Pannluckan slog sig!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Pannluckan slog sig!

Inlägg av Duetten »

Jag har en VB brännare monterad på en CTC1100 sen 2006 men fick för ett tag sen problem med rök i pannrummet. Efter en HEL DEL letande insåg jag att det var aluminiumluckan som slagit sig så den inte tätade mot flänsen på distansen som sitter på brännaren. Eventuellt kan det ha att göra med att isoleringen på insidan av luckan delvis gått sönder.

Har nån annan än jag råkat ut för detta? Pratade med VB och den jag pratade med kände i alla fall inte till nåt sånt fall tidigare. Kan jag verkligen vara den förste?

Hur som helst så ville jag beställa en ny lucka från VB tillsammans med lite annat material, bla yttre brännarrör men fick då vet att en ny pannlucka endast gick att köpa via grossist och ej levererades till privatpersoner. Tack och lov har jag lite kontakter via jobbet så det gick att lösa ändå.

Den nya luckan sitter fast i distansen så det finns ingen chans för framtida rökläckage, åtminstone inte den vägen. Även den porösa isoleringen på insidan av pannluckan är utbytt och sitter fast i luckan och förhoppningsvis behöver den inte bytas fler gånger. Tätningen mot pannan är även den helt annorlunda (orange silikonliknande material) och glädjande nog följde det med stora och greppvänliga muttrar som förenklar bortkopplingen av pannluckan från pannan så nu slipper jag använda skiftnyckel.

Vad som gjorde mig lite förvånad var att man enligt VB inte behövde montera någon flänspackning mellan distansen och det yttre brännarröret, se bild nedan, som tidigare. Bilden visar att den svarta delen (distansen) ligger direkt mot bakre delen av det yttre brännarröret.:

Bild

Nån av er andra som använder sig av en sån? Sitter det verkligen inte en sån på nyare brännare?

Glömde säga priset: För det yttre brännarröret, nya pannluckan inkl distans samt 2 roster fick jag betala runt 4500 kr. Dyrt men vad gör man...
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av Duetten »

Komplettering till mitt inlägg ovan för att förtydliga. Det är alltså denna packning som VB säger att man inte längre behöver montera:

http://www.dinvvsbutik.se/vbpackningmel ... 70079.html
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av bergatorparen »

När jag konverterade till pellets 2007, så ingick den nya luckan i satsen, men det jag upplever med den, är att varje år får jag byta silikon packningen och vartannat år är det isoleringen som sönderfaller. Det jag funderar på att göra till sommaren är att göra en kanal av stål och svetsa dit och i den lägga in glasfiberfläta eller dylikt så att jag slipper i varje fall den kostnaden. Silikonpackningen kostar 280 kronor + frakt, och då är vi redan över 400 kronor. Isoleringen är inte alldeles billig den hellre.

Bild
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av Duetten »

Det bådar inte gott att man ska behöva byta silikontätning så ofta som du gör. Konstruktionen kan då väl knappast vara rätt, åtminstone inte ur kundens synvinkel, men VB tjänar sig ju en hacka på varje byte. Den gamla tätningen, glasfiberbandet, hade ju hållit alla år (6 år för min del) utan att behöva bytas ut en enda gång. Isoleringen har jag bytt en gång under denna tid.

Jag vet att VB sa att det var mycket viktigt att luckan drogs fast väldigt tajt mot pannan för att hindra att silikontätningen skadades av värmen, så "problemet" är nog känt även av dom.

Men att även isoleringen faller sönder? Det måste finnas ett bättre sätt att lösa isoleringen och tätningen än nuvarande. Det ska i alla fall bli spännande att se om även jag drabbas av det du skriver här ovan.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av bergatorparen »

Drar jag åt rattarna som håller luckan hårdare än jag gör, så skrotar jag gängorna på pinnbultarna :lol:
Jag skall svetsa på plats en kanal på min lucka som jag skall lägga ett glasfiberrep i, och om tummen jag har mitt i handen medger det, skall jag försöka guta en schamott sten att ersätta stenullisoleringen med. VB räknade nog inte med att de här lösningarna skulle bli så långlivade som de blivit. De hade nog räknat med att konverteringsstödet skulle varat ett tag till så att de kunde fått sälja nya pannor till oss som idag har CTC 1100/1200/2200 - men så ville det sig inte. Jag börjar bli rätt trött på att lägga pengar jag skulle kunna behöva till annat på reservdelar till brännaren. Jag kommer behöva renovera brännaren i år eftersom både inre och yttre rör nu visar slitagetecken som gör att jag tvivlar på att de klarar av en säsong till, och då kommer totalen upp i nära nog 12 000 kronor sedan jag installerade brännaren 2007 - alltså för 6 år sedan. I rättvisans namn så fick jag ett stort packet med reservdelar av VB 2009, men om jag skall behöva lägga i snitt 2000 kronor på reservdelar varje år är det en fråga om jag inte bör se över vilka andra alternativ som finns.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av hosselompan »

Angående silikonpackningen; slösa inte mer pengar på denna.
Grotesk tanke att använda detta material i denna tillämpning.
Även det bästa silikongummi packar, i bästa fall, ihop runt +300 gr. Minsta imperfektion i tätningsytan som tillåter ett flöde av förbränningsgaser kommer att fördärva denna i ett nafs.

Lämpliga, metall- &/eller mineralbaserade packningsmaterial kan enklast inhandlas hos välsorterade biltillbehörsaffärer. Med dessa material har man en sportslig chans.

PM:a om vidare intresse finnes; undviker att bli alltför långrandig i tråden....
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av Duetten »

Hej

Kan du inte lägga ut ett foto i tråden som visar hur du ersatt silikonet? Det vore intressant för fler än mig, det är jag säker på!
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av hosselompan »

Jag har inte gjort detta själv, men tänker mig att man skaffar ett ark packningsmaterial som man skär till rätt form.
Kolla http://www.hpb.se/industri/98-packning. Grafitvarianten en bit ner på sidan tål +550.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av bergatorparen »

Mycket bra tips! :D Kanske en idé att göra detta snarare än att bocka till metall och svetsa eftersom det ju alltid finns risk vid svetsning att saker slår sig och blir vinda. Gott att det finns företag som tillhandahåller sådana saker.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av Roli »

Jag har använt Biltemas packning 87-469, ett stickat band med bubbelhäftande tejp. Egentligen avsett för kaminglas som skall packas/tätas på en sida.

Denna har jag satt fast, efter rengörning, på pannluckan och sedan kläms brännarens plåt mot packningen.
Jag trodde inte den skulle fungera speciellt länge men det har det gjort. Tror jag är inne på 4:e kanske 5:e året nu, 2,5 med Bioline brännaren och minst 1,5 år med den gamla A3:an.

Tyckte att "original" packningarna var dyra och med tveksam hållbarhet så jag tittade runt efter något att täta med mellan pannluckan och brännarens infästningsplåt. Hittade 87-469 på Biltema, 2 m packning för 70:-.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannluckan slog sig!

Inlägg av bergatorparen »

Då har jag plötsligt två alternativ. Får prova båda i tur och ordning :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar