Fråga "koksning" ...
-
- Energiprofet!
Fråga "koksning" ...
Skulle behöva lite hjälp att reda ut denna koksning. Jag får alltid koksning , dvs svart och hårt som sten, ibland mer, ibland lite mindre. Det lägger sej som en hård beläggning runt koppen med ett litet "tak" just där skruven går ut genom koppen. Vad är det för något egentligen ?? Mineraler i pelletsen som inte brinner upp ?? eller vad ?
Går det att undvika, och isåfall hur ??
Brännaren är injusterad m instrument, ett antal gånger, har även sottalspump, för att hålla lite egen koll på förbrännigen.
Tacksam för svar i "koksdjungeln"
Mvh Vatsug
ps Har ökat dragbegränsaren till 15pa , förut 10pa. Ingen direkt skillnad, förutom att den kanske lossnar lättare.
Går det att undvika, och isåfall hur ??
Brännaren är injusterad m instrument, ett antal gånger, har även sottalspump, för att hålla lite egen koll på förbrännigen.
Tacksam för svar i "koksdjungeln"
Mvh Vatsug
ps Har ökat dragbegränsaren till 15pa , förut 10pa. Ingen direkt skillnad, förutom att den kanske lossnar lättare.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Re: Fråga "koksning" ...
Koks är torrdestillerad kol. Om det sedan är koks du har eller inte kan jag inte svara på.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jo, det är nog koksning. I undermatade brännare bildas tjära precis under den såkallade pyrolyszonen, och denna förkoksas i och med att de lättflyktiga delarna av den förångas och brinner upp. Det går inte helt att bli av med detta problem eftersom det förorsakas av brännarens konstruktion.
LO här på forumet gjorde ett par filmer om sin anläggning och hur man askade ur och sotade den. Jag tog tag i brännardelen och "speglade" denna film och så här blev det:
http://www.youtube.com/watch?v=gSNq72sdJ_I
Här omhandlas detta med koksning.
Och här omhandlas sintring: http://www.youtube.com/watch?v=k84xbqgmJyk
LO här på forumet gjorde ett par filmer om sin anläggning och hur man askade ur och sotade den. Jag tog tag i brännardelen och "speglade" denna film och så här blev det:
http://www.youtube.com/watch?v=gSNq72sdJ_I
Här omhandlas detta med koksning.
Och här omhandlas sintring: http://www.youtube.com/watch?v=k84xbqgmJyk
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Energiprofet!
Jo , det är ju som LO´s film , koksning, mkt bra film, förresten, har sett den förut. Men frågan kvarstår, kanske går det inte att undvika helt,men kanske minska koksningen ?? Sån koksning som LO får på 1 ton , får jag på 500-600 kg. Jag får rensa koppen efter ca 30 säckar, kanske lite drygt, ligger då på sottal 5-7 dvs den börjar sota lite då. Men kanske skulle det hjälpa att öka fläkten några % o kunna köra 25 säckar till, för att sedan sota.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det jag funderar på är underhållseld. LO' s koksning uppkom efter 1 ton med i all huvudsak sommardrift. Jag tror du skall se på möjligheten av att gå ner i effekt lite så att underhållselden kanske inte brinner lika ofta - alternativt kan du försöka dra ner på tiden för underhållselden om du inte har möjlighet att köra på lägre effekt. Kallstarter är inte direkt ekonomiska, men när man får högt sottal är inte hellre det ekonomiskt eftersom röken från skorstenen ju är oförbränt material som du betalt för. Räkna lite på ditt energibehov, och jämför det med brännareffekten. Kolla tiden för varmhållning/underhållsfyr. Jag är rätt säker på att det går att hitta en setup för brännaren som innebär mindre koksning och mer ekonomisk drift 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Energiprofet!
Jag har min underhållsfyr/ varmhållning på 120 min , och den går absolut inte på denna årstid.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nä med underhållsglöd på 120 min så hinner den inte pytsa in pellets mellan varje gång brännaren går, Många tror att ctc/ariterm är som med typ janfire flex som pytsar in pellets väldigt ofta för att hålla glöden vid liv..
Janfire anger att brännaren ger 600 W på Underhållsglöd o med bra isolerad panna kommer överhettningsskyddet lösa ut utan uttag av värme/vv, 55-60 gram pytsar ctc/ariterm brännaren in varje gång så har man underhållsglöd på 120 min pytsar den in 55-60 gram pellets var 120e minut vilket gör att värmeuttaget inkl strålningsförlusterna måste vara under 400W för att det ska ske nån inmatning av pellets.
Det händer inte då man kör värme i kåken..
Janfire anger att brännaren ger 600 W på Underhållsglöd o med bra isolerad panna kommer överhettningsskyddet lösa ut utan uttag av värme/vv, 55-60 gram pytsar ctc/ariterm brännaren in varje gång så har man underhållsglöd på 120 min pytsar den in 55-60 gram pellets var 120e minut vilket gör att värmeuttaget inkl strålningsförlusterna måste vara under 400W för att det ska ske nån inmatning av pellets.
Det händer inte då man kör värme i kåken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd