Kan inte ställa in nya kortet, Thermia 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bjorx
Gallringsobjekt

Kan inte ställa in nya kortet, Thermia 20D

Inlägg av Bjorx »

Hej!
Gamla kortet gick sönder o köpte ett nytt till min brännare från -06 som sitter på en gammal panna.
Brännaren går bättre med nya kortet men hade ändå behövt en inställning för att få ner mängden grådassig, lite grötig aska. Jag har läst trådar o försökt med dessa "tryckningar" men det går inte att komma åt matning eller fläkt på det viset.
Hur göra? Någon som vet en bra länk?
Ska luften upp 3-4% kankse för bättre förbränning?

Glatt sportlov på er///Magnus
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Kan inte ställa in nya kortet, Thermia 20D

Inlägg av bergatorparen »

http://195.67.82.150/ariterm/BeQuem%202 ... 20SWE1.pdf
Sidan 10. Pil höger + pil vänster hålls intryckta samtidigt under 5 sekunder. När de fem sekunderna är över, skall servicemenyn poppa upp.

Notera vad som finns för inställningar innan du ändrar. Kolla dessutom hur glödbädden ligger i brännkoppen under normal drift. Ligger den för högt, är det för lite luft - eller för hög matning. Börja därför alltid med att väga in hur mycket pellets som matas fram under 6 minuter, och räkna ut hur det stämmer med den effekt du vill ha på brännaren. Justera vid behov så att frammatad pellets är lika med den effekt du vill ha, och kolla förbränningen. Får du fortfarande en för hög glödbädd, så öka fläkten med 1 procent i taget tills att glödbäddens övre kant är precis under övre kant på luftslitsarna. Låt denna inställning få ta den tid den tar eftersom pelletsbrännare reagerar långsamt på ändringar i inställningarna - det gäller alla brännare oavsett märke och typ.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bjorx
Gallringsobjekt

Re: Kan inte ställa in nya kortet, Thermia 20D

Inlägg av Bjorx »

Tack för det Bergatorparen!

Jag har gått igång med inställningarna:)
När du menar övre kant luftslits så menar du den nedre raden antar jag.
Jag satte till 3% mer syre så får vi se vad det ger för glödbädd är alldeles för hög.
Bilagor
bild (7).JPG
bild (7).JPG (110.62 KiB) Visad 1551 gånger
TMV E20 -73 + Bequem 20D -06
Skriv svar