För mig började det med att den dog efter cirka 2 veckors drift i höstas. När jag öppnade brännaren så var det oförbrända pelletar i röret. Drog, precis som du, slutsatsen att då måste det ju vara elementet. Efter elementinstallation gick brännaren fint i ganska exakt 1 vecka till, sedan driftstop. Samma sak då, oförbränd pellets. Testade då bara att starta om brännaren och märkte då att den tände upp fint igen, alltså var det inte elementet det var fel på.
Efter många, långa och dyra samtal, besök och servicar av näraliggande återförsäljare så stog de handfallna och kunde inte hjälpa mig. Jag tog då saken i egna händer och undersökte varenda millimeter på allt. Efter dagar av härjande återstod att jag märkte att skruven ibland nästan helt bommade matningen. Trodde först det var fel på skruvmotorn men de som hade hjälpt mig lyfte då på telefonen och ringde Aritherm och de sa direkt att det var ett klassiskt chipfel som de märkt på senaste tiden. Det som hände var att det matades ibland för lite pellets och det gjorde att glöden dog. Skruven fortsatte att mata pellets ett par gånger i tron om att det brann men så var ju inte fallet och därav fyndet av de oförbrända pelletarna. Jag testade att handmata brännaren ett antal gånger och då slocknade det aldrig, det var så jag kom på det.
Med nytt chip så går den som tåget. Dessutom satte jag tillbaka mitt gamla tändelement och det fungerar ändå fint, men nu har jag extra element hemma i alla fall

Jag garanterar ju inte att det är detta som just är felet hos dig, men det låter ju väldigt likt. Och som sagt, ett nytt chip kostar 295kr, så du får väl debitera mig det om jag har fel
Tyvärr så har jag nu fått reda på av Olle45 att jag inte har en riktig motdragslucka utan en trög vedlucka så när det blir riktigt kallt så blir draget för högt och då har det hänt att den slocknat. Alltid ska det vara något...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.