Fan va fel vi har.......

olle54
Fröträd

Fan va fel vi har.......

Inlägg av olle54 »

En sak som slår mig efter att ha haft ett hus med gammal panna och pelletsbrännare bara ett kort tag är att vad mycket fel vi verkar ha. Variationerna är inte så många utan det finns ett 10-tal variationer som återkommer och själv har jag på kort tid haft några som får mig nästan att överväga att gå tillbaka till direktverkande elelement bara för att slippa all oro. Nu ska man åka på semester och ligga på stranden och fundera om det funkar som det ska. Det är inte helt enkelt det här med pelletseldning, gamla pannor och gamla vattenburna system............
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Fan va fel vi har.......

Inlägg av Eldvin »

Så ser livet ut, alltid nått som krånglar.Sätter man på elen så kan man ge sig faan på att plogbilen kör ner elstolpen,eller att jordfels brytarn slår ifrån så är kåken utan värme i alla fall.Eller som en som skulle se efter ett hus och gjorde nått annat,upptäckte att den självgående bergvärme pumpen laggt av å huset endast hade 5 grader inomhus. Så att ha nån som verkligen kan se efter huset är mycket värt.Å dessutom har viss kännedom om hur värme system fungerar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Billigare än att riskera driftstopp och frysning medan ni är borta, tror jag det är att göra ett av två:

1. Utplacera konvektorelement strategiskt i huset på de ställen där det finns saker som kan frysa

2. Köra pannan på elpatron och låta pellets vara pellets tills ni återvänder - och givetvis: Lägsta som fungerar bara så det håller huset och värmesystemet frostfritt.

Jag skall erkänna att det är mer än ett fall där jag tänkt i samma banor som du. En oljepanna kunde man lämna i fred i en månad och den bara tuffade på, men pellets är en helt annan best - vilket så gott som alla utrustningsleverantörer faktiskt erkänner genom att de rekommenderar backup värme i form av el patroner eller annat som kan ta över om det skiter sig - ursäkta mitt latin. :roll:
På sikt kan det nog vara fog att försöka skaffa en ny panna eftersom gammalt alltid vill ha ålderskrämpor av det ena eller andra slaget - krämpor som kommer när det passar som allra sämst.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Eldvin skrev: Så att ha nån som verkligen kan se efter huset är mycket värt.Å dessutom har viss kännedom om hur värme system fungerar.
Det är kanske därför de flesta utrustningsproducenter i Tyskland och Österrike numera förser sina produkter med fjärrkontroll så att du kan ligga på en strand i Karibien och ändå ha koll på pannan hemma?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Japp! Herr Begatorpare. I Österike anses en väl fungerande pellets anläggning som en lyx,ett miljövänligt leverne .Till motsatts åt olja och el som tar på naturens resurser.Men då ska det funka åxå lika bra som innan. Inte bäras några säckar som ska hällas i nått vecko föråd som ska hålla liv i nått som fam Hedenhös lämna kvar då dom flyttade.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Men har man råd att köpa stöge som kostar lite mer än en sliten Skoda, så kan man slippa billigt ifrån det hursomhelst: http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt ... tID=971218

Kolla på driftskostnaden. El panna och nära nog dubbelt så stort som det jag har, och man anmärker att nuvarande ägare haft innomhustemperatur över genomsnittet. Om jag haft pengarna skulle jag köpt den där stöga imorrn! Jäklar vad bra den är. Kan detta verkligen stämma?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Jag hade om jag var orolig ställt elpatronerna så att dom går igång om pelletsen misslyckas. Jag har fördelen med min shuntstyrning att jag kan styra elpatronerna med den om det inte kommer värme.

Jag känner mig helt tillfreds med att lämna min anläggning, speciellt när den är nysotad, har varit bortrest i tjänsten i veckan och kört på pellets, tanten har fått fylla på några säckar pellets sen har allt bara tuffat och gått.

Så helt enkelt, ja ni har helt fel, jag har inga fel, men som sagt det är nog bra att ha en shuntstyrning med elpatronsstyrning.

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jag känner inte heller nån oro. Jag gör nämligen inte nåt mer än hänger tvätt i pannrummet. Jag gör en arbetsinsats var 6:e månad om ca 1 timme som det ser ut idag.

För att få en bra anläggning måste man betala vad det kostar. Svårare än så är det ju inte. Att behålla grejor från 60-talet som man ful-konverterar till pellets är ju ett val man själv gör. Att inte bygga ett bekvämt bulk-förråd är ju en annan sak man väljer.

Gör man rätt så fungerar det utmärkt skulle jag vilja påstå. Trist att pellets kanske får dåligt rykte pga detta tycker jag.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det enda jag har kvar för att få ett system som kan köra 2 månader utan ingripande är att bygga ett storförråd som fungerar utan manuell ingripande.

Jag skulle gärna bygga ett komplett system som styr all värme i huset, rum för rum och som kan fjärrstyras men det verkliga problemet jag ser är matningen från storförråd till brännaren, resten fungerar hur pålitligt som helst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Alldeles riktigt där !

Problemen för såväl pellets som EL är just transporten fram till huvudkällan.. :( ...
När den väl är framme och förblir stabil fungerar båda 2, hyfsat bra! :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Matningen behöver inte alls vara SÅ svår. Mitt förråd är en uppskalad 5 kubiks-variant på ett vanligt veckorförråd med självfall till en skruv i bottnen med 45 graders skruvvinkel.

Som ett bautaveckoförråd. Enkelt. Och automatiskt genom självfall.

Smartast lösning jag sett är ju fortfarande Taxen och hans MAFA-silo med självfall. Det var denna lösning jag försökte kopiera med min lösning. Dock fick jag integrera "mellanförrådet" rätt under silon - men principen är den samma.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jajje! Taxen he´s the man of the förråd :D ..

Men det skulle finnas en ultimat lösning (hyfsat konkurrensbillig också )...som alla kunde ha med trånga pannrum och endast en garageuppfartstomt...Och att standarden på pelletsen för bulk var kutym...Men allt skall tyvärr gå så himla fort i samhället av idag tyvärr.. :( ..

Edit:En bra Billigare helhetslösning för pellets för den som VILL elda för man har skorsten självdraget fuktvandr,etc..
Så pelletsen skulle stå sig mer likvärdigsmässigt / till andra alt...Vore ju riktigt trevligt både för konkurrensen ,och för oss ELDsjälar.. :)... Och för dom som väljer just andra alternativ vid inflyttning...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är enda platsen jag kan ha ett storförråd ett långsmalt utrymme. Detta betyder att jag måste ha en bottenskruv som är "lång". Från den måste jag ha en relativ lång skruv till att lyfta pelletsen upp till takhöjd och därifrån genom en betongvägg ut till brännaren. Väl genom betongväggen bör den även svänga 90° - men då detta sker utan stigning bör det gå bra.

Så jag planerar att ha en bottenskruv som drar bort från brännarens placering, då tas pelletsen över av en lång kärnlös skruv som är rak från uppsamlingspunkten till väggen den ska igenom. Det blir en lutning på ung. 40° vilket bör ge en fyllnadsgrad som är acceptabel och som även passar en 90° böj i vågrät plan.

Då förrådet inte blir stort nog att få bulk måste jag fylla på från små- eller storsäck och då tänker jag mig att ha en anslutning där jag kan haka fast en tratt som gör det enkelt att tömma pelletsen ner i.

Men då måste den ju dras in i förrådet och där hittade jag en lösning: en lång kärnskruv. Den ska bara ligga i inmatningsröret och hänga fast i motorn i den bortre ända. Inget rör eller liknande (förutom genom ytterväggen), detta vill göra att pelletsen vill falla ner i början av skruven (där den mats ut) till det är fyllt upp. När detta sker kommer pelletsen att fungera som en ränna och dra in pelletsen eftersom.

Det blir en del skruvar & motorer och det ska en del styrning till men när det väl fungerar är jag säker på att det fungerar bra.

För att tömma förrådet helt har jag planer på plan - men rörlig - botten.

Det viktigaste i det hela är att allt ska vara självstyrande, ingen handläggning ska behövas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag köpte ett komplett system från Janfire, då jag investerade i pellets. Pellistore med skruv till brännaren och Flex-a. Jag gjorde all ihopmontering och installation själv. Återbetalningstid lite över året, så inget att klaga på. Jag har aldrig under åtta år haft några problem med min bulklösning. Jag har lagt lite pengar på att få en perfekt påfyllning med släta rör som dessutom är korta och placerade, så att en slang från bilen räcker. Litar hundraprocentigt på den....TA i Trä....Dålig pellets kräver lite handpåläggning i slutet av leveransen, då smulet förstör rasvinklarna, men inget att prata om. Jag kört tomt i skruvarna vid två tillfällen på åtta år beroende på detta. Bara att nollställa och starta om igen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Har funderat på pellets men när man läser på forumet verkar det var ett osäkert kort.
Krånglande utrustning, spån och problem med pellets kvalite.
Nej det är nog bara att köra på med veden
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar