Pannan rostar ihop - hur få ut asklådan?
Pannan rostar ihop - hur få ut asklådan?
Har problem med rost i pannan. Jag tror att asklådan rostat fast och vet inte hur jag skall få ut den. Har dragit i handtaget så att framsidan på lådan bågnar, har bänt uppåt så att pannan lyfts från kolvet, har knackat med hammare och gummiklubba. Har med mejsel bänt isär låda från panna där jag kommer åt (inte undersidan och inte längst in) Men lådan sitter som fastsvetsad. Törs man spraya med 556 i en panna (i den smala spalten mellan panvägg och låda)?
Bakgrund: Tog senast ut asklådan och sotade för en månad sedan. Det brukar finnas rostangrepp på lådan och efter sotning rinner det kondensvatten ut på golvet. Problemet är normalt sett störst efter sommarhalvåret då det eldas lite. Vem vet om hur mycket kondens under nomal drift som man inte ser på golvet Man kan tycka att pannan är felkonstruerad med en helt slät undersida på asklådan - stor yta som kan rosta fast.
Bakgrund: Tog senast ut asklådan och sotade för en månad sedan. Det brukar finnas rostangrepp på lådan och efter sotning rinner det kondensvatten ut på golvet. Problemet är normalt sett störst efter sommarhalvåret då det eldas lite. Vem vet om hur mycket kondens under nomal drift som man inte ser på golvet Man kan tycka att pannan är felkonstruerad med en helt slät undersida på asklådan - stor yta som kan rosta fast.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Re: Pannan rostar ihop - hur få ut asklådan?
Det är inte så att din panna läcker? Vad skulle det komma kondensvatten ifrån? Pannan är ju varm..
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Ingen pellets (än).
En laddpanna kan bli riktigt kall mellan eldningarna, då blir det kondens när brännaren drar igång. Särskilt sommartid som TS skriver, samma sak för vedeldarna.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Läckage kan också vara en källa till vattnet utöver kondens. Jag har Kondensen har tidigare gett sig till känna genom rinn-spår utanpå skorstenen ut från pannan. En sak som kanske kan tala för läckage i pannan är luft som kommer in i systemet någonstans ifrån. Har intensivt jagat luftproblemen i ett halvårs tid nu och trodde problemen var lösta med upptäckten av en läckande packning till en pump. Men luften börjar så smått ge sig till känna igen.
Kondens får jag nog leva med även om de problemen nog kan minskas. OM jag nu får ut asklådan ur pannan så funderar jag på att ytbehandla lådan på något sätt så att den inte rostar fast så lätt. Vad kan man tänkas lägga på?
Kondens får jag nog leva med även om de problemen nog kan minskas. OM jag nu får ut asklådan ur pannan så funderar jag på att ytbehandla lådan på något sätt så att den inte rostar fast så lätt. Vad kan man tänkas lägga på?
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Blir det varmt där under? Annars kanske smörja med nåt fett? Annars kallgalva och lacka med värmebeständig lack.
Edit: men jag måste tillägga att jag aldrig sett tillstymmelse till kondens i våran panna, men å andra sidan är ju den antik i konstruktionen, så den kanske inte beter sig på samma sätt.
Edit: men jag måste tillägga att jag aldrig sett tillstymmelse till kondens i våran panna, men å andra sidan är ju den antik i konstruktionen, så den kanske inte beter sig på samma sätt.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Ingen pellets (än).
Ingen pellets (än).
Kanske skulle lägga in en ny plåt i botten ex vis en rostfri MA253 som svetsas fast med P5 eller ok 67.70 och sen tillverkar en asklåda i rosfritt ifall det ofta är kondensproblem för att slippa det i framtiden
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Det är väl så här din panna ser ut.
http://195.67.82.150/ariterm/Bionet+12- ... ow-res.pdf
Vad har du för rökgastemp?
Nu har det ju varit den kallaste våren på länge,så det är ju inte nån sommarkörning direkt.
http://195.67.82.150/ariterm/Bionet+12- ... ow-res.pdf
Vad har du för rökgastemp?
Nu har det ju varit den kallaste våren på länge,så det är ju inte nån sommarkörning direkt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ritningen stämmer bra. Att det varit kallt på sistone gör det konstigt att lådan skulle rostat fast nu, även om jag hade konensvatten på golvet efter senaste asktöming och sotning. En ide' från en kollega som dykt upp är att sot och aska som hamnat bredvid asklådan skulle kunna kila sig fast då man spänner fast lådan efter töming. En möjlighet att slå ut asklådan skulle kunna vara att nyttja en glidhammare eller liknande som krokas fast i handtaget. Skall testa så snart jag får tag i något sådant verktyg.
Vad gäller insmörjning med fett så blir aldrig lådbotten särskilt varm, så jag ser inget uppenbart problem att göra så.
Vad gäller insmörjning med fett så blir aldrig lådbotten särskilt varm, så jag ser inget uppenbart problem att göra så.
Samma broblem hade jag, ny bionet å gammal skorsten den första sommaren.
Nu är det slang i pipan men lådan kan fasna lite på lågsäsång.
(metall blir 11 ggr störe vid rost)
Nu är det slang i pipan men lådan kan fasna lite på lågsäsång.
(metall blir 11 ggr störe vid rost)
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Skam den som ger sig, Nu är lådan ute efter mycket nackande och kraft med hävstång. Har knackat och borstat bort en hel del rost. Det har rostat hål på ett hörn av asklådan efter drygt 3.5 års drift. Och det finns en hel del rostangrepp i pannan under och runt asklådan Får nog köra på sol+el ett tag nu tills ett antal problem är lösta.