Panna
Panna
Är på G att byta till pellets (från oljepanna årsmodell -67 som även läcker) och hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med objektivitet gällande val av system.
Jag har fått offert på en Focus PE-20 panna, EcoTec A4 (Bioline 20) brännare, kort skruv och veckoförråd för 47 000kr exkl. installation av panna (dock ingår intrimning av brännare).
Jag har även fått rådet att titta på Biomatic 20+. Denna har jag dock inte hittat till billigare pris än 50 000kr (utan skruv, förråd och installation).
När jag tittat på Bimatic 20+ så har jag även sett att det finns en Biomatic+. Är det bara elpatronen som skiljer dessa åt? 20+ är ca 10 000kr dyrare - är det värt det? För och nackdelar mellan dessa två Thermia-pannor?
Nån som vågar sig på att ge ett råd gällande val av system - Focus eller Biomatic? Biomatic verkar dyrare.
Sen måste jag även "fixa" skorstenen som är bristfällig. Där tänkte jag köpa syrafast rör från http://www.skorsten.se/ Det kostar ca 400kr/m vilket är ett bra pris tycker jag. Synpunkter?
Hjälp...
Jag har fått offert på en Focus PE-20 panna, EcoTec A4 (Bioline 20) brännare, kort skruv och veckoförråd för 47 000kr exkl. installation av panna (dock ingår intrimning av brännare).
Jag har även fått rådet att titta på Biomatic 20+. Denna har jag dock inte hittat till billigare pris än 50 000kr (utan skruv, förråd och installation).
När jag tittat på Bimatic 20+ så har jag även sett att det finns en Biomatic+. Är det bara elpatronen som skiljer dessa åt? 20+ är ca 10 000kr dyrare - är det värt det? För och nackdelar mellan dessa två Thermia-pannor?
Nån som vågar sig på att ge ett råd gällande val av system - Focus eller Biomatic? Biomatic verkar dyrare.
Sen måste jag även "fixa" skorstenen som är bristfällig. Där tänkte jag köpa syrafast rör från http://www.skorsten.se/ Det kostar ca 400kr/m vilket är ett bra pris tycker jag. Synpunkter?
Hjälp...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Panna
Mellan dessa alternativ så skulle jag välja biomatic 20+..stehe skrev:
Hjälp...
Men om du inte har stort bubbelbad så skulle jag nog ta offert på en Janfire nh (integrerade pannan) oxå..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag sitter också med en gammal panna som jag inte vet hur länge den håller, men tänker i första läget att behålla den. Fick tipset från min återförsäljare att köpa den enklare pannan (har inte elektonikstyrningen) eftersom den lösa brännaren har styrningen inbyggd, när min gamla panna går sönder.
Svaret på din fråga blir att du inte har samma styrning av pannan i det enklare utförandet.
Svaret på din fråga blir att du inte har samma styrning av pannan i det enklare utförandet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Biomatic 20+
20 + som jag har har digitala inställningar + kraftigare elpatron: jag är supernöjd med min. Kostnad 73 ´inkl moms, installation samt bortforsling av gammal panna (gamla vedpannan från 62 fick kapas upp och vinschas upp i smal trappa)
/wille
/wille