Vedeldning i min panna...

Här diskuteras allt kring vedeldning
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

Hej!

Vill presentera mig som en landsbygdsbo som är relativt ny på det här med vedeldning.
Har läst en hel del om vedeldning på en del forum och artiklar - samt hur man kan förbättra verkningsgraden i sin panna genom turbulatorer, koll på rg-temp, bygga extra keramisk förbränningskammare m.m.

Jag har en EGOR EV 115 kombi som det endast eldast olja i sedan 1985. När vi tog över huset för tre månader sedan har jag endast eldat ved.

Mina funderingar just nu i denna tråd är lite om hur man bäst eldar när man har denna panna. Även vad sekundär/primär-luft är.

Har en lucka längst ner på pannan som jag kan öppna för att ta ut roster och där brännaren satt tidigare. denna lucka har en lucka på sig(mindre med kedja som öppnar och stänger via en arm till en shunt).

2 decimeter ovanför denna lucka har jag en påfyllningslucka med en ratt på som jag kan öppna och stänga(primärluft?).

Där brännaren tidigare satt är det nu en rund bricka med en svart "knopp" på som sitter fast med två svängarmar.

Kommer lägga upp bilder på pannan m.m. Tänkte i första hand höra lite om erfarenheter kring denna panna?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av danei »

Nu får jag gissa lite på hur pannan ser ut, så något fel kan smyga sig in.

Det är inte en shunt som är kopplad till den lilla luckan. Det är en dragregulator. Den varierer primärluften beroende på panntemperaturen. Vredet på den övre. Luckan är sekundär luften. Den typen av panna är inte särskilt effektiv. Jag gissar att du inte har någon ackumulatortank och att du måste elda ofta.

Ska du fortsätta att värma med ved skulle jag rekomendera en mordernare panna och ackumulatortank.

Under förutsättning att jag inte totalt har missförstått panntypen.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

Precis! Det är en shunt som styr luckan. Det är 110 liter vvb inbyggd och har en pannvolym på 280 liter.
Ingen ack inkopplad men kommer kopplas in en 500 liters nästa vecka.

Eldar jag på morgonen vid 08:00 så kan vi tre i familjen duscha och har varmvatten tills dagen efter!

Jag letar efter sätt att effektivisera pannan... Igenom hur man eldar, keramik, modifieringar m.m..
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Du skulle kunna lägga upp en bild på pannan framifrån och bakifrån.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

xdigger skrev:Du skulle kunna lägga upp en bild på pannan framifrån och bakifrån.
Kommer imorgon! :)
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av xdigger »

Ahh, men läs instruktionen som eldvin har länkat till, fanns både bilder och allt. :) Där står i detalj hur du eldar din panna!! :) Läs först instruktionen där, sen kan du ta min text som en liten vägledning bara.

Primärluft är den luckan som kedjan är kopplad till, justera öppningen på den gör du genom att vrida på den svarta ratten vid stången som drar i kedjan. Den luften är den som veden får direkt. Sekundärluften har du på påfyllningsluckan tyckte jag det stod, det är en tallriksventil, sekundärluften slutförbränner rökgaserna så du får lite mer utbyte av veden. Skulle tippa på om du har efter att du tänt primärluckan ca 15mm öppen i nederkant och tallriksventilen utskruvad så du har en glipa på ca 3-4mm så borde du kunna utgå från det när du börjar elda, sen tycker jag att du ska montera en rökgastermometer på rökröret finns på clas ohlson för 100kr ungefär, en sån har jag. I grova drag kan man säga att man justerar rökgastempen med primärluckan och finlirar med sekundären för att få en bra förbränning, svårt att förklara exakt hur det fungerar, men på vissa pannor kan man glutta in via sekundärventilen och se att det tänds en efterlåga när den är rätt justerad. Det är även värt att nämna att du ska försöka hålla rökgastempen runt 200-300 grader, lite beroende på hur bra pannan brinner. På min Egor V25 så brinner den bäst vid 250-300 grader ungefär, under det så vill den inte riktigt tända efterlåga, detta är gamla pannor och det är svårt att hålla rökgastempen så låg som dom flesta rekommenderar(ca 180-220) eftersom dom inte brinner nåt bra då(oftast).
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

När man ställer primär luften så eldar man tills pannan är 80 grader.Då justerar man kedjan så luftluckan är stängd.Klart! Man vrider upp sekundär lufts rosetten en 4 varv ungefär .Sen ställer man dragbegränsaren på ca 15-20 hP och låter bli sjället.Drag begränsare skall monteras om det inte är gjort! Annars snackar vi 5-600 grader ut i skorsten under en längre tid vilket inte är att rekommendera.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av danei »

isn skrev:Precis! Det är en shunt som styr luckan.
Nej det är det inte, läs mitt inlägg en gång till.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

Eldvin skrev:Du kan nog kolla lite på denna. http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 1566052500
Tack! Där vinkeln är(vinkeln på rökröret - i 45 graders vinkeln har jag monterat en rökgastermometer) - Mätte upp 480c i en osotad panna med 5kg torr björkved. Igår sotade jag den rejält och uppnådde max 310c... Gjorde stor skillnad...

En dragbegränsare, vart monterar man den bäst?

En annan fundering jag har är om man kan förbättra förbränningen genom keramik eller liknande?
Även om det finns möjlighet att koppla in ack-tanken jag har ståendes bredvid med en laddomat 4030.

Tackar så hjärtligt för alla svar hittils! :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Stegatorparn »

Du har väl en sotlucka på rökröret.
Den ersätter du med en dragbegränsare.
Sitter rökgastermometern i sotluckan, flyttar du den närmre pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
CandyMan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 15 aug, 2013 07:28

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av CandyMan »

Ganska viktigt att Rökgastermometern sitter så nära pannan som möjligt, jag hade monterat min mätare för nära dragluckan, då fick jag alldeles fel värden på rökgasmätaren, kall luft kom in på mätaren. :(
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av Eldvin »

Då detta är en överförbrännings panna så blir det svårt med keramik.Hade det istället vart en underförbrännings panna hade det gått.Till dragbegränsaren köper du en till Ctc/Egor passande hållare för luckan finns i olika lutning så ta rätt.Du kan mäta rökgaserna både efter och före dragbegränsaren.Om du mäter efter så vet du att det inte blir för varmt ut i skorsten.Mäter du före så vet du när det är dax att sota.Sen kan du prova att göra retardrar/turbolatorer för att sänka rökgas tempen och höja verknings graden.
isn
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 19 sep, 2013 17:00

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av isn »

Är det en överförbränningspanna? Luften kommer ju underifrån rostret och upp genom bränslet, det kommer inte "ovanifrån". Nu kan jag ha missuppfattat det hela

Direktcitering borttagen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om du använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vedeldning i min panna...

Inlägg av danei »

Citera inte föregående inlägg.
Här är en länk som förklarar skillnaderna. http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html
Inte helt ny info, men principerna ändras inte.
Skriv svar