skenande panntryck

Skriv svar
leo_zvar
Fröträd

skenande panntryck

Inlägg av leo_zvar »

Jag vet inte riktigt om jag är rätt men jag har en gammal albinpanna som jag inte riktigt är överrens med när det gäller panntrycket.

på mitt expansionskärl så har jag 1,2 bar men i pannan så är det 1,5 bar "15 mvp" problemet är att den är på maxtryck i pannan,går inte så mycket längre, kan detta verkligen stämma ? isånnafall hur sjutton ska jag göra för att få det att stämma överrens med expansionskärlet
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!

Re: skenande panntryck

Inlägg av danei »

Om det skiljer 3m i höjd så är det riktigt. Annars är det antagligen missvisning.
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

expansionskärlet är i pannrummet ovanför pannan så jag skulle tippa på att det är ungefär 2 meters avstånd.

det jag är mest fundersam över är att det finns en röd visare som säger att det ska vara 7mvp i pannan.
sen har jag en mätare till beredaren som även den visar 15 mvp.....

tycker att pannan borde släppa på trycket om det är så att det blir för mycket men inte... :S

jag lägger upp bilder så får du se.

Bild

Bild

Bild
Janfire Flex-A
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Är det 2 meters höjdskillnad mellan expansionskärl och pannmanometern så visar dom någorlunda rätt.
Så länge säkerhetsventilen inte löser ut är trycket under 1,5 bar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

står på pannan och varmvattenberedaren att max arbetstryck är 1,5bar,då är det bara hoppas på att det inte blir en jätteexplosion, man är somsagt nyinflyttad =)
Janfire Flex-A
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Med tanke på att mätaren på pannan har vart med ett tag så visar den säkert inte rätt.Kan ju va läge till sommaren att byta den.Blir det över 1,5 bar å öppnar ventilen och släpper ut vattnet.Kolla då så att det vattnet inte sprutar rakt ut där det kan ställa till skada.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vid på säkerhetsventilen den behöver motioneras ibland, och det är kanske aldrig gjort. Men jag tror inte att du behöver vara orolig.
JockeW
Fröträd

Inlägg av JockeW »

Du kan kalibrera mätarna , dom två gamla. Om du bara har en referens mätare som du bet är ok. Ta bort glaset och håll emot centrum med en instrument mejsel. Sen är det bara att flytta mätarnålen :)

Har en likadan som på din första bild . Den visade 10 grader fel innan kalibrering i kastrull med stektermometern . Tycker dessa old school mätare är vackra så jag ska ha den i min nya installation :)
CTC 1200, Viking Bio, Motdragslucka, Veckoförråd.
Termomatic shunt-styrning. RGT 190. Kör lågeffekt. 5 turbulatorer.
Bionorr pellets.
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

dum fråga men, vars sitter säkerhetsventilen nånstans :lol:
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Att kalibrera är inte samma sak som att justera.

Hur ska vi kunna veta var din övertrycksventil sitter? Men jag skulle börja leta på panntoppen eller vid expantionskärlet.
Skriv svar