Bulkfundering

Skriv svar
Nallen
Späd planta

Bulkfundering

Inlägg av Nallen »

Hejsan
I mitt hus finns ett ej fungerande bulkförråd byggd av föregående ägaren.
Dom testade fylla 1 gång ,men han hade inte tätat ordentligt ,och för klen dörröppning så hela källaren fylldes med damm och pellets så han gav upp.
Sitter ett inlopp utan ränna dock, 20cm från taket,och ett 25cm spirorör som avluftning.
Utrymmet är 1.37B 2.37L och höjd till inlopp 1.87, det blir dryga 6kubik (effektivt utrymme för pellets) så det skall väl räcka för 3ton pellets?

Golvet ligger dryga 12 cm över mitt ordinarie golv,så jag funderade på att borra upp för montage av skruv i golvet.
Skulle klara mej med 3M flex fram till brännaren (AC3).
Kan jag använda min originalmotor från 1.5M mataren som kom med brännaren (rött motorskal ecotech), eller ska man satsa på en ny?.
Kommer inte att bli några böjar annat än lutningen från botten upp så högt jag har till att mata in i brännaren (ca 1m ).

Synpunkter och tips välkommna

/Nalle
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall skruven ligga i botten på dit bulkförråd?

Om så är fallet så räcker nog inte "den lilla röda motorn", den är för klen.

Min skruv, som matar ut till luftmatningen ligger i bulkförrådetsgolvet och är ca 2 m lång, drivs av en 3-fas motor på 0,25 kW.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nallen
Späd planta

Inlägg av Nallen »

Joo misstänkte den var för klen för bottenmontage,,hittade info gud vet var om detta nån timme efter jag postade.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:Skall skruven ligga i botten på dit bulkförråd?
Min skruv, som matar ut till luftmatningen ligger i bulkförrådetsgolvet och är ca 2 m lång, drivs av en 3-fas motor på 0,25 kW.
Har du koll på hur många varv den gör per minut? Hittade några 3-fasmotorer med 20 RPM i olika storlekar som jag tänkte driva en flexiskruv på 8-10 meter med en 90 och en 45 gradersböj. Tänkte att motorn skulle sitta i bortre änden av förrådet och skjuta in pellets med skruven till brännaren för att slippa ha en tung motor hängandes i taket.
250 W (120Nm) och 550 W (255 Nm) kanske räcker till den långa skruven till bulkförrådet, eller vad tror ni? 120 Watts motorn kan jag väl endast använda till en rak skruv från ett eventuellt mellanförråd.

Kärnskruven som skall vara under förrådet. Är det bara ett rör man kompletterar med inuti flexiskruven? Antar att röret skall täcka alla intagsöppnngar så att det inte blir för fullt i skruven.

Är det 90mm rör och 75 mm skruv som gäller för längre avstånd eller kan man köra med 75 mm rör och 55 mm skruv?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Kärnskruven som skall vara under förrådet. Är det bara ett rör man kompletterar med inuti flexiskruven? Antar att röret skall täcka alla intagsöppnngar så att det inte blir för fullt i skruven.

Är det 90mm rör och 75 mm skruv som gäller för längre avstånd eller kan man köra med 75 mm rör och 55 mm skruv?
Här är det bara ett koppar rör i skruven o helt riktigt ska det täcka alla öppningar..

Thermia kör då med 75 mm rör upp till 24 meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Thermia kör då med 75 mm rör upp till 24 meter..
Fungerar det bra? Ingen som har åsikter om 90 eller 75 mm fungerar bäst eller är mest prisvärd?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

jag kör Thermia 75 rör 11,5 meter.. med 2st 45 graders böjar & 1 90 graders böj..

So far so good..

undrar om det verkligen går att skjuta fram pelletsen.. borde inte skruven expandera lite då? så risken att det fastnar är större? om man som nu drar fram pelletsen så om det blir stopp trycks skruven ihop lite..

Men Skruven är ju styv som bara den, det kanske funkar.. Om det funkar så är det ju helt klart en mycket bra fördel... !

Thermias skruvar kommer i 12 meters längder har jag fattat det som.. Antar att man skarvar ihop 2 st för att få just 24 meter..

1360 r/m står det på min motor (stora från Thermia)
Märke:BMVI
0,12KW
50Hz
140V
1,20A
1360 r/m

på själva motorn sitter det en vxl låda typ..

Märke: Varvel
Artikel: SXA06335114 RB.5
Samt en grej till
Artikel: FRA63/40 R140

Så varvtalet på själva skruven vette gudarna.. men det kanske man kan hitta på google?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:
Roli skrev:Skall skruven ligga i botten på dit bulkförråd?
Har du koll på hur många varv den gör per minut? Hittade några 3-fasmotorer med 20 RPM i olika storlekar som jag tänkte driva en flexiskruv på 8-10 meter med en 90 och en 45 gradersböj. Tänkte att motorn skulle sitta i bortre änden av förrådet och skjuta in pellets med skruven till brännaren för att slippa ha en tung motor hängandes i taket.
250 W (120Nm) och 550 W (255 Nm) kanske räcker till den långa skruven till bulkförrådet, eller vad tror ni? 120 Watts motorn kan jag väl endast använda till en rak skruv från ett eventuellt mellanförråd.
Min motor ger 1400 rpm enligt skylten och om jag tolkar uppgifterna på växeln rätt så reducerar den 65/1. Vilket skulle ge 21,5 rpm på skruven.

Detta stämmer bra med dina uppgifter enligt ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Per-Erik skrev:1360 r/m står det på min motor (stora från Thermia)
Märke:BMVI; 0,12KW; 50Hz; 140V; 1,20A; 1360 r/m

på själva motorn sitter det en vxl låda typ..
Artikel: SXA06335114 RB.5
Artikel: FRA63/40 R140

Så varvtalet på själva skruven vette gudarna.. men det kanske man kan hitta på google?
Tack för en detaljerad beskrivning av ditt system!
Helt rätt Per-Erik på www.varvel.com fanns fakta:
SXA 063 Står för ev viss fysisk storlek, 351 står för utväxlingen 1:3,51 resten har med motorns fysiska storlek och infästning att göra. Efter denna är ditt varvtal nere på 400 RPM

Dn sista växeln drar ner det ytterligare till mellan 2 och 9 RPM. Saknar några siffror för att bestämma det. Kanske kan man se i utloppet eller på ett ändlager?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Här är det bara ett koppar rör i skruven o helt riktigt ska det täcka alla öppningar..

Tack André, har du någon diameter på kopparröret? Det måste ju få plats inne i skruven så det kan väl högst vara en 45mm. Sitter den fast i ändlagret så att den inte kan vandra iväg med pelletsen :) Eller är den bara inklämd i flexskruven?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Tack André, har du någon diameter på kopparröret? Det måste ju få plats inne i skruven så det kan väl högst vara en 45mm. Sitter den fast i ändlagret så att den inte kan vandra iväg med pelletsen :) Eller är den bara inklämd i flexskruven?
Det är en låsanordning i hylsan längs ut på skruven så röret sitter fast..

Hmmm har fullt med pellets över skruven nu men ja tror de va 22mm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar