Pellmax CU vs Effecta 220

Skriv svar
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Pellmax CU vs Effecta 220

Inlägg av Joones »

Det finns mängder av trådar om val av panna det vet jag. Men det är svårt att sammanställa alla gamla trådar så här kommer ännu en.

Effecta pellets 220 med "automatsotning" vs Värmebaronen Pellmax CU

Brännaren har jag ju redan idag så jag "måste" (läs planerar) ju ha en panna där jag kan använda min nuvarande brännare och som någon installatör i min omgivning saluför.

Drygt 2m i takhöj nuvarande hål i murstocken sitter rakt bakom pannan men det måste ju ändå göras om.

De som säljer Effectan påstår att Varmvattentillgången inte är ett problem i alla fall inte på nya pannor (någon tempgivare flyttad och rören i någon slinga var mera isärdragna). "Jag har själv en Effecta och vi är 5 i familjen och vi har aldrig upplevt något problem med varmvattnet" Menade installatören. (naturligtvis kunde det ju variera beroende på var i driftfasen brännaren står och vilken brännare man har menade han. Om brännaren precis ska starta då man börjar tömma vatten så är ju tillgången sämre än om brännaren gått en stund och börjar närma sig önskad temperatur vid påbörjad tappning av varmvattnet.

Men så har man ju läst lite här om att autosotningen inte fungerar så bra eller i vissa fall inte alls och att det då är snarare mycket bökigare att sota effectan än pellmaxen.

Tankar runt dessa pannor?

Och jag är lite av en gammlepannas vänn men min panna har snart framtiden bakom sig och har lite "inkontinensproblem" (lite svårt att hålla tätt vid elpatronerna) :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Här skulle jag välja iställetför Pellmax och Effecta.
http://www.dinvvsbutik.se/advanced_sear ... ds=6115325
http://www.peltec.se/

Ett pris så man undrar om dom inte råkat skriva fel. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Kan det verkligen vara den med aotosotning mm...har själv sneglat på den godingen som sagt kostar den inte mer än några papp mer än dubbelbalkongdörren jag nyss satt in så!!Gimmie,Gimmie,Gimmie!!.. :D http://www.peltec.se/index.php?option=c ... d=61&lang=
Skulle väl göra av med 2.5 pall/år med en sån :farao:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det gäller ju att hitta någon som vill installera den också. Man ser ju ofta hur den pannan kommer på tapeten när frågan om ny panna kommer upp. Men det verkar ändå alltid sluta med att folk köper en annan panna. Det verkar inte finna så många här inne heller (om ens någon) som har en peltec.

För att återkomma till ämnet.
Effecta pellets 220 med "automatsotning" vs Värmebaronen Pellmax CU och iofs även vs peltecen.

Autosotning stående rökkanaler (autosotning som verkar krångla och sota dåligt) eller lättsotat är då frågan.

Är dessa pannor dvs effectan och pellmaxen, så dåliga att det inte är någon ide att överväga någon av dessa (värmebaronen finns det iofs nästan ingen här inne som tycker om möjligtvis med undantag Bergatorparen).
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Precis! Och anledningen till det är ju att de gör bra grejor som åtminstone jag tycker är lätta att bli klok på. Pellmax är ju som klippt och skuren för en latmask som mig. Jag tror jag vet varför Peltec inte finns här inne: Den 25 februari mejlade jag dem och ställde en fråga om vilka brännare man kunde använda i Peltec pannorna - och jag väntar fortfarande på svar. Referensanläggningarna de visar på hemsidan är båda två i fastigheter - så det är väl på den marknaden de vill operera och slippa den besvärliga villamarknaden. Det blir inte försäljning när man inte svarar på frågor. :twisted:

Så vill du ha en anläggning där producenten bryr sig om dig även efter avslutad handel, så är det i princip Värmebaronen och CTC som gäller :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men Värmebaronen vägrade ju å andra sidan i 7 år att svara på frågan varför dom gjorde eldröret och rostret av 1,5 mm plåt när konkurrenterna jobbade med 3-4 mm. Då har ändå Värmebaronen en stoor fabrik.
Inte förrän piratroster dök upp så ändrade man sig.

Att Peltec inte sålts så mycket beror nog mest på brist på reklam.

Med reklam kan man sälja vad skit som helst, exempelvis Effecta Komplett med urmodigt gamla grejor i ett designat hölje.

Jag skulle inte ha något emot en Peltec. Det som fungerar problemfritt hör man inte av så mycket.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, det är så sant. Jag tror jag vet varför man gjorde brännarrören av 1,5 mm plåt: Den första Viking Bion hade endast 1 effektsteg om 15 kW, och till det kunde 1,5 mm röret nätt och jämt hålla 15 - 20 ton pellets. Jag tror inte det är samma chefer kvar på Värmebaronen längre som de som vägrade svara på varför de körde med undermålig plåt i så många år. Det skedde ett paradigmeskifte hos VB för ett par - tre år sedan. Jag tror de fel som man begick under de 7 åren höll på att få hela bolaget att rasa ihop. Samma sak kommer sannolikt att ske hos Ariterm och EcoTec. Är man för upptagen och för "fin" för att vilja ha med plebejerna - eh, jag menar: kunderna, givetvis, att göra - så kommer kunderna att låta en i fred. Vi vet vad det leder till.

Som du säger: Reklam säljer den värsta skit om så behövs. Men kanske är det så att Walthers Plåt redan säljer alla de pannor de har kapacitet att producera, och att man inte suktar efter något mer? Peltec pannan har potential, men för mig verkar det som om man mest inriktar sig på privata och offentliga fastigheter såsom hyresbostäder och skolor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Reklam är ju viktigt Syns man inte finns man inte. Ett återförsäljar nät är ju inte heller att förakta.
På Peltecs hemsida finns ju inte mycket information om återförsäljare. För mig så känns inte alternativet att köpa från DinVVSbutik jätte frestande. Det känns som att man blir lätt skulle kunna bli stående med en panna men inte får tag på någon som vill installera den. Ungeför som att köpa begagnat (fast nytt förståss). Just installatörer är väll den svåra biten. Där känns det ju rent allmänt som att det är svårt att hitta någon som är pålitlig. Den installatören som jag känner till hittills här i min närmaste omgivning brukar sälja Effectan till folk som redan har (och vill behålla) sin pelletsbrännare. Dock är jag kluven till panna. Några säger att det är en bra panna andra menar att den inte producerar varmvatten så att det räcker. Automatisk sotning känns ju trevlig men om den fungerar dåligt när den fungerar och lätt går sönder och där emellan mest försvårar sotningen så känns det ju inte som ett starkt säljargument.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Har du återförsäljare för Värmebaronen i närheten, så tycker jag du skall ta ett snack med dem. Det är bättre att dra sotviskan i 5 tubrör en gång i månaden, och ha en panna som producerar ordentligt med varmvatten än att ha en som sotar sig själv, men som inte orkar riktigt med på tappvarmvattenfronten. DET är något som tär på humöret. Been there, done that! :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Pellmax CU vs Effecta 220

Inlägg av nicnyfiken »

___________________________________________________
Senast redigerad av nicnyfiken den mån 23 sep, 2013 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellmax CU vs Effecta 220

Inlägg av msh16 »

E väl bara att gå tillbaka lite i URLen.
Jag vill också ha en.
http://www.peltec.se/pelletspannor.html
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellmax CU vs Effecta 220

Inlägg av Jakob »

Hej!

Finns det nån skiss på automatsotningsmekanismen för tuberna? Jag hittar den inte på deras hemsida.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar