Neova

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Neova

Inlägg av Taxen »

För er som brukar köpa från Neova.
http://www.lantbruk.com/skog/neova-slut ... radbransle
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Neova

Inlägg av nissetib »

Köpet gäller bara returträ (flis) och skogsflis. Dom tar således inte över någon pelletsdel , vare sig tillverkning eller personal. Detta enligt ett 100% säker källa. Så alla, inklusive mig själv, kan lungt köpa pellets från Neova utan att vara bekymrade över något mer än som redan finns.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Neova

Inlägg av bergatorparen »

En liten varning: De nya priserna hos Neova som ligger nere på lite drygt 2000 kronor pallen inkluderar INTE FRAKT, så om du köper 4 pallar, blir priset inklusive frakr 9060 alltså 2265 kronor per pall. Inte alls så billigt som det verkar. Samma mängd från Stora Enso går loss på 8800 kronor inklusive frakt. Skall säga att det gäller om att snusläsa annonser om man inte vill ha en otäck överraskning. Tack och lov att man inte beställde innan man räknade :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Neova

Inlägg av Roli »

Din prisangivelse på 4 pall från StoraEnso (8800:-) stämmer bara fram till utgången av vecka 42.

Den 22/10 kostar 4 pall 100:- mer per pall dvs. 9200:-. Fick just meddelande om prishöjning via mejl på pallad pellets. Och då blir SE-pelletsen dyrare än Neova.... Känns som om de studerar varandras priser väldigt bra och justerar när någon annan gör det :evil: :evil: :evil:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Neova

Inlägg av rod02 »

Jag fick också ett SE mejl. Jag vet att de läser här. -Justera inte för mycket, för då justerar(läs byter) vi lev... Och att en kartellanmälan kan bli dyr, så håll er i skinnet, gäller alla lev.

Tyvärr tror jag inte jag kommer få plats med 3 ton i tid :-(. Förbrukningen har bara nyligen börjat stiga här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Neova

Inlägg av Roli »

Då har Neova fått sig ett litet bakslag, då ett flislager i Vaggeryd har råkat ut för brand.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 5725994.ab
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Neova

Inlägg av bergatorparen »

Ja du. Gissa vem som kommer få betala för det kalaset :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Re: Neova

Inlägg av Sandviken »

Hej !

Har kört med Neova men bytte till XL med bättre

energivärde och en hundring billigare :(

Men det blev tvärsom fick höja matningen massor

för att få nån värrme , så nu är jag tillbaka på Niova :)

Nån annan som provat :o

Mvh Sandviken 8)
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Neova

Inlägg av Volvoslav »

Jag beställde 3ton Neovapellets från Pelletsvärme väst 29/12-12 för 2255:-/ton. Det var på något vis billigare än att beställa direkt från Neovas hemsida? Och framförallt billigare än Stora Enso 2495:-/ton.
Jag har tidigare kört med Laxå (säck) och på senare tid med Stora Enso (säck & bulk) så nu var det första gången med Neova(levererat av Akka transport tror jag).
Jag har väl inte upplevt några större skillnader mella olika fabrikat tidigare men med Neova fick jag göra stora förändringar.
Började köra Neova utan förändringar och det resulterade i eldavbrott efter någon vecka pga en hård och tjock askkaka i brännarkoppen.
Minskade då luftmängden från max till ca.30% och gjorde även förändringar på matning och väntetid. Nu ser både aska och pannväggar riktigt bra ut.
1min matning med SE låg på 188g och med Neova blev det 210g.
Upplever att det inte är riktigt lika mycket finfraktion i Neovas leverans men det kan ju ha med hanteringen under transporten att göra. Senaste leveransen från SE blev inte så bra http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 57#p128757.
Jag är lite förvånad över att det inte är någon pelletschaufför som eldar med pellets och läser i detta forum som ger sig in i debatterna angående rätt tryck och flöde som dyker upp i olika trådar. Det skulle nog ge en bild av chaufförens sida och kanske förståelse deras arbete och påverkan av slutresultatet. Eller finns det någon chaufför som läser i forumet?
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är nöjd med pelletsen från Neova.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Neova

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har även jag bytt från SE till Neova pga pris (och att SE lämnade mitt område).

Neovan var mjukare och inte lika vit. Luktade ingenting nästan. Har noterat att brännaren
brinner lite magrare efter bytet - men marginellt. Akka verkar vara en riktigt bra distributör, lågt tryck och bra bilar med tipp.

Jag köper alltid billigaste pellets jag kan hitta.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
economisten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 feb, 2013 10:23
Ort: Uttran, Botkyrka

Re: Neova

Inlägg av economisten »

Hej,

Vi fick en leverans från Neova i dec 2012. Genast fick vi problem med att askan bildar en kaka i brännkammaren med tydliga gröna flagor i. Någon som sett något liknande förut?
EcoTec Econom 55 (2007), bulkförråd, 700l ack-tank
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Neova

Inlägg av nyman »

Är brännaren rätt injusterad? Vid byte av pelletssort brukar man få göra nya inställningar av förbränningen.
Finns smarta sätt att undvika problem genom att väga matningen före och efter pelletsbytet.
Är det gröna flagor tyder det på innehåll av kopparsalter. Man kan ha gjort pellets av cuprinolbehandlat virke.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
economisten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 19 feb, 2013 10:23
Ort: Uttran, Botkyrka

Re: Neova

Inlägg av economisten »

Hej,

Vi har gjort alla justeringar som går, men får samma resultat. Cuprinol? Vi trodde pellets var en ren naturprodukt.
EcoTec Econom 55 (2007), bulkförråd, 700l ack-tank
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Neova

Inlägg av nyman »

Blir det kakor som hindrar lufttillförseln i brännaren nu och inte med den tidigare sorten så kan det bero på dålig pellets som en del tycker att dom har fått eller dålig inställning av brännaren.
Om du skriver upp i profilen vilken brännare och panna det rör sig om kan du få hjälp av någon med samma utrustning.
Jag kör med pellets från Byggmax och har inte märkt någon skillnad mot tidigare år.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Argos
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 mar, 2013 13:57

Re: Neova

Inlägg av Argos »

economisten skrev:Hej,

Vi fick en leverans från Neova i dec 2012. Genast fick vi problem med att askan bildar en kaka i brännkammaren med tydliga gröna flagor i. Någon som sett något liknande förut?
Jo, en kompis fick det. Tog upp det här och fick höra att han var foliehatt, konspirationsteoretiker och försökte driva upp pelletspriserna. Idag fick han veta att han var avstängd - bannlyst permanent: Att han var upprörd är en underdrift. Men det är så detta forum är: En samling människor som arbetar pro bono för att pelletsen skall försvinna från Sverige till förmån för VP. Jag har en benägenhet att tro att så är fallet jag med. Är det någon konspiration så är det FÖR VP MOT pellets och andra biobränslen. NEOVAS träbränslen har ju sålts till nya ägare under fjolåret och det är ett företag som bedriver återvinning - se i övrigt Taxens inlägg. Det borde kunna förklara varför den fina NEOVA kvaliteten nu är sagan all. Får bli en annan leverantör till nästa säsong. Ja, min kompis funderar helt sonika på att slänga ur pelletsen till förmån för annat. Jag förstår honom. Pellets i den form det har i det här landet är inget att ha när man kommer upp i åren. Och bulkpellets? Den dagen när chaufförerna måste certifieras särskild för att kunna köra bulklastbil för bränslepellets. Transportbranschen har för många som tagit jobbet därför att de kunnat få det, och därför att de tycker om stora leksaker - det är inte sak samma som att de är rätta personer på rätt plats. Kanske dags att få kvinnor att göra jobbet i stället? De brukar vara bättre på detta med finlir. Gruvbolagen brukar hyra tjejer att köra de stora dumptruckarna eftersom dessa är dyra i underhåll och tjejernas mjukare körstil åstadkommer mindre underhållkostnader. Kanske de kunde revolutionera pelletsdistributionen med och få kvalitetssäkring in som en naturlig del av jobbet? Men med tanke på hur min kompis som är en man i 50 åren behandlats här, så ryser jag när jag tänker på hur tjejer i 20 - 30 års åldern kom att behandlas i en miljö där ljuddämpare är fy skam och där hänsyn till andra är tecken på svaghet. Men jag tror säkerligen att tjejer skulle kunna få ner andelen finfraktion i leveranserna och inte minst kunna bidraga till att bygga upp folks förtroende för pellets som värme- /bränslesystem för just nu tror jag många ser med skepsis på pellets - i synnerhet efter att ha läst på olika forum. Min kompis sade så här: "När jag växte upp hade vi kokskamin. Den fungerade finemang men gubben som hanterade koksen åt COOP hade som utgångspunkt att inte köra ut förrän han had fullt lass, och även folk som hade framförhållning råkade illa ut med att de körde tomt medan de väntade på ny koksleverans. När koksen steg i pris och flera hade fått frysa mer än vad gott är, så fasade allt fler ut koksen till förmån för andra värmesystem. Då tog det ännu längre tid för den här killen att få fullt lass på Bedforden så då blev det flera missnöjda kunder och flera som bytte bort koks mot annat. Om det är den vägen det kommer gå med pelletsen kvarstår att se, men jag tror att tiden börjar bli mogen för att fundera på alternativ". Så sade min kompis idag efter att ha lugnat mer sig med en kopp Earl Grey. Jag kan inte annat än fundera på om inte det brinner ett blått ljus för pellets i Sverige med utgångspunkt i hur folk är i detta land. Vi som är utlänningar lär nog få hålla ihop och se till att vi inte faller i samma fallgrop. Koks var ett fint bränsle om än smutsigt. Men det förstördes av självgoda maktglada människor som inte tog hänsyn till sina kunder. Nu är koks ett minne från en sedan länge svunnen tid och jag tror att om 20 år kommer vi kunna säga samma om pelletsen. Många tycker om att kunna ha gott miljösamvete och samtidigt slippa böket med ved - men det är för många gubbstruttar som gör sitt bästa för att pellets skall bli en parentes i historien. Och för vad det är värd: Folk rymmer hellre än slåss för det de har. Attackeras pelletsen så byter de till värmepump och kommer denne under attack så är det fjärrvärme som vinner terräng. Jag vet inte vad som är värst: Stå ensam mot en välorganiserat pelletsbransch samtdigt som glåporden och påhoppen står som en vägg från andra pelletseldare eller stå ensam mot en monopolist i form utav fjärrvärmeleverantör? Fanns det gärrvärme här jag bor och där min kompis bor, skulle INGEN av oss velat ha pellets eller VP eller annan form för uppvärmning med så många problem. Det skulle blivit fjärrvärme på stubben!
Skriv svar