Nibe Pellux200, något att hänga i granen?

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!

Nibe Pellux200, något att hänga i granen?

Inlägg av FRS05 »

Hej

Finns en Pellux200 från 2007 på blocket nu för ett skapligt pris med en Pellux PB-10 brännare till. Inte en panna jag egentligen tänkt mig men det kan ändras. Vad säger ni om pannan? Det har gjorts en uppdaterad version av pannan i alla fall så jag hittar inga korrekta manualer på Nibe. Den här har manuella vred på högersidan av pannan medan den nyare versionen verkar ha PLC styrning i "toppen" av pannan. Blir inte riktigt klok på om där är automatisk uraskning på denna pannan?

Brännaren har vad jag inte kan se någon automatisk uraskning heller och det är just bekvämligheten som jag är ute efter. Så med installation av pannan, eventuellt ny brännare så blir det nog inte så billigt ändå....
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
psau
Energiprofet!

Re: Nibe Pellux200, något att hänga i granen?

Inlägg av psau »

Finns manualer på Nibes hemsida leta lite till :-)

Men nej det är inte automatisk sotning av denna panna, den har Nibes vanliga veckade turbulatorer.

I övrigt en vettig panna lite liten ask låda men trevlig och lätt sotad, brännaren nje hrmm inte min favorit funkar säkert men inget jag skulle köpa dock kan du ju sälja den och köpa en vettig brännare.

Men ska du hålla på att plocka delar och sälja överblivet kan du likaväl vänta på en automatsotande panna eller köpa nytt..
En Pellux till "rätt" pris är ok men hoppa överpriser...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
FRS05
Energiprofet!

Re: Nibe Pellux200, något att hänga i granen?

Inlägg av FRS05 »

http://www.blocket.se/kalmar/Komplett_p ... ?ca=20&w=3

Det går väl inte annat än att säga att sakerna ligger bra i pris. Fast det känns lite som om jag inte åtgärdar de problemen jag vill med den här lösningen. Det blir ett mellanting mellan alltihopa som jag vill ha fixat.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar