Då började röken ur skorstenen bli synlig samt blev det blanka beläggningar både i pannan och rökgaskanalerna.
En servicetekniker justerade fläkt och matning efter instrument för "perfekt" förbränning och röken ur skorstenen blev osynlig igen.
Teknikern lovade också att de blanka beläggningarna skulle försvinna på några månader.
Nu har dessa månader passerats med råge men de blanka beläggningarna är kvar trots rengöring med viska. Röken är dock osynlig i både rökgaskanalens lucka och skorsten men även sotaren reagerade på beläggningarna.
Nu till "spik"-metoden, som verkar vara uppfunnen av Icecap?
Igår, efter att ha rengjort pannan, stoppade jag en bult i rökgastermometerhålet för att se utvecklingen.
Här en bild vid start:
Efter 24h ser bulten ut så här:
Syns inte så väl på bilderna men det är en blank och hård yta på bulten som ej smiter av sig, liknande den i pannan och rökgaskanaler.
Enda sättet att få bort den är med stålborste.
Förbränningen verkar alltså vara långt ifrån perfekt trots att ingen rök syns i rökgaskanal eller skorsten?
Antar att fläkten måste ökas för att få bättre förbränning - synpunkter?