Varmvatten Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
krille09
Gallringsobjekt

Varmvatten Biomatic 20+

Inlägg av krille09 »

Hej,

Är ny med det här med pellets. Har i och med husköp blivit med en Biomatic 20+ inkl bulk.

Har noterat att när jag duschar(ganska kort) så går den enbart på pellets.

När frugan duschar (längre...) så faller temperaturen i pannan till ca 50-60 C och stödvärme i form av el går in. Dvs elpatron aktiveras så att det står hög+el.

Är det oekonomiskt att ha dessa inställningar dvs att jag kör lite el varje dag? Kan jag göra nåt?

PS. Det är nog lättare att ändra på pannan än att få frugan att duscha kortare... :-)
Biomatic 20+ 2006 med bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Re: Varmvatten Biomatic 20+

Inlägg av Becker »

Enklast är väl att ändra "Bränsleval" till enbart "Pellets", i stället för "Pellets + El".

Jag kör så. Och väljer bara "Pellets + El" när vi åker bort och inte vill riskera att huset fryser om pelletsen skulle krångla.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Du får välja. Kallvatten och sur fru eller pellets + elpatron.

I en normal pelletspanna så räcker inte bufferten i pannvattnet och effekten i brännaren att hantera stora flöden varmvatten under längre tider. En dusch drar ca 23kW och din brännare kan helt enkelt inte producera tillräckligt med värme för att täcka upp.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

@krille09:

Vilket börvärde har du ställt in panntempen på? Det är den siffra som står inom parentes (yy) i displayens startläge: Temperatur panna xx(yy)?

Sen kan du också ställa in hur långt tempen måste sjunka under detta värde innan elpatronerna går in. Det menyvalet heter Start stödvärme.

Dessa två tillsammans avgör vilken "fallhöjd" du kan ha.

Jag kör själv med börvärde = 85° & f.n. Start stödvärme = 20°. Det ger en "fallhöjd" på 20° och en marginal på 10° ner till 55° som är nedre gränsen för att den ska shunta ut varmt framledningsvatten. Under den panntempen så stängs shunten helt, dvs den återcirkulerar bara vattnet i radioatorkretsen utan att shunta in ny värme från pannan. Jag överväger att öka Start stödvärme ytterligare, för det vore ingen katastrof om shunten under korta stunder bara återcirkulerar. Huset lär inte hinna kylas ut.

En annan faktor i sammanhanget är vilka effekter du har brännaren inställd på?

Ju lägre under börtempen, desto högre effektläge går den på (Min-Låg-Hög). Såvida den inte är inställd på att köra med Diff tank, då går den bara på Hög.

De faktorer som avgör hur snabbt panntempen sjunker ner till läget då elpatronerna går in beror på:

1) Uttagen effekt
2) Tillförd effekt
3) Total vattenvolym

1) Vid duschning tas det ut husets aktuella värmebehov + vv-uttaget. Det senare kan lätt överstiga 20 kW om man duschar hyfsat varmt & med bra flöde.

2) Eldad effekt x verkningsgrad, som väl är ca 90 % i den här pannan. Dvs om man eldar 20 kW så tillförs ca 18 av dessa till pannvattnet.

3) Pannan rymmer 142 liter. Uttag till rad.kretsen sker från denna volym

Det krävs 1,16 Wh för att värma en liter vatten 1°.

Hur länge kan ni duscha innan elpatronerna går in?

Antag:
Panntemp börvärde = X° (spelar eg. ingen roll eftersom det är diffen som avgör)
Panntempen vid duschens start = börtempen = X°
Start stödvärme = Y°
Uttag vid dusch = A W [OBS! Enhet]
Uttag till rad.krets = B W
Brännaren enbart eldar på läge Hög.
Inställd effekt Hög = C W
Verkningsgrad = 90% --> 0,9 x C W tillfört från pellets

Detta ger:

Duschtid utan elpatron = 142 x Y x 1,16 / (A + B - 0,9 x C)

Om nämnaren blir negativ så är tiden oändlig.

Manualer

Ifall du inte har manualer till din panna så kan du hitta dem t.ex. här:
http://biomontage.se/produkter/ariterm_ ... ing_30.pdf
http://195.67.82.150/ariterm/Expansions ... 71211L.pdf

Ariterm har gett ut ett antal olika upplagor beroende på t.ex. programvarans version. Det mesta är dock rätt lika.

Den nedre är till det expansionskort som styr shuntmotorn, ifall du har ett sånt (det är troligt).

Oekonomiskt?

Som svar på din egentliga fråga... det beror i slutändan på vad du betalar för elen resp. för pelletsen. Högst troligt är det billigare att värma pannvattnet med pellets än att göra det med el. Dvs ju högre "fallhöjd" du kan få till desto billigare duschar ni :-)

Sen är en annan fråga förstås hur mycket värmeförluster det evt. blir från pannan till omgivningen? Ju högre panntemp desto större temp.differens mot omgivningen --> större förluster... :? För att ytterligare krångla till det så måste detta dock betraktas utifrån om det verkligen är en förlust att pannan "läcker" värme till omgivningen. Om den står i ett rum du ändå vill värma upp så är det ingen förlust.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag kör bara på pellets, och jag gillar att duscha länge :)
Och jag har inte haft problem med mängden varmvatten.
Bör värde 85°. Och jag kör med difftank på 20°.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tilläggas bör väl att uttaget A ovan beror av ett antal faktorer: Temp på inkommande kallvatten, temp på uttaget vv, samt vattenflödet. Exempel: se här.

Sen är flera faktorer högst subjektiva. Vad är "duscha varmt", "duscha länge", etc? Kan någon svara objektivt & generellt på frågan "Hur långt är ett snöre"...? Det jag menar är att vad som för en installation av just den ägaren upplevs som fullt tillräckligt, kan för en annan upplevas som otillräckligt. F.ö. var frågan inte huruvida vv:t skulle räcka.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

M. Lindskog.

Jag skriver inte för att säga imot dig på något vis om det nu var det du trodde :oops:
Jag ville bara få trådskaparen uppmärksam på att varmvattnet "borde" räcka även utan elpatron. Och det skulle han tjäna pengar på :D Det är ju bara att prova! Blir frun sur får han väl köra el också :mrgreen:
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

@Becker: Det trodde jag inte heller :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bör som sagt kolla/mäta upp vilken effekt pannan är inställd på, är det fabriksläge så är pelletseffekten garanterat bara på 15 kW/70% matning.. Är de inte Ariterms shuntstyrning så stänger den aldrig o då blir det tunt om huset behöver 8-10 kW o brännaren bara har inmatad effekt på 15 kW= Ca 13,5 kW uteffekt.

Sen har M.Lindskog tagit upp resten :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

M.Lindskog skrev:@Becker: Det trodde jag inte heller :)
Cool :D

Till trådskaparen:
Hur har det gått??
Skriv svar