Ryker in som *** när jag startar brännaren

Skriv svar
MårtenL
Ungskog

Ryker in som *** när jag startar brännaren

Inlägg av MårtenL »

Hej! Behöver hjälp.
Jag har en TB mini brännare. När jag startar den nu ryker det upp vid glasen och ut i varenda hål i pannan. Jag bytte fläkten i våras så den funkar. Den lyckas tända uppmen sen känns de inte som röken trycks upp i skorstenen utan kommer ut i pannrummet istället. Sen visar det felkod E4 som då är att brännaren är för varm. Den har funkat bra nu i sommar när jag har tänt pannan.
Vad kan det vara för fel och hur löser man det? Tacksam för svar.
Mvh mårten
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Ryker in som *** när jag startar brännaren

Inlägg av micke_932 »

Ingen som har byggt något i skorstenen ?
glömt något spjäll i stängt läge ?
Har du kollat så där är något vettigt drag i skorstenen (ifall det hänt något) ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
MårtenL
Ungskog

Inlägg av MårtenL »

Det jag kan se så ser de fint ut i skorstenen... Hur testar man draget i den då?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det låter ju i alla fall som att draget är för dåligt någonstans, typiskt att det ryker in och brännaren överhettar.

Lyft ur brännaren och tänd en tändsticka i hålet i pannluckan och se om den dras in i hålet, då kan du ju se om där är något lite drag i den i alla fall, eller tänd eld på lite papper inne i pannan och se var röken tar vägen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
MårtenL
Ungskog

Inlägg av MårtenL »

Jag testade å elda lite papper i pannan nu men när ja tänder innanför hålet där brännan sitter tycker ja det är sådär drag men om ja tänder där man kan elda med ved är det bättre drag. Sen såg jag att det sitter en plåtbit som typ täcker springan mellan där man eldar med ved och där pelletsen eldas. Ja testade att ta bort den och tände sedan ett papper där brännan sitter. Det blev lite bättre. Vad har den plåtbiten för syfte?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Den skall leda rökgaserna nedåt i ved-delen för längre rökgasväg.
Ta bort den om det fungerar bättre, men sätt tillbaka den när det blir kallare ute och draget blir bättre.
Har du en CTC 265?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
MårtenL
Ungskog

Inlägg av MårtenL »

Ok, men det har ju funkat med den innan. Ja får ta hit en sotare nästa vecka å se efter det.
MårtenL
Ungskog

Inlägg av MårtenL »

Ah jag har en sån panna
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Du kan med all säkerhet koncentrera dig på draget i skorstenen för du har väl inte byggt om ventilationen i huset så du har fått undertryck? Du har väl tillräckligt med friskluft in till pannrummet och inga stängda spjäll? Jag har haft kråkor som byggt i skorstenen och kunde ösa ut en skottkärra med skräp. Svetsade snabbt ihop ett skyddsgaller till skorstenen men inte gav de sig för det, men nu är det frid och fröjd för fåglar de lärde sig över tiden att det inte lönade sig att fortsätta. Gör en totalsotning av pannan och skorstenen, så vet du säkert att det inte är det som spökar. Kör fläkten och lyssna att den går som den skall. Kan ju vara motorkondensatorn som lagt av. Försök att få låna en mätare, så du kan mäta draget i skorstenen eller låt sotaren göra det då han kommer. Ligger man marginellt i draget kan det bli nödvändigt med en avgasfläkt. Din panna gick ju bra innan, så det bör inte vara något sådant. Du har inte ökat effektuttaget? Kan bli för mycket rökgas för det befintliga draget.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Har du inte tryckt in spaken för spjället längst uppe till vänster på pannan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar