ni som kan oljebrännare
ni som kan oljebrännare
Har lite eldningsolja kvar i en tank som ska tas bort. Har monterat en gammal oljebrännare Bentone Miljönär på pannan.
Den har 2 oljeslangar, en in och en ut från brännaren. Från min oljetank kommer bara en ledning som avslutas med ett filter. Kan jag plugga igen oljeledningen ut från oljebrännaren utan att det blir någon skada innan jag startar brännaren?
Den har 2 oljeslangar, en in och en ut från brännaren. Från min oljetank kommer bara en ledning som avslutas med ett filter. Kan jag plugga igen oljeledningen ut från oljebrännaren utan att det blir någon skada innan jag startar brännaren?
Focus Nova med Eurofire
Re: ni som kan oljebrännare
Ganska säkert inte. Trycket till munstycket kommer då att bli alldeles fel.
Men jag kan tänka mig att en T-koppling kan fungera, då kan överskottet gå tillbaka till matningsslangen.
Men jag kan tänka mig att en T-koppling kan fungera, då kan överskottet gå tillbaka till matningsslangen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Googla lite...
Oljebrännaren kan pluggas för att köra matning utan retur alternativt kan du beroende på mängd olja dra ner båda slangarna i en OLJEBESTÄNDIG hink och tappa upp oljan i den.
Det korrekta är givetvis att antingen plugga brännaren korrekt och trimma den för detta nya driftsätt alternativt köra med en Tigerloop men den betalar sig oftast inte om det bara är lite olja kvar.
Hint pluggen sätts i oljepumpen på sidan av brännaren om du vill köra med bara en slang...
/Peter
Oljebrännaren kan pluggas för att köra matning utan retur alternativt kan du beroende på mängd olja dra ner båda slangarna i en OLJEBESTÄNDIG hink och tappa upp oljan i den.
Det korrekta är givetvis att antingen plugga brännaren korrekt och trimma den för detta nya driftsätt alternativt köra med en Tigerloop men den betalar sig oftast inte om det bara är lite olja kvar.
Hint pluggen sätts i oljepumpen på sidan av brännaren om du vill köra med bara en slang...
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Plugg till oljepumpens utgång har jag redan gjort. Risken skulle vara att trycket i pumpen blir för stort och att munstycket sprutar för mycket olja. Har oljebeständig slang så bäst är kanske att borra upp pluggen och ansluta slangen där och sedan ha matningen från en oljedunk med båda slangarna nedstuckna och cirkulera oljan.
Googlade lite men tycka hit och dit kan jag göra själv.
Googlade lite men tycka hit och dit kan jag göra själv.

Focus Nova med Eurofire
Nåja, brännarna är gjorda för att kunna hantera singelmatning utan retur står beskrivet i brux exakt hur du ska göra lite olika beroende på vilken pump som sitter på brännaren, vissa räcker det med en plug vissa vill ha en liten invändig tapp som leder flödet, därav rådet att googla då din beskriving inte pekade ut vilken modell på brännare du har, Bentone miljönär är ung som att säga att det är en Volvo.
Vilken modell, tillverkningsår serienr eller enklare en bild på inkråmet så får du nog ett bättre svar.
Du ska inte borra några pluggar eller koppla några slangar på brännaren, den ska vara utrustad med skruvade kopplingar med stålspunnen slang avsedda för ändamålet och kopplad enl tillverkarens anvisning.
Bygg ingen egen tank utan mitt "felaktiga råd" med en hink var för att kunna elda upp slattar på 20-30 liter
Någonting du inte vill ha på golvet är olje slabbet bara ett par lite olja förstör ordentligt både i avlopp och hemmiljö, en utspilld säck pellets är ju till skillnad mot olja bara att dammsuga upp.
/Peter
Vilken modell, tillverkningsår serienr eller enklare en bild på inkråmet så får du nog ett bättre svar.
Du ska inte borra några pluggar eller koppla några slangar på brännaren, den ska vara utrustad med skruvade kopplingar med stålspunnen slang avsedda för ändamålet och kopplad enl tillverkarens anvisning.
Bygg ingen egen tank utan mitt "felaktiga råd" med en hink var för att kunna elda upp slattar på 20-30 liter
Någonting du inte vill ha på golvet är olje slabbet bara ett par lite olja förstör ordentligt både i avlopp och hemmiljö, en utspilld säck pellets är ju till skillnad mot olja bara att dammsuga upp.
/Peter
Hej
Lite info ...
Angående oljepumpar så finns det många fabrikat o modeller av oljepumpar!!
Om pumpen har monterats för sug + retur för olja = 2 rörs system
Om retur röret / slang skall pluggas måste en plugg skruvas ur pumpen den kallas "baypass"
När denna är borttagen kan överskotts oljan cirkulera runt inne i pumphuset.
Var pluggen sitter / finns inne i pumpen är beroende av modell av oljepump
men de flesta pumpar har pluggen innanför retur röret /slangen utgång !!
några pluggar har vanligt mejselspår men de flesta har 4 mm insex grepp...
Viktigt att veta !!
Vad som händer om pluggen inte monteras ur är att packningen vid pumpens axel sprängs pågrund av kraftigt övertryck som bara har den vägen att gå därför blir packningen utsatt för allvarlig skada !!!
En trasig axel tätning (packning) sprurar regält med olja och det beror på att olje trycket kan ligga runt 15 till 20 kg / cm²
Lite info ...
Angående oljepumpar så finns det många fabrikat o modeller av oljepumpar!!
Om pumpen har monterats för sug + retur för olja = 2 rörs system
Om retur röret / slang skall pluggas måste en plugg skruvas ur pumpen den kallas "baypass"
När denna är borttagen kan överskotts oljan cirkulera runt inne i pumphuset.
Var pluggen sitter / finns inne i pumpen är beroende av modell av oljepump
men de flesta pumpar har pluggen innanför retur röret /slangen utgång !!
några pluggar har vanligt mejselspår men de flesta har 4 mm insex grepp...
Viktigt att veta !!
Vad som händer om pluggen inte monteras ur är att packningen vid pumpens axel sprängs pågrund av kraftigt övertryck som bara har den vägen att gå därför blir packningen utsatt för allvarlig skada !!!
En trasig axel tätning (packning) sprurar regält med olja och det beror på att olje trycket kan ligga runt 15 till 20 kg / cm²
Tillverkar rökgasutrustning
Tack Olle45.
Ska titta efter något förbipass.
Finns ju inte handbok att ladda ned för den vanliga brännaren Bentone 10V
Ska titta efter något förbipass.
Finns ju inte handbok att ladda ned för den vanliga brännaren Bentone 10V
Focus Nova med Eurofire
Hej,
Google är en väl fungerande sökmotor:
http://lmgtfy.com/?q=bentone+manual
Länk 2 är en PDF som på sidan 26 har en bild på en pump, på sidan 27 står det hur du konverterar mellan 1 och 2 rörs installation.
Bentone 10V är en lång serie på brännare som tillverkats i många år, den har således reviderats med olika pumpar under åren, länken jag hänvisar till har samma pump som senare årgångar...
Jag har sagt det förr en bild på inkråmet i brännaren och du får mera specifik hjälp.
/Peter
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 4034,d.bGE
Google är en väl fungerande sökmotor:
http://lmgtfy.com/?q=bentone+manual
Länk 2 är en PDF som på sidan 26 har en bild på en pump, på sidan 27 står det hur du konverterar mellan 1 och 2 rörs installation.
Bentone 10V är en lång serie på brännare som tillverkats i många år, den har således reviderats med olika pumpar under åren, länken jag hänvisar till har samma pump som senare årgångar...
Jag har sagt det förr en bild på inkråmet i brännaren och du får mera specifik hjälp.
/Peter
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 4034,d.bGE