Går det att förena sottal 0-1 med optimal luftmängd?

Skriv svar
AndersA
Prima virke

Går det att förena sottal 0-1 med optimal luftmängd?

Inlägg av AndersA »

Hej
Har en sotpump och har försökt att ställa in brännaren mot sotal 0-1. När jag senare öppnar pannan för att sota visar det sig att det finns endast vita beläggningar så jag har förståt bla av Icecap att jag har haft luftöverskott.
När jag minskar luftmängden upplever jag en mängd fördelar, kallare fallrör , jämnare förbränning tror jag samt inte minst bättre väremutbyte av pellets, åtminstone innbillar jag mg att förbrukningen gått ner.
Men sottalet blir 2-3. Med Icecaps spikmetod är sotbildningen inte avskräcckande.
Frågan jag ställer mig är ska jag acceptera ett högre sottal säg 2-3 eller är det bara min rörbrännare som är dålig.
Eldar ni andra på sottlal 0-1?

Mvh
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Re: Går det att förena sottal 0-1 med optimal luftmängd?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja en intressant tanke du har där. Jag kör med lägre sottal och det ser bra ut, då man läser av processen. Sottalet är ju en indikator på oförbränt material, så för högt behöver man inte ligga. Sottal 1-2 är helt OK. Har du rökgastermometer? Där ser du vilka förluster du har och kan koppla det till dina sottal. Ett lågt sottal ger också mindre flygaska till skorstenen. Jag ställer med instrument då och då men övervakar med sottalet. Blir fallröret varmt så kan du ha ett för lågt drag i skrorstenen som gör att det trycker på bakåt. Inte så bra!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag brukar rekommendera sottal 2 - 3 därför att detta ger lite lägre temperatur i eldhärden och därmed lägre slitage på brännarröret, men som det sägs här så innebär det även lite mer flygaska, så det finns både för och nackdelar. Det man skall efterstreva är en lugn och jämn förbränning eftersom det är det som i långa loppet ger bästa ekonomin och största pålitligheten i systemet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AndersA
Prima virke

Inlägg av AndersA »

Tack där ser man att en nybörjare kan lära sig mer och mer genom att fråga. Jag lurade mig på att tidigare med oljeeldningen vr det lättare att kombinera = i sottal med låga rökgastemperaturer.
nu kommer jag att lägga mig på säg 2 i värde och få en lugnare förbränning som sagts.

Tack!!!!
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag har tillbringat en hel del tid med min sotpump. När pannan är nysotad brukar jag ligga på jämna sottal 1-2 , efter ca 10 säckar , dom flesta sottal 2 någon sottal 4 . Nu efter 22 säckar ligger jag på sottal 2 och en på sottal 5. Jag har även kollat efter att pannan var nyjusterad m insrument , och låg då på sottal 3. Sen beror det på när renblåsningen sker, man kan få ett sottal 5 , för att sen efter renblåsningen hamna på sottal 2 . Så det är mycket som spelar in . Men jag skulle tro som " Bergatorparen " att sottal 2-3 är ganska bra , om det har gått ca 200 kg. Brukar ta 5-6 prov under en eldningscykel , men vänta ca 4-5 min från start innan du börjar pumpa.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar