"Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

"Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Thomas_P »

Hej på er,

Jag skriver nu för vår medlem Panntantens räkning, hon har samma grejor som mig d.v.s. VB Comet med Viking Bio. Hon har haft en del problem med dåligt pålästa installatörer etc. och således även problem med sin brännare. Jag lyckades få hennes grejor att fungera skapligt för en tid sedan, men nu är det trubbel igen. Hon har precis bytt det inre brännarröret efter att det blev ett hål i det förra. Det var för övrigt femte gången hon bytte brännarrör (sedan 2006?). Länk till hennes tidigare bekymmer: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=14028

Det jag vet nu är att det sitter två väldigt korta turbulatorer i pannan. Dessa är vita till färgen. Det "svarta huset" på brännaren blir varmt under drift (endast högeffekt används) och om kåpan sitter på brännaren så larmar den för "hög omgivningstemperatur". Skorstenen består av ett insatsrör på cirka sex meter. RGT ligger på cirka 160-180 grader (tror jag det var).

Jag var där en snabb sväng och tittade igår men då var brännaren i drift och glaset i luckan igensotat så jag såg inte lågan, men pannluckan var väldigt varm, huset också men inte mer än att man ändå kunde sätta fingrarna på det. Det här problemet är nytt för mig så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, men jag misstänker ju att det varma huset hänger ihop med att det går åt inre brännarrör. Vita turbulatorer, är det OK?

Jag kan återkomma med mer info när jag har tittat i brännaren, men kanske är någon pigg på att leda in mig på något spår och kanske spekulera lite?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av ronald »

Om det räcker att hon bara kör på (lågeffektsläget på v-bion) på 15 kW...
Har du gjort dragbegränsarröktestet för inställningen av brännaren åt P-tanten?
Vilken diameter äre på insatsröret S-stenen?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av bergatorparen »

Det här låter som en anläggning som mår riktigt dåligt. Det finns två möjliga skäl till att det blir så här, och det ena utesluter inte det andra:

1. Tilluften Om brännaren har svårt att få tag på de 40 kubikmeter luft per timme som den behöver för 20 kW drift, får du dålig förbränning, svårt att hitta rätt inställning och allmänt dålig förbränning.

2. Skorstenen Om skorstensarean är för liten, så räcker inte skorstenens kapacitet till för att evakuera rökgaserna från pannan. Den kanske räckte för olja, men för pellets blir det lite drygt dubbelt så mycket avgas som av olja - och då kan det bli besvär.

Att innerröret försvinner snabbt, är tecken på att motståndet i eldstaden är för stort, och det kan bero på bland andra en av de orsakar jag nämnar här ovan. Kom ihåg att tilluftskanalen för pannrummet minst skall ha samma diameter och inte minst kapacitet som skorstenen - för 20 kW pelletsbrännare måste den utan problem alltså kunna släppa genom 40 000 liter luft i timmen. Eftersom luft vid olika temperaturer och fuktighetshalter har lite olik "viskositet", bör man överdimensionera tilluftskanalen så att brännaren inte behöver anstränga sig för att få andas.

Skorstensarea för en Comet bör ligga på 125 mm för rund kanal eller 12X12 för fyrkantig kanal (egentligen 11X11, men lägger på lite för säkerhetens skuld) för att ha tillräckligt med drag och kapacitet för att ta sig an rökgaserna. Man kan mycket väl ha tillräckligt drag mätt i Pascal vid stillastående anläggning, men när brännaren flåsar igång så fylls undertrycket upp och blir kanske rentav till mottryck - ergo måste man ha rätta arean på pipan för att den skall kunna fullgöra sin uppgift..
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Thomas_P »

Tackar för input och frågor.

Jag undrar om det räcker med 15kw-läget, framledningstempen ligger högt redan nu vid endast någon enstaka minusgrad och då är det ändå inte onormalt varmt i huset.

Förra gången jag tittade på hennes panna för några månader sedan så var läget riktigt illa, men jag fick den till att brinna rätt bra genom att rengöra fläkten och sen justera matningen så att lågan såg bra ut. Det var på kvällen så rök ur skorstenen kunde inte kollas, men i dragluckan kunde man möjligen se något lite vid något tillfälle. Någon dag senare var jag och tittade igen, Panntanten var då väldigt nöjd över att slippa driftstopp och någon direkt rök hade hon inte sett i skorstenen så jag ändrade ingenting. Lite senare nämnde hon dock att hon hade sett lite rök vid något tillfälle, men att det fortsatt fungerade bra i övrigt. Jag bedömde det då som marginellt. Nu efter att ha läst Bergatorparens inlägg så kan jag möjligen se en koppling mellan rök och stängd pannrumsdörr. Snålt med tilluft med andra ord, men det måste jag kolla upp närmare. Jag vet inte hur det är med tillluftsventiler och var de ev. sitter.

Jag känner inte till diametern på insatsröret, men jag ska fråga. Jag hoppas på att hinna titta till anläggningen under fredagseftermiddagen. Jag har lovat frun ett restaurangbesök under fredagen innan ungarna kommer hem och det måste få prio 1, annars blir det mycket annat som måste omprioriteras... Jag tror att ni andra förstår hur jag menar där... :lol:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Abbe »

Om huset drar 15kW vid någon minusgrad är det ganska extremt. Mitt, i princip oisolerade plankhus, från sent 20-tal drar ca 6kW/h inkl varmvatten vid -10. Långa gångtider på låg effekt är inget att vara rädd för.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vår skorsten är bara 110 mm rör, också drygt sex meter.
Tilluften är ett 125 mm spirorör.
Dörren står normalt öppen när vi är hemma, men det påverkar inte.

Jag kan inte erinra mig att vår brännare någonsin larmat för hög omgivningstemperatur.

Jag föreslår också att ni försöker få ner brännaren på lågeffekt. Möjligen modulerande.

Ni sitter ju med samma uppställning.. Kan hennes hus spontant dra så mycket mer energi?

Hur verkar isoleringen som sitter på luckan? Kan ju möjligen påverka om den är trasig/skadad..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Thomas_P »

Naturligtvis har ni rätt, 15 kw/h borde räcka länge. Kanske hade jag otur när jag tänkte... :roll:

Nu har jag varit hos Panntanten. Hon hade haft flera driftstopp och vid det senaste lät hon den stå. Jag såg ju att det hade brunnit fett men jag kunde inte riktigt se varför det skulle stanna för "misslyckad start". Efter att ha sotat, askat ur och rengjort fläkten så såg jag att ratten till matningen var flyttad från cirka kl 11 till säkert kl 13-14. Då plötsligt förstod jag varför det inte kunde brinna. Kanske råkade man stöta vid ratten när brännarröret byttes, det är lätt hänt.

Det gamla brännarröret var endast ett år gammalt. Nedan är bild på röret när det ersattes, vad tror ni har varit galet? Kan det har med dåligt med tilluft att göra? Rent logiskt känns det så.

Bild

Hur som helst, nu går brännaren på endast lågeffekt och jag tycker att det ser bra ut både i inspektionsglaset och i skorstenen när det brinner. Turbulatorerna har varit vita tidigare innan brännarröret byttes, är det OK? Hur de ser ut efter mitt besök idag vet vi om någon dag.

Brännarhuset blir fortfarande varmt. Inte riktigt i samma utsträckning som innan, men ändå ordentligt varmt och jag tycker att högra sidan blir varmare än den vänstra. Kan kanske ha med lufthålet i gaveln att göra ifall luften går baklänges? Pannluckan blir väldigt varm, och eftersom jag har samma grejor att elda med så jämför jag givetvis och skillnaden är stor. Mitt brännarhus är svalt och pannluckan ljummen.

Skillnaden på våra anläggningar är följande:
Jag har nio meter insatsrör (110mm) mot Panntantens sex meter (minst 100mm).
Jag har tre turbulatorer i fullängd mot Panntantens två knappa halvor i de yttre rökkanalerna.

Jag noterade att Panntantens motdragslucka (Tigex 50) gungade och var väl knappt halvöppen som mest. Ventil för tilluft saknas däremot med undantag för en mindre passage genom väggen. Vi kom dock överens om att dörren till utrymmet som gränsar till pannrummet skulle hållas öppen för att se om det blir någon skillnad. Panntanten menar med glimten i ögat att huset är gammalt och dragigt, luft borde inte vara ett bekymmer.

Vad tror ni? Har det varma brännarhuset och åtgången på brännarrör med tilluften att göra? Själv är jag inne på det, men om man då som test öppnar ett fönster så borde brännarhuset förbli svalt? De två första åren med anläggningen ska ha gått rätt bra, men sedan dess har det kantats av diverse problem som reparatörerna har misslyckats med att lösa.

All spekulation, påståenden och förslag välkomnas varmt.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har svårt att tro att röret på bilden är tillverkat i den nya, tjockare materialkvalitén (MA253) som kom 2009..
Mina äldre sönderbrända rör ser ut så där. Men då är de av den äldre generationen med tunnare och sämre kvalité.
Från vem köptes röret? Kan det ha varit ett rör av den äldre generationen som legat på lager hos någon installatör?

Kan det vara så att gaveln byttes samtidigt till den nya (går att se när du sotar ur) och man har missat att isoleringen bakom gaveln måste åtgärdas (skäras till) för det nya större hålet? Det skulle ju kunna vara en orsak till värmen i huset..

Mina turbulatorer är vita/gråvita längre upp.
Vi har två av fullängd i de yttre, och tomt i mitten. Både på grund av att vi annars får problem med övertryck i brännkammaren samt för låg rökgastemperatur.

Bristen på tilluftsventil måste åtgärdas. Uselt av installatören att ens installera anläggningen med de förutsättningarna. Hur skorstensfejarmästaren godkänt det verkar också märkligt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Thomas_P »

Jag tror faktiskt att röret tillhör den uppdaterade varianten, det utgick jag från men jag kollar det under måndagen. Jag höll i röret och jag tycker att jag skulle noterat om det var av det gamla slaget med den tunnare plåten. Jag fick ett mail av Panntanten ikväll där hon berättar att brännaren står stilla med "misslyckad start" så jag ska absolut dit och se hur det ser ut under måndagen.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Thomas_P »

Sorry för sent svar. Jodå, det var ett brännarrör av den nyare modellen som, endast ett år gammalt fick ett hål i "taket". Om inte fläkten får tag i tillräckligt med luft så kan jag tänka mig att en del av värmen hamnar i röret i stället för i utrymmet utanför. Diametern på skorstenen, eller rättare sagt insatsröret, mättes upp till 120mm.

Det har varit flera misslyckade starter i veckan. Idag har jag varit på plats igen och nu har vi återgått till att köra brännaren på endast högeffekt. Det har funkat innan och det bör funka nu också. Jag kan inte se att det finns isolering som täcker hål i gaveln så jag utgår från att allt är som det ska där. Ett snabbt test med öppet fönster verkar få brännarhuset att svalna, så teorin med dålig tilluft är nog inte så dum och särskilt inte om man väger in det uppbrända röret.

Jag har så gott som daglig kontakt med Panntanten och om det nu funkar på högeffekt så tänkte jag se hur aska, sot och turbulatorer ser ut om ett par dagar. Om möjlighet finnes då så gör vi nog ett test där fönstret får stå öppet från början för att då se om brännarhuset blir varmt, eller ljummet. På min brännare är huset alltid svalt och så borde det ju vara hos Panntanten också.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja stämmer det, så låter det ju häftigt..
Jag kan inte erinra mig att jag läst om något sprucket rör av den nya typen.
Det måste vara utsatt för extrema påfrestningar.
Hur är det med rökgastemperaturen?
Har du/hon snackat direkt med VB ang detta? Är röret köpt direkt från dem?

Högeffekt bidrar ju till ett ökat slitage, så försök att få ner den på lågeffekt eller modulerande.

Det här med isoleringen bakom gaveln är ju relativt enkelt att kontrollera. Kan det ex. bara sitta en av de två skivorna?

Det här med tilluft är en viktig detalj, som behöver åtgärdas. Öppna fönster fungerar ju inte i längden. Har inte brandskyddskontrollen haft anmärkningar på dessa detaljer heller?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Re: "Hög omgivningstemp" och varmt brännarhus - Viking Bio

Inlägg av Thomas_P »

Rökgastempen ligger på nära 200 grader nysotad, då med två halva turbulatorer (jag vill minnas att jag har noterat 160 tidigare men jag måste ha misstagit mig). Jag tror absolut att man hade kunnat ha tre turbulatorer i men det får bli sen när tilluften är fixad. Jag vet inte var röret är köpt, och jag är nästan säker på att VB inte har tillfrågats.

Isoleringen i pannluckan är helt OK. Jag tror att hela problematiken har med tilluft att göra. När jag installerade mina grejor var min installatör noga med att kolla upp tilluften. Likaså har sotarn intresserat sig för den precis som nån röris (när jag fortfarande hade tron på sådana). Det känns därför märkligt att installatören inte förvissade sig om tilluft när Panntantens grejor sattes in, och att det inte har efterfrågats senare heller.

Nu har jag inte hört av Panntanten på ett par dagar, senast var när vi gick över till högeffekt igen och då justerade förbränningen. Jag tolkar tystnaden som att det fungerar så bra den kan efter omständigheterna. Det stannar åtminstone inte, då hade hon hört av sig.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar