pellex driftstopp efter varje cykel

Affe
Gallringsobjekt

Re: pellex driftstopp efter varje cykel

Inlägg av Affe »

värmebaronen, låg en instruktion i den
Exonom A25 BXM med pellex px21 160m2 boyta och 80m2 källare. garage 80m2 som ska värmas av parca 3000 med aerotemper
Affe
Gallringsobjekt

Inlägg av Affe »

nu är dragbegränsaren monterad, vad kan jag förvänta mig? lägre temp på rökgas? mindre vitaktig aska? och för hoppningsvis inga driftstopp...
Exonom A25 BXM med pellex px21 160m2 boyta och 80m2 källare. garage 80m2 som ska värmas av parca 3000 med aerotemper
Affe
Gallringsobjekt

Inlägg av Affe »

nu sänkte jag mig 25grader i rökgastemp. bör jag justera ner pelletsmatningen nu nä draget är mindre i pannan?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Möjligen att fläkthastigheten behövs sänkas eftersom drag och fläkt jobbar åt samma håll. Matningen har ingenting med draget att göra.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Affe
Gallringsobjekt

Inlägg av Affe »

tänkte att det brinner saktare nu med mindre drag i pannan? ska askan bli stoft bara? jag kan se lite förkolnade pellets som ligger nere i askan är det normalt?
Affe
Gallringsobjekt

Inlägg av Affe »

nu har den stannat igen.... urbrunnet i brännarröret. startade om den och då stannar den efter bara någon minut i drift. fläkten stannar fast jag hör att det fortfarande brinner.... ?
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Det där låter inte som det problem jag hade när jag bytte chip. För min del så handlade det ju helt om matningen. Men det låter ju som att något i styrningen inte fungerar, alternativt strulande flamvakt eller täckning av den exempelvis rök. Om fläkten stängs av så är det nog något som varnar för att det är fel någonstans, inte omöjligt att det är flamvakten.
Det ligger alltså inga oförbrända/halvt förbrända pelletar i brännarröret?
Hur har du det med fallröret förresten, har du ett bromsbleck så att inte hälften hoppar ut i asklådan direkt? Det är ju en ryslig fart på pelletarna i en PX-brännare.

(P.S. Välkommen till pelletsens härliga värld. Jag och min sambo har bestämt att den dagen det blir en stor utgift åker allt ut och då blir det bergvärme/luft-vattenpump. Varför hålla på och sota varje vecka, konka pelletssäckar, kunna vara i källaren utan att bli kolsvart och springa upp och ner till källaren 5 gånger om dagen för att man är livrädd för att systemet inte fungerar...)
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar