Luft i systemet, vill inte försvinna, samlas i cirkulationsp

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Luft i systemet, vill inte försvinna, samlas i cirkulati

Inlägg av Icecap »

Alla shuntmotorer har en manuell frikoppling! Som danei skriver är det ett sätt att ställa den manuellt, exakt hur man gör beror på märke och typ - men den möjlighet finns!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har den modellen. Man trycker in knappen och vrider. Motorn hakar i igen om den passerar inställt värde, men om man shuntar ut varmare än styrningen vill så kommer den aldrig att passera max.

Tomt expansionskärl innebär att det inte är fullt med vatten i systemet, då blir det luft. Nivån i kärlet kommer att variera, uppe vid skvallerröret när det är varmt och lägre när det är kallt, men det ska aldrig vara tomt.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Icecap skrev:Alla shuntmotorer har en manuell frikoppling! Som danei skriver är det ett sätt att ställa den manuellt, exakt hur man gör beror på märke och typ - men den möjlighet finns!
Jag menade inte att jag det inte finns. Men glöm inte att vår shunt väntar på att få bytas för den är paj..=/

Så när man trycker in ratten inåt på den, sen kan man vrida. Men när jag gjort det, så efter 30 - 60 sekunder hörs en ljudlig smäll och ratten smäller ut och automatiken tar över. Man hör innan hur automatiken försöker vrida men inte kan, men sen som sagt efter ett tag smäller manuella läget loss och pannan tar över.

När de hade haft bort shunten, så efter allt var ditsatt igen, då vägrade den gå på automatiken ens i automatikläge. Sen efter några h så small det i köket så jag trodde något exploderade, men det var shuntratten som 'åkt ut' till autoläge, och sen är den mycket envis på att hela tiden göra om det.
Så i nuläget, ska jag ha shunten stå på fullt för att kunna lufta, då måste jag slå av strömmen till pannan så den låter bli att gå in.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då är det väl bara att slå av den en stund.
Är inte PK!
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Expansionskärlet, det låter nu som det ev är vatten i botten men låter fortfarande tomt övre 3/4 - däremot är hela expansionskärlet varmt - det är ett bra tecken, väl?

4 h sen förra luftningen, aningens luft i pumpen (men den gick etc), vatten direkt i ena luftningsnippeln uppe och 3 sek luft och sen vatten i den andra nippeln.

Så, verkar tagit sig tillbaka till läget innan när det fungerade. Men ska det kunna börja om igen med massa luft nu eller är något fel då? Hur länge kan man få hålla på och tömma enorma mängder luft innan det är borta? (Systemet tömdes och återfylldes i tisdags)

Har provat ställa om pumpen till auto igen, hoppas verkligen inte eländet kommer igen bara för det
Senast redigerad av AlexandraW den sön 03 mar, 2013 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Icecap skrev:Då är det väl bara att slå av den en stund.
Tack - jag visste som sagt inte om det förstörde hela poängen, men då ska jag prova det inför nästa luftning senare ikväll!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att expansionskärlet är varmt är ett bra tecken. Höjd osv. är fint.

När man har haft systemet tömt finns det luft de mest konstiga ställen. Det som inte bubblar ut direkt, kanske för att det ligger ett ställe där rören lutar en aning fel, lösas i vattnet eftersom och när det sedan kommer till ett ställe med lägre tryck kan det släppa ur vattnet igen.

Så detta luftande kan du ha glädje av en stund fram.

Vissa delat vill egentligen gärna bubbla uppåt men cirkulationspumpen bromsat dom för att de vill bubbla "baklänges" osv.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

AlexandraW skrev: Så när man trycker in ratten inåt på den, sen kan man vrida. Men när jag gjort det, så efter 30 - 60 sekunder hörs en ljudlig smäll och ratten smäller ut och automatiken tar över. Man hör innan hur automatiken försöker vrida men inte kan, men sen som sagt efter ett tag smäller manuella läget loss och pannan tar över.
Det låter nästan som att den styr åt fel håll, men om det funkar kan det ju inte vara så.

Har du lite vatten i botten när det är varmt kan det vara tomt när det är kallt. Du bör nog fylla lite.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hur menar du med styr åt fel håll? Nyfiken mest (lika bra försöka lära sig så mycket som möjligt).

Fylla hur, på systemet? Det kommer ur skvallerröret direkt nu om jag försöker fylla.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Kommer det ur skvaller röret är expansionskärlet fyllt upp till den anslutningen. Då är det inte för lite vatten.

Om man manuellt shuntar ut fullt så kommer automatiken normalt sett att försöka sänka, då kommer den aldrig att haka i. Men om den är kopplad baklänges så kommer den i stället att fösöka öppna, då kommer den att haka i. Men å andra sidan skulle den alltid stå i ett ändläge om det var så, så det låter inte troligt. Jag fattar inte hur det kan bli som du beskriver.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ah då förstår jag. Men nej den står ju inte alltid i ändläge precis som du räknat ut, utan den shuntar som den ska på automatiken och ställer sig i läge som behövs. Däremot har den bråkat lite långt innan den började läcka, med att gå tillbaka till automatik när man har varit där och vridit manuellt på den. Den har då ibland fastnat endera på manuella läget, eller så har själva automatiken fått fnatt när den ska över till autoläget, och då t ex beslutat sig för att shunta ut fullt, och gå tillbaka till att shunta ut fullt när man manuellt ändrat.

Så frisk är den definitivt inte, men nu har den fått pippi åt andra hållet - den ska styra själv, punkt. Det gör den helt korrekt dock.

Jag hoppas den nya kommer snart, den borde ju komma i veckan.. Så man kan få det bytt, fylla om systemet igen, lufta "en gång för alla" och förhoppningsvis sen få det att fungera som det ska. Utan både läckage (det är ju iofs tätat nu) och luft.

Direktcitering borttagen. / Roli
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Det susar, gurglar och kluckar i elementen, kom massa luft igen när jag luftade (med pumpen på och shunten i läget pannan ville) under dagen.

Det är fortfarande rena vårbäcken i elementen, men ingen luft ens med shunten på full och pumpen avstängd, utan vatten direkt.

Jag begriper inte varför all luft inte vill komma ut, och hur det kan låta som det är MER luft nu än innan luftning? Alla element är varma, men det har de varit hela tiden knepigt nog??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror att luft sugs in i systemet genom automatluftaren före pumpen.
Stäng av pumpen, kolla så att systemet är fyllt.
Vänta 5 minuter och lufta sedan över allt.
Skruva sedan åt plastnippeln på automatluftaren.
Starta därefter pumpen. Förhoppningsvis håller nippeln tätt.
Du kanske får upprepa proceduren efter ett par dagar.

Detta är väl din avluftare? http://www.flowcontrol.se/index.php/dow ... /-/view/43
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När systemet blivit tömt så har man mycket luft i vattnet o det kan ta nån vecka att få bort all luft, för att skynda på att få bort luften kan du höja panntempen till Max el iaf 90 grader..
Varje gång du fyller systemet så kommer det även in mer syresatt vatten så fyll aldrig på i onödan..
Så länge du har problem med luft kör pumpen på max o förmodligen måste du stänga pannan för att shunten ska gå få att vara öppen, Pumpen kan du lufta varje gång du passerar en tid framöver..
Pumpen i autoläge ska inte göra nån skillnad nu utan den går hela tiden så länge det är kallare ute än vald temp för pumpstopp som brukar vara +17 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Pannan har redan börtemp på 90 grader. Utvatten varierar beroende på utetemp men igår körde jag 70 gradigt vatten ut på systemet för att se om det hjälpte.

Alla element är varma (och det blir bastu av att ha alla elementen på max) - men luften den tycks trivas.
Pumpen är mitt emot toaletten så jag har luftat varje gång jag går på toa, inte varit speciellt mycket luft i den nu senast och två nätter har den gått hela natten utan att stanna för luft.

Elementen varierar mellan att jag får vatten direkt till att det pyser luft i 2-4 minuter.

Men bubblet är kvar.

Och lufta har jag hållit på med i en dryg vecka nu, och det är ju absolut bättre, men det tycks inte riktigt vilja gå till bra? Men är väl bara fortsätta då.

Ska prova stänga automatluftningsventilen som jag fick tips om, idag byts shunten också (så nu får jag börja om hela luftningsrallyt)
Skriv svar