Måste ha ny panna!!

Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Måste ha ny panna!!

Inlägg av Stefan 71 »

Sitter i den sitsen att jag måste ha ny panna snabbt. Tar tacksamt emot förslag och erfarenheter på olika typer av pelletspannor. Har funderat i banor med en laddpanna kopplat till ack.tank. Är det en bra och ekonomisk och driftssäker lösning? Öppen för förslag och råd.
Blev lite tagen på sängen idag då pannan gav upp fullständigt och har inte hunnit sätta mig in i detta tilll 100%.

//Stefan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av André »

Både ja o nej ang acktank vad man läst o det är viktigt att acktanken/rören är riktigt ordentligt isolerade, finns en rapport under acktankstråden där även fördelen med återvinningskoppel tas upp vilket gör att all värme pumpas över till tanken när pannan stannat..
Man får få starter med acktank o långa gångtider där man kan köra brännaren/pannan mot dess effekt då den är effektivast för pannor har inte samma verkningsgrad från min till Max effekt..

Kör själv mot en 500 l acktank men den hade gärna fått vara på 750/1000 l med extrem isolering främst för sommarhalvåret då det mest bara är vv som brukas, brännaren blir 8 år nästa veckan o har gått ca12000 tim o gjort 1100 kallstarter o 4000 varmstarter under dessa år..
Med en större tank på 1000 l o återvinningskoppel samt tex en bionet som körts på 11 kW som räcker hos mej hade dessa starter blivit mer än halverade mot idag där pannan är effektivast med 16 kW o återvinningskoppel o extrem isolering saknas.. Skulle nog kapat iaf 500 kg pellets/år med en sådan kombination mot det jag har idag..
Med långa gångtider så minskas även risken med kondens i skorsten när nya pannor har låga rökgastemperaturer när dom körs på låg effekt o blir inte bättre av korta gångtider

Nackdelen är främst högre installationskostnad
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av JensH »

Jag ska installera bergvärme så du kan få köpa min Effecta 200 om du vill. Den måste köras mot acktank och den är från 2009 :lol:
px-21 brännare, skruv och pelletsladdning från 2006 medföljer.
Likaså 1400 liter acktank med inbyggd beredare i den ena, cirkulationspumpar, rör och allt du orkar skruva väck i källaren medföljer :cyclopsani:
2 pall pellets medföljer också.
Sambon får du gärna lämna...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av André »

Där har du nått ts :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av msh16 »

Laddpannor finns det många men få som är bra. Är ett bättre utbud på pelletspannor.
Laddpanna eller inte beror nog mest på din personliga läggning.
Bygga pannpalats i källaren som någon sade intresserar en del medan andra är mer intresserade av att utnyttja den boyta som dom betalar för.
Driftsäkerhet och pelletsekonomi blir densamma.
Jag stoppar in en Peltec 17 panna http://www.peltec.se/pelletspannor.html
med Biobjörn brännare från Energibiten.net när jag ledsnar på den gamla panna som finns nu.

Tank tycker jag bäst passar för vedeldare. Installationskostnaden blir också högre med laddpanna. Bara kopparrören kostar rätt mycket nuförtiden, tillkommer också ventiler och laddomat.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av Rol-bi »

I Norge har jag såld flera laddpannor av denna typ: http://www.scotte.dk. Motoriserad sotning av panna och tryckluftsotning av brännare. Den kan köras utan acktank men mot en mindre vvb med slinga.
I Norge har jag dock levererad acktank eller dubbelmantlad beredare med el-backup på 18kW.
Ulma har också laddpanna nu men jag har inte erfarenhet med annat än den vanliga pannan och den är bra.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av bergatorparen »

Laddpanna med ack tankar är bra om man har ett stort hus och starkt varierande förbrukning av tappvarmvatten genom dygnet. Det är även bra om man vill bygga ett system där man kombinerar olika värmekällor som pellets, sol och värmepump. Men åter igen kommer man in på detta med husstorlek och familjens vanor när det gäller tappvarmvatten.

I en normal villa skulle jag nog tro att en självständig pelletspanna typ ULMA 2000/Effecta Komplett/NIBE Pellux 200/Ariterm Biomatic+ 20/CTC EcoFlex som nog skulle vara bästa och mest ekonomiska alternativ både o daglig drift och inte minst i investering. Alla de nämda pannor har shuntautomatic och bortsett från NIBE pannan levereras de alla komplett med brännare.

Fördelen med att välja en självständig pelletspanna är att det går snabbt att installera, det bli billigare och det tar mindre golvplats i anspråk.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av Stefan 71 »

Har nog uteslutit laddpanna med ack.tank. Har blivit rekomenderad vb:s pellmaxpanna och deras brännare??!
Ser att det finns en hel kritik ang. brännaren iaf. Och att de är något dyra. Fördelen är att de ska ha bra service och lätt att få tag i reservdelar??! Jag bor i Kristianstadstrakten så jag misstänker att det tuffar en del sådana pannor/brännare här.
Fått lite mersmak av pelltec och ulma 2000.
Jag e inte rädd för att sota och aska ofta. Det har jag redan gjort med det gamla bölet.

//Stefan
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av bergatorparen »

Viking Bio är en konstruktion som börjar få åren, och problemet med denna brännare är att den är rätt så bökig att justera in eftersom kåpan måste bort för att komma åt potentiometrarna, och tro mig: Den kåpan är inte alltid medgörlig. Brännaren som sådan är effektiv och går bra, men den kräver sitt av sin ägare, kan man nog tryggt säga.

Pellmax pannan är i princip byggd kring samma konvektionssystem som Combimax och Vedolux pannorna. Den är lättsotad och den har en fin asklåda - prismässigt är den faktiskt inte av de dyraste, men direkt billig är den ju inte.

Värmebaronen har gått omvända vägen av Ariterm och EcoTec: De har egen kundsupport som inte ringer av i örat på förtvivlade kunder som fått besvär. BAXI har även de samma idé som Värmebaronen: Bra kundsupport och god tillgång på reservdelar. En lösning kan vara att du väljer en Pellmax CU med antingen en BAXI Eurofire brännare - eller en ULMA 2000 TCA brännare. Det fungerar, enligt de som har sådana kombinationer, alldeles utmärkt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av André »

Ang support så är Ctc riktigt bra om dom inte blivit sämre senaste åren :roll:
Det som inte fungerat har dom skickat folk omg för att försöka få till problemen o i detta fall gick det inte lösa så då betalade dom tillbaka fullt pris för pannan o installationen, Samma person rostade det även hål i hanns Ctc v35 vedpanna efter 4 år o garantin va borta men dom stod för allt o pannan blev bytt snabbt :D

Förstår faktiskt inte varför bla Ariterm tagit bort supporten utan man ska vända sej till ÅF som ofta har noll koll iaf dom jag haft göra med kan inte mycket då alla är mer inne på vp, Men jag tror inte dom är kunnigare där heller om ja ska va ärlig :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stefan 71
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 jan, 2013 09:03

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av Stefan 71 »

Hur e det med dessa brännare då som du föreslår (Ulman och Baxian)? E det bara och tuta och köra eller.
På min gamla Ecotec A3:a va det bara rensa aska och sota. Lite meck med byte av slussvingar, det va allt.
Förrutom då att växeln till internmotorn paja nu på slutet men det gjorde å andra sidan pannan med;)
Är inte så intresserad av att trixa med inställningar o dyl.

//Stefan
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av lövet »

Det är väl inga svårigheter med kåpan till Viking Bio,har aldrig krånglat och brännaren funkar bra tycker jag och är lätt att sköta.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med tanke på ditt geografiska läge så är det ju absolut fördel Värmebaronen..
Vi hade tyvärr oturen att få hit en riktig klantig installatör som gjorde det mesta fel, men Värmebaronen har ställt upp hela vägen (bl.a. varit hos oss flera gånger). Det har aldrig varit svårt att få tag i dem eller få support. Inte heller nu, 10 år efter installationen är det något problem. Jag köper reservdelar direkt av dem. Sedan vi bytte till det nya innerröret 2009 har vi inte bytt något alls.

Jag tar av kåpan på vår brännare på runt 2 sekunder.
Fast jag har inte haft av den än denna säsong.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av bergatorparen »

Stefan 71 skrev:Hur e det med dessa brännare då som du föreslår (Ulman och Baxian)? E det bara och tuta och köra eller.
På min gamla Ecotec A3:a va det bara rensa aska och sota. Lite meck med byte av slussvingar, det va allt.
Förrutom då att växeln till internmotorn paja nu på slutet men det gjorde å andra sidan pannan med;)
Är inte så intresserad av att trixa med inställningar o dyl.

//Stefan
När du väl har fått de injusterade är det i stort sett bara tuta och köra. Lättvindigast är ULMA som kan utrustas med trycklufts uraskning. Den behöver du bara rengöra manuellt 1 gång i månaden under eldningssäsong, BAXI kan gå 14 dagar utan rengöring vintertid. Men även denna är lättskött. Låt den svalna och dammsug den med Grovisen så är den klar att köra igen.
lövet skrev:Det är väl inga svårigheter med kåpan till Viking Bio,har aldrig krånglat och brännaren funkar bra tycker jag och är lätt att sköta.


//Lövet
Jaja. Behöver man ta av och på kåpan ofta, så ser väl slitaget till att det går lättare efter hand. :lol:
Själv brukar jag justera bara varje gång jag får ny pellets 1 - 2 gånger om året. Sedan kanske det har betydelse hur brännaren är placerad i förhållande till dig. Får du en dålig arbetsställning, så är det mesta svårare än om du har en bekväm arbetsställning.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Måste ha ny panna!!

Inlägg av Eldvin »

Som jag ser det,Eurofiren har en tydlig plc så man lätt ser vad man trycker på.har även en funktion där man kan torrköra brännaren för att räkna ut effekten. Tändelementen är samma som till KMP dock ej keramiska.Ulman har en finare finess ,den visar i plc,n vilken effekt du kör med.Dom har bättre tänd element dessutom som är billigare än KMPs keramaiska och håller bra. Ulmas panna har en rejäl varmvatten slinga,så varm vatten finns det gott om. Även där enkel plc,ställbar hysteres som på Eurofiren. Vilket VB saknar.
Skriv svar