kommer att betyda att jag kan se till att VV finns synkroniserat med när familjen duschar (tid på dygnet) osv. Sedan ska den styrning knytas ihop med ett nätverk som styr varje enstaka element i huset - men det är år fram tiden.

En mer effektiv panna är snabbt sparat in, sedan får resten komma eftersom.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Angående volymen så kan man ju fråga sig varför alla moderna konstruktioner håller sig mellan 150-200 liter.

Någonstans är ju den optimala volymen. Pannor med över 300 liter är väl bara biosol etc?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns faktisk ingen anledning till att en modern pelletspanna ska ha t.ex. 140l som volym! Eller jo, det finns det: ekonomi och storlek.

Askutrymmet tar så pass mycket plats att ska man ha volym blir hela pannan stor.

Fördelen med stor pannvolym är att pelletsbrännaren hinner starta (kallstart = 10 minuter) även om man börjar duscha direkt innan brännaren startar - utan att man får sluta duscha pga. brist på VV.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

6st tuber med en längd på 75cm och 50mm i innerdiameter och förbrännings rum som är ca 50cm djupt och ca 40-45cm högt och ca 20cm brett skulle jag kunna tänka mig vara hyffsade mått för att kunna köra brännaren mellan 10-12kw

Låter klokt med att sätta in givare, tycker även att en tempgivare direkt framför brännkoppen och precis innan tuberna och en efter och på så sätt kan du hålla kolla och prova dig fram vilka bafflar och turbulatorer som funkar bäst
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Har du stor pannvolym och har den välisolerad så har du ju en mindre acktank och kan få färre och längre gångtider, skulle kanske även gå att sätta in en solslinga?....vips så har du en teknikpanna*L*

Har 170liters pannvolym idag och varmvattenkomforten i den är grymt mycket bättre än den jag hade med ctc 265 som var på 270liter
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

MR-T här på forumet byggde år 2008 om en Albin/Diom Topic+ där han ersatte eldstad och vidhängande konvektionskanal med ett egenkonstruerat innanmäte liknande Ariterms Biomatic-panna. Ett otroligt snyggt bygge där man kunde följa hela arbetsförloppet inklusive ritningar, på hans hemsida.

http://tobbeebbot.blogg.se/2008/august/ ... panna.html

När det gäller att snabbt tjäna in pengar till ditt nya utvecklingsprojekt, undrar jag om det inte skulle gå fortare om du förlängde din pannas rökgasväg med en avgaskylare som värmer upp returvattnet. Att många av panntillverkare med högeffektiva pannor använder denna metod beror förmodligen på man inte vill att aggressiva syror med låg daggpunkt ska kondensera inne i pannan. Det blir ju billigare att bara behöva bygga efterkylaren i motståndskraftigt material alternativt bara byta denna enhet.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar