elpatron, driftkostnad?
elpatron, driftkostnad?
Ni som kör med elpatrondrift under sommaren på eran panna.
vad kostar det er i månaden cirka?
berätta gärna vad ni har för panna/elpatron och hur många liter etc etc...
jag har alltid eldat för mitt varmvatten året runt, så jag har ingen koll
vad kostar det er i månaden cirka?
berätta gärna vad ni har för panna/elpatron och hur många liter etc etc...
jag har alltid eldat för mitt varmvatten året runt, så jag har ingen koll
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Re: elpatron, driftkostnad?
Kolla i manualen Grey. Lägg in kw pris på el så räknar pannan ut drift kostnaden.

" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
Varför köra med el? Förbrukar mellan 2-5 kg/ dygn med duschande tonåringar,tror inte det blir billigare med el...
Mvh//Dave
Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Låg på ca 3.5 kg/dygn nu i sommar då med duschande och handdiskande. Nu har det börjar närma sig nollan på nätterna så då har det ökat till ca 6.5kg/dygn. Så håller med tror faktiskt inte det blir billigare med elpatronen (borde ju vara ganska dålig verkningsgrad?) och att få en vvberedare inköpt+installation då har du bra många pall pellets så det känns ännu mer långsökt.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Ok nå jag kör med pelletsen nu och det är inte mycket det går åt per dygn,
Var bara lite intresserad hur andra gör och om dom kör med elpatron, vad det kostar i så fall
Var bara lite intresserad hur andra gör och om dom kör med elpatron, vad det kostar i så fall
Jag kör inte med elpatron annat än i nödfall. Men för några år sedan körde jag elpatron för VV när jag gjorde om lite rördragning och installerade solfångare.
Min elpatron sitter högt monterad i min acktank och värmer de översta 300-400 litrarna. Ungefärlig elförbrukning för VV var 8-9 kWh per dygn, om jag inte minns helt fel (finns skrivet om detta på annan plats i forumet).
Numera står solfångarna för VV produktionen under sen vår till tidig höst och pelletspanna går in som reserv efter det att jag bytte brännare till en Bioline 20 hösten -10. Så min elpatron blir reserv till reserven under sommarhalvåret och reserv till pellets under uppvärmningssäsongen.
Min elpatron sitter högt monterad i min acktank och värmer de översta 300-400 litrarna. Ungefärlig elförbrukning för VV var 8-9 kWh per dygn, om jag inte minns helt fel (finns skrivet om detta på annan plats i forumet).
Numera står solfångarna för VV produktionen under sen vår till tidig höst och pelletspanna går in som reserv efter det att jag bytte brännare till en Bioline 20 hösten -10. Så min elpatron blir reserv till reserven under sommarhalvåret och reserv till pellets under uppvärmningssäsongen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Och till VV är energiåtgången uteslutande beroende på hur familjen förbrukar VV - samt såklart om man har en usel anläggning som kastar bort energin i onödan.
Alltså är det omöjligt att jämföra rakt av, ena familjens siffror har en helt annan storlek än den andras.
Men då el har en verkningsgrad på 100% är det inte så illa, å andra sidan koster den (enl. min erfarenhet) mer per Wh så att det i slutändan går jämt ut ±mycket lite.
Skillnaden kan alltså i grunden vara om man ska investera eller inte.
Alltså är det omöjligt att jämföra rakt av, ena familjens siffror har en helt annan storlek än den andras.
Men då el har en verkningsgrad på 100% är det inte så illa, å andra sidan koster den (enl. min erfarenhet) mer per Wh så att det i slutändan går jämt ut ±mycket lite.
Skillnaden kan alltså i grunden vara om man ska investera eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ok då är det kanske inte så dumt och köra med pelletsen året runt..
Tycker faktiskt nästan inte syns på förrådet efter 1 vecka , har ett litet veckoförråd
Så jag får väl vara nöjd..

Tycker faktiskt nästan inte syns på förrådet efter 1 vecka , har ett litet veckoförråd
Så jag får väl vara nöjd..